Vergeet de RS, dit is de nieuwe Ford Focus ST
Pretentieuze kop, is 't niet? Maar toch zou de nieuwe Focus ST weleens de betere bang for the buck kunnen zijn in vergelijk met de über-Focus. Ford heeft 'm namelijk nog sneller en scherper gemaakt, maar de prijs blijft naar verwachting vrijwel gelijk.
Begrijp ons niet verkeerd, de – inmiddels uitgezwaaide – Focus RS is een juweel van een hot hatchback. Maar oef, dat prijskaartje… Een halve ton bedroeg dat op z'n minst. Veel geld, zeker als er geen Audi- of BMW-logo op prijkt. Wil je toch een bloedsnelle Ford, dan is de Focus ST sinds mensenheugenis een aantrekkelijk alternatief. Nu meer dan ooit, want de nieuwe ST is krachtig, sneller en op papier nog een stuk dynamischer geworden. Tegen een prijskaartje dat naar verwachting wederom rond de 42 mille zal liggen.
+10 mille voor slechts 1 seconde
Amper meer dan één seconde. Zover liggen de nieuwe Focus ST en laatste Focus RS nog maar uit elkaar. De nieuwe stand van zaken bedraagt 'minder dan 6' versus 4,7 seconden op de spurt naar 100 km/h. Menigeen zal het verschil niet eens echt merken. Maar die bespaarde tien mille zonder meer.
280 pk krijgt de Focus ST voortaan mee. Dat is 30 pk meer dan voorheen en daar komt bij dat Ford hiervoor een grotere motor gebruikt. Net als de RS (en de Mustang) heeft de ST nu een 2.3 liter Ecoboost-viercilinder, die zijn koppel en vermogen over een breder toerenbereik afgeeft. De maximale trekkracht van 420 Nm is beschikbaar tussen 3.000 en 4.000 tpm.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Automatisch tussengas
Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat. De manuele versie is verkrijgbaar met een automatische tussengasfunctie (Rev-matching) als onderdeel van het optionele Performance Pack. De automaat kan dan weer manueel bediend worden via schakelflippers achter het stuurwiel. Hmm... lastige keuze als je het ons vraagt.
Elektronisch diff
Voor het eerst is de Focus ST leverbaar met selecteerbare Drive Modes, waarmee het gedrag van het rijgedrag naar wens kan worden aangepast. Ook voor het eerst is een elektronisch sperdifferentieel (eLSD), waardoor het bochtenwerk en de stabiliteit nog scherper worden. Verder beschikt de 5-deurs ST over CCD-technologie (Continuously Controlled Damping), leunend op dempers die aan de voorzijde 20 procent stijver zijn gemaakt en tot 13 procent op de achteras. De rijhoogte is daarnaast met 10 mm verlaagd. Michelin Pilot Sport-rubber en grotere remschijven maken alle drang tot presteren compleet.
Dagelijks gebruik
Ondanks de zeer gehaaste indruk die de nieuwe Focus ST in veel opzichten maakt, zou de auto toch prima geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Op de Recaro-sportstoelen na is de sfeer van het interieur ook niet uitgesproken sportief en daarmee vergelijkbaar aan de huis-tuin-en-keuken-Focus. De nieuwe ST is er overigens ook weer als Wagon, en die heeft gewoon een riante 1.653 liter aan bagageruimte.
Komende zomer
Voor de Ford Focus ST zijn twee unieke carrosseriekleuren beschikbaar: Ford Performance Blue en Orange Fury. Ook zijn de kleuren Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red en Shadow Black verkrijgbaar. De Europese verkoop van de nieuwe Ford Focus ST start deze zomer. Prijzen volgen nog.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.