Dikke, dure SUV's gelden voor veel mensen als het toonbeeld van automobiele stoerheid. Maar moet je per se groot zijn om indruk te maken? Dacht het niet. Zo meet Tom Cruise slechts 1,70 meter. Zijn collega Al Pacino is zelfs nog 4 centimeter korter. Ook de autowereld kent een heleboel kleine stoerdoeners. En je hoeft echt geen rijke filmster te zijn om er eentje te kunnen kopen.
SUV's zijn wereldwijd hotter than anyones's daughter. Daar hebben de autofabrikanten geen Gordon voor nodig. In elk segment, van groot tot klein, heeft inmiddels vrijwel elk merk een SUV in de aanbieding.
Kijken we naar de Nederlandse verkoopcijfers, dan valt het hier nogal mee met de opmars van de SUV. In de top 10 van 2018 staat er welgeteld eentje: de compacte Renault Captur. Daarna komt er een tijdje niets, en dan volgt een aantal middelgrote suv's.
In het nadeel
Dat Nederlanders iets minder enthousiast achter de SUV-mode aan lopen, heeft vooral belastingtechnische redenen. Om te beginnen hebben we onze onvolprezen bmp-tarieven. Daardoor voelt de koper van een nieuwe auto elk grammetje CO₂-uitstoot in de portemonnee. Daarnaast is de brandstof hier vrij duur en behoort onze wegenbelasting tot de hoogste ter wereld. En laten de meeste SUV's op al die aspecten nu in het nadeel zijn ten opzichte van vergelijkbare hatchbacks, sedans en stationwagons.
De vraag is of je per se een grote SUV nodig hebt om een beetje stoer voor de dag te komen met je auto. Het antwoord vonden we op Marktplaats.nl. Daar barst het van de betaalbare auto's met een brutaal, SUV-achtig jasje. Ze staan iets hoger op de wielen dan hun burgermansbroertjes en ongespoten kunststof accenten maken het plaatje van schijnbare onverschrokkenheid compleet. Hieronder een greep uit de opgestoerde A- en B-segmenters die we op Marktplaats.nl vonden.
1. VOLKSWAGEN CROSSPOLO 1.2 TSI (11.445 euro)
De Volkswagen CrossPolo begon zijn carrière in 2006 als Polo Fun. Vanwege de groeiende populariteit van crossovers, doopte Volkswagen hem om in CrossPolo. Dit fris oranje exemplaar is van een generatie later. Je weet wel, uit de periode dat de driecilinder Polo TDI BlueMotion mateloos populair was. Deze CrossPolo oogt dan ook vertrouwd, toch is-ie net even anders. Extra bodemspeling, stoer plastic rondom, 17-inch lichtmetaal en aluminiumkleurige dakrails geven de CrossPolo het uiterlijk van een echte woudloper. Laat iedereen lekker in die waan, maar probeer je vrienden niet te imponeren door diepe modderpoelen te enteren. Bij gebrek aan vierwielaandrijving kom je gegarandeerd vast te zitten. Daar gaat je stoere imago! Nee, je trakteert jezelf vooral op een CrossPolo vanwege zijn opgewekte looks. Doordat de vrolijke lakkleur terugkomt in de deurpanelen en de stoelbekleding, zit je nooit chagrijnig achter het stuur. Ook de viercilinder turbomotor zal je humeur niet bederven; het is een vlot machientje, maar verwacht er geen wonderen van. Met cruisecontrol en klimaatregeling zijn de belangrijkste comfortverhogers aan boord en de ergonomie is top. Helaas geldt dat ook voor de prijs - poeh!
+ Vertrouwd en toch anders, lekker kleurtje
- Poeh, die prijs
2. FORD FUSION 1.6 16V CROSSROAD (3599 euro)
Toegegeven, deze Ford Fusion Crossroad is een stuk ouder en grijzer dan de CrossPolo hierboven. Het stoerheidsgehalte is er niet minder om, maar de prijs natuurlijk wel. Tien tegen één dat je nog nooit een Ford Fusion Crossroad hebt gezien, want hij is in Nederland maar mondjesmaat verkocht. Ook de Ford Fusion zónder stoerheidseffecten was geen verkoopknaller, en dat snappen we best. Hij was bedoeld als een MPV-versie van de Fiesta, maar hij ziet er veel duffer uit. Terwijl hij geen echte ruimte- of flexibiliteitsvoordelen biedt. Hoewel, de kofferruimte is flink voor deze klasse. Als Crossroad vinden wij de Fusion een stuk beter te pruimen. Ons enthousiasme neemt verder toe wanneer we achter het stuur plaatsnemen. Dat komt niet door het vrolijke design of de frisse kleuren van het interieur. Het gemiddelde uitvaartcentrum is vrolijker ingericht. Nee, onze vreugde komt voort uit de rijeigenschappen van deze kleine crossover. Ondanks het hogere zwaartepunt stuurt hij bijna even strak als een Ford Fiesta en de 100 pk sterke viercilinder is voldoende voor redelijk vlotte prestaties. Wie het onderste uit de kan wil, moet flink in de vijfbak roeren. Dat gaat licht, maar toch met grote precisie. Ondanks de verre van maagdelijke kilometerstand ziet deze auto er netjes uit, zelfs de lichtmetalen wielen zijn nog smetteloos.
+ Grote kofferbak, stuurt prima
- Niet de spannendste
3. SUZUKI IGNIS SPORT (2950 euro)
Anders dan de meest auto's in dit artikel is de Suzuki Ignis Sport geen opgehoogde hatchback, maar een verlaagd SUV'tje. Desondanks is de driedeurs Ignis Sport alleen geleverd als voorwielaandrijver. Hij werd gemodelleerd naar de Ignis waarmee Suzuki ooit aan het Junior WRC meedeed. Vandaar het verlaagde onderstel, de witte lichtmetalen wielen en de uitgekopte spatborden. De techniek werd niet vergeten; de 1,5-liter viercilinder heeft een 'snelle' nokkenas met variabale kleptiming. Evenals een hogere compressieverhouding en een sportiever uitlaatspruitstuk. Toch vraag je je aanvankelijk af waar die 109 pk's uithangen. Trap door tot boven de 4000 tpm en je weet het! Maar zelfs dan nog denk je dat de Ignis Sport vooral houdt van lekker hard rechtuit rijden. Je beschikt weliswaar over een echte Recaro-sportstoel, maar je zit nogal hoog op de bok. De in-een-rijtuigie-beleving wordt gehandhaafd door de vage besturing en de stevig overhellende koets. Maar ga je de grenzen verkennen, dan blijkt de grip uitstekend. Wie lekker boers wil hoeken, kan zijn lol op met deze lawaaipapegaai. Houd je echter van een chic interieur met zachte kunststoffen, dan ben je vast niet gecharmeerd van het nep-carbon en de gedateerde witte meters. Ach, wij kunnen de lol er wel van inzien.
+ Zeer bochtvast, gretig toerenmachientje
- Krap, plastic interieur, lawaaiig
4. KIA PICANTO X-LINE (14.950 EURO)
Kia heeft zich de afgelopen tijd stevig in de Nederlandse verkoop-top 10 genesteld. Dit succes komt voor een groot deel op het conto van de Picanto. Daarvan gingen er in 2018 zo'n 11.000 over de toonbank. Dat snappen we best, want de compacte Koreaan behoort tot de beste jongetjes van zijn klasse. En als Kia Picanto X-line wordt-ie meteen gebombardeerd tot een van de stoerste boys van het schoolplein. Vette bumpers, spatbordverbreders en skidplates, het hele pakket is aanwezig. Nu kost zo'n opgeruigde Picanto nieuw bijna 20 mille, dit exemplaar van eind 2017 mag je voor minder dan 15.000 euro meenemen. Nog altijd een hoop geld, maar behalve het stoere uiterlijk krijg je ook meteen de krachtigste Picanto-motor ... in the world. Maar liefst 100 pk blaast het driecilinder turboblokje de wereld in. Daarmee wordt de rode stadsvlo plotseling autobahn-materiaal. Toegegeven, dat doet die oude Suzuki hierboven hem gewoon na, maar verder is de Picanto X-line van een geheel andere orde. Dat begint al met het comfort en het ruimteaanbod, maar ook aan luxe heerst geen gebrek. Een navigatiesysteem, cruisecontrol, klimaatregeling en stoelverwarming, het is allemaal aan boord. En de zevenjarige fabrieksgarantie is nog lang niet ten einde. Dat betekent dat je nog heel veel zorgeloze kilometers voor de boeg hebt.
+ Volwassen, vlot, compleet, nog járen fabrieksgarantie
- Geen koopje
5. FIAT PANDA CLIMBING (2950 euro)
Van de auto's in dit artikel is de Fiat Panda Climbing een van de weinige die zijn ruige looks waarmaakt. En dat voor een bescheiden prijs. Normaliter gedraagt de kleine Italiaan zich als een voorwielaandrijver. Maar zodra de voorwielen hun grip verliezen, worden de achterwielen via een viscokoppeling bijgeschakeld. De terreinvaardigheid wordt versterkt door de verhoogde bodemvrijheid, en de van nature korte wielbasis doet eveneens een duit in het zakje. Extra brede flankstrips, ongelakte kunststof spatbordranden en een flinke skidplate zorgen ervoor dat de Panda Climbing niet schrikt van scherpe rotsranden of gemene keien. Ga maar eens met een Panda Climbing ruig terrein. Je zult merken dat deze kleine berggeit niet voor niets zo populair is in het Alpengebied. Snel is de babyblauwe ruigbeen niet en veel luxe heeft-ie evenmin in de aanbieiding. Met airco, lichtmetalen wielen en elektrisch bediende ramen vóór zijn we uitgeteld. Op zich oké, niettemin hebben een dringende vraag over het interieur. Welke mafkees heeft bedacht om de stoelen van deze modderkruiper met lichtgele stof te bekleden? Knappe jongen die de boel netjes houdt. Gratis tip: beding bij aankoop een set stoelhoezen. Bijbetalen voor garantie is ook een optie, ook al is de Panda best betrouwbaar.
+ Komt ver in het terrein, betaalbaar en betrouwbaar
Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s.
Lees meer »