Waarom er een streep gaat door de Range Rover SV Coupé
Ondanks een wervelende wereldpremière op de laatste Autosalon van Genève en daarmee een nagenoeg productrijp product, gaat de Range Rover SV Coupé toch niet door. Land Rover heeft alsnog besloten een streep te halen door de super-de-luxe en zeer exclusieve tweedeurs SUV. De reden? Geld.
Amper een jaar geleden stelde Land Rover in Genève de Range Rover SV Coupé voor. Een creatie die ondanks z'n riante afmetingen opvallend elegant was. De bijzondere SUV was immers, in essentie, een Range Rover Coupé. Daarmee werd ook meteen geknipoogd naar het verleden. De originele Range Rover werd immers in 1970 als tweedeurs in productie genomen. Een Range Rover met vier deuren bestaat nog maar sinds 1981.
Pracht en praal
In het interieur werd nog veel rianter gebruikgemaakt van luxueuze materialen, de stikmachines draaiden overuren, hij rustte op 23 inch lichtmetaal, had maar twee deuren en een aflopende daklijn. Onder de kap zat een behoorlijk onbescheiden 5,0 liter V8 met compressor die zomaar eventjes 565 pk ter beschikking stelde. Daarmee kon de chique mastodont al in 5,2 tellen een vaart van 100 km/h halen en een top bereiken van 265 km/h.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Lange neus naar Bentayga
En het beste van dit alles? Land Rover zou hem gewoon bouwen. Via het 'Special Vehicles' departement (vandaar de SV in de benaming) zouden niet meer dan 999 stuks het levenslicht zien. Had je meteen een excuus om die (ineens veel minder exclusieve) Bentley Bentayga links te laten liggen. Elk exemplaar moest minstens 250.000 euro opbrengen, exclusief lokale belastingen. De orderboeken werden geopend, de voorschotten geïncasseerd. Maar de SV Coupé komt niet. De Britten hebben zich bedacht.
Pas op de plaats
Land Rover verklaart dat het 'zijn inspanningen concentreert op de ontwikkeling van een nieuwe generatie auto's'. Ammehoela, natuurlijk, want het is inmiddels een publiek geheim dat het niet florissant gaat met Jaguar Land Rover. Het Britse autoconcern kampt met een sterk teruglopende vraag en daardoor rinkelt de kassa lang niet zo luid meer. Bovendien hangen de dreigende en onvoorspelbare Brexit-wolken boven het hoofd. Even een pas op de plaats is zodoende onverstandig niet.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.