Maak je wintersport nog leuker met deze youngtimers voor de sneeuw

Geef maar toe, ook jij kijkt met enige jaloezie toe wanneer er zo’n stoere, moderne SUV of crossover schijnbaar moeiteloos door centimeters hoge sneeuw banjert. Voorzien van vierwielaandrijving en winterbanden lijkt geen winterweg onneembaar. Maar ja, niet iedereen heeft geld als water of is simpelweg bereid tienduizenden euro’ stuk te slaan op zo’n elektronica-winterwonder. Bovendien zijn alle vocht, pekel en sneeuwmodder een aanslag op de gezondheid van zo’n gekoesterd bezit. Dan kun je beter voor een mooie youngtimer opteren. Veelal leuker dan een hypermoderne auto, en nog goedkoper ook. Helemaal als je hem ‘op de zaak’ kunt rijden. De vraag is: met welke auto naar de wintersport te gaan. We zetten de 7 leukste youngtimers voor de sneeuw op een rijtje. Voor nog geen 10.000 euro.

Audi A6 Allroad

Internationaal zijn er best veel exemplaren van de Audi A6 Allroad verkocht. In Nederland heeft de chique Duitser daarentegen altijd de Volvo XC70 voor zich moeten dulden. Comfort schrijft de in 2000 gepresenteerde Audi A6 Allroad met de hoofdletter C; de vering is op het deinerige af. Toch dendert hij – bij sneeuwvrij asfalt – achteloos met 200 km/h over de autobahn richting Oostenrijk. Als het goed is, zet de luchtvering zichzelf hierbij automatisch in de laagste stand. Met de 2,7 liter V6-twinturbomotor is deze Audi een heerlijke rijmachine, maar je daarbij moet je wel de vrij ongevoelige besturing op de koop toenemen. Ook vertoont de Audi A6 Allroad met een benzinemotor een gezonde dorst. De après-ski begint bij hem al vroeg, zullen we maar zeggen. Een volledige onderhoudshistorie en een objectieve aankoopkeuring zijn bij de Audi A6 Allroad geen overbodige luxe. Er zitten en hoop snufjes aan de auto en op den duur kunnen die allemaal kapot. Te koop vanaf ongeveer 3.500 euro.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

In 2004 was Alfa Romeo een beetje laat met het inhaken op de hype van opgehoogde stationwagons. Niettemin is deze Alfa Romeo Crosswagon Q4 best geslaagd. Hij staat 6,5 cm hoger op de wielen dan een gewone Alfa Romeo 156 Sportwagon waarop hij is gebaseerd. Evengoed is het nog steeds een elegante auto. Deze Italiaanse crossover veert comfortabel, maar voelt iets minder direct aan dan zijn asfaltbroertje. Normaliter gaat 41 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen en 59 procent naar de achterwielen. Afhankelijk van de omstandigheden kan die verhouding maximaal 30 : 70 bedragen. Dit wordt volledig automatisch geregeld. Hiervoor zorgen drie differentiëlen, waarvan het middelste (torsen)differentieel samenwerkt met het ESP. Daarmee wordt de Alfa Romeo Crosswagon nog geen terreinwagen, maar je zult je evenmin in de eerste de beste sneeuwhoop vastrijden. Er zijn in Nederland niet veel Crosswagons verkocht. Mocht je er per se eentje willen hebben, doe je er verstandig aan ook buiten de landsgrenzen te kijken. We hebben Crosswagons gezien voor minder dan 2000 euro, maar reken voor een mooi exemplaar met weinig kilometers op ongeveer 6 mille.

Jeep Cherokee

We vragen ons wel eens of meneer John Willy, de grondlegger van Willy’s Jeep, nog wel rustig tussen zijn zes plankjes ligt. Wat zou hij vinden van de huidige driecilinder Jeep Renegade? Nee, dan de Jeep Cherokee van begin deze eeuw. Deze derde generatie werd vanaf 2003 uitsluitend geleverd met vier- en zescilinder motoren. Anders dan de twee auto’s hierboven, is de Jeep Cherokee geen straatauto die geschikt is gemaakt voor licht terrein. Bij Jeep gaat het denkproces van oudsher de tegengestelde richting op en dat maakt hem bij uitstek geschikt voor een weekje wintersport. Op het asfalt doet de Jeep Cherokee plichtmatig zijn ding. Genieten doe je onderweg van het landschap of van een Netflix-serie, want het plastic interieur biedt weinig vrolijkmakend vertier. Voor het geld hoef je het niet te laten: voor een kleine 5000 euro kun je al een keurig exemplaar van deze generatie Cherokee op de kop tikken.

Range Rover

Na het lezen van de bovenstaande tekst denk je misschien dat de keus gaat tussen óf echt comfort óf echte terreineigenschappen. Mis: de Land Rover Range Rover is van beide markten thuis. En ga je voor een youngtimer, dan behoort inmiddels ook de L322-generatie tot de mogelijkheden. Die ziet er met name door de gewijzigde neuspartij een stuk moderner en spannender uit dan zijn voorganger, de P38. Belangrijker is echter de rol die toenmalig grootaandeelhouder BMW bij de ontwikkeling heeft gehad. Hierdoor maakten de oude Rover-motoren plaats voor blokken van de Bayerische Motoren Werke. Bovendien had de BMW-vinger in de ontwikkelingspap een positieve invloed op de afwerking en de betrouwbaarheid. Niettemin wordt ook de L322 veelvuldig geplaagd door problemen met de luchtvering. Zolang er alleen sprake is van een of meer lekke luchtbalgen, dan valt de schade nog wel mee. Maar als je hiermee te lang doorrijdt, sloop je eveneens de compressor en dan lopen de kosten meteen stevig op. Met welke versie naar de wintersport? Als het benzinebudget geen rol speelt, wordt het de Range Rover 4.4 V8. En dat kan al voor 10 mille of nog iets minder.

Subaru Forester

Jarenlang was de Subaru Forester dé auto voor mensen met een dynamische levensstijl en een fietsendrager op de trekhaak. Of een caravan, maar dan uitsluitend in het voor- en naseizoen. Toch is dit een leuke auto, zeker als er een ‘brievenbus’ in de motorkap zit. Het waarom zit eronder: een boxermotor waarop een turbo is geschroefd. Bij de 2.0 XT beschik je dan over 177 pk, bij de 2.5 XT zijn het er zelfs 210. Daarmee is de viercilinder niet alleen goed voor een heerlijke roffel, maar ook voor vlotte prestaties. Vooral tussenacceleraties kosten maar weinig tijd. Zonder brievenbus in de motorkap heeft de Forester 125 pk in de aanbieding. Daarmee komt hij vooruit. Veel Foresters worden aangeboden met forse kilometerstanden. Op zich is dat geen probleem, want Subaru’s staan bekend om hun robuuste techniek. We hebben fraaie Foresters Turbo met weinig kilometers gezien vanaf zo’n 6000 euro. Ben je niet bang voor wat extra kilometers en vrees je evenmin de traagheid van een ongeblazen boxermotor? Dan kun je al voor veel lagere bedragen terecht.

Suzuki Grand Vitara

De Suzuki Grand Vitara is langer en ruimer dan de gewone Vitara en heeft twee portieren extra. Voor een oudere SUV stuurt hij lekker direct. Het onderstel, de stoelen en de besturing voelen stevig aan. Sowieso maakt de Suzuki Grand Vitara een duurzame indruk. Met zijn viercilinder – die graag hoge toerentallen draait – en een soepel schakelende versnellingsbak heeft, is de Vitara al verrassend kwiek. Het basisvermogen van 128 pk is in het terrein meer dan afdoende. Voor in zacht zand, zuigende modder en losse sneeuw, kun je de lage gearing inschakelen. Al vanaf zo’n 3500 euro heb je een nette Suzuki Vitara 2.5 V6. Het is misschien niet de spannendste auto die je kunt bedenken, maar de techniek is behoorlijk winterproof.

Volvo XC70

Tijdloos, ruim, stoer en toch bescheiden. Met een nette XC70 kun je je overal vertonen. Aanvankelijk moesten veel mensen aan de zwarte ‘boxersnoet’ van de XC70 wennen, maar het heeft de verkoopresultaten niet in de weg gestaan. Het allersterktse punt van de XC70 is zijn snelwegcomfort. De enorme, grofgestikte leren fauteuils zorgen voor een relaxte zit, de rechtuitstabiliteit is uitstekend en op goed asfalt zal de vering zelden teleurstellen. De beenruimte achterin valt weliswaar een beetje tegen voor zo’n grote auto, maar dat maakt de XC70 weer goed met zijn kofferbak. Op onverhard wegdek en bij zware winterse omstandigheden is een Volvo XC70 minder mans dan een Jeep Cherokee, Subaru Forester, Suzuki Grand Vitara of Range Rover. Maar je hoeft ook niet bang te zijn dat je in de eerste de beste modderplas blijft steken. Dat overkomt je eerder in een oude stadsbuurt met smalle straatjes, want de draaicirkel van de XC70 is enorm. Wil je er eentje met niet al te veel kiometer (lees: rond 3 ton), dan kun je klaar zijn voor 3.000 euro. Voor 1.000 euro meer, zit je een ton aan kilometers lager.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties