5 tweedehands Volkswagen's die net even anders zijn
Afgelopen jaar werden ruim 1,6 miljoen tweedehands auto’s verkocht. Daaronder waren de Volkswagens Golf en Polo verreweg het populairst. Je zou haast vergeten dat er ook nog andere, minder doorsnee Volkswagens zijn. Toch zijn er op Marktplaats.nl meer dan genoeg te vinden.
Nederlanders staan bekend om hun no-nonsensehouding. Doe maar gewoon, etcetera. Dat zie je overal in terug. In de manier waarop we ons kleden en onze huizen inrichten, maar ook aan onze eetgewoonten en aan de auto's die we kopen. Ondanks de vele kookprogramma's die dagelijks op tv te zien zijn, en alle internationale restaurants die ons land rijk is, gaat de aardappel nog altijd fier aan kop in de avondeten-toptien. En als we eens iets anders willen dan dampende piepers van het fornuis, stoppen we ze in de oven en keilen we er een potje Aardappel Anders overheen. Lekker gewoon en gewoon lekker, zegt men.
Boven het maaiveld
Met auto's is het niet veel anders. De allemansvrienden uit het Volkswagen-gamma zijn onder Nederlanders ongekend populair. Ze hebben een degelijke uitstraling, zijn wars van al te aparte vormen en niemand die je vraagt waarom je 'in hemelsnaam een Volkswagen hebt gekocht'. Het merk sluit gewoon prima aan op de Nederlandse volksgeest. Niet zo gek dus, dat Volkswagen in ons land de verkoopstatistieken aanvoert. En zoals gezegd betreft dit niet alleen nieuwe auto's. Ook op de occasionmarkt is het merk uit Wolfsburg de lijstaanvoerder. Maar zelfs als je voorkeur uitgaat naar dit 'lekker gewone' merk, hoef je nog niet altijd met een grijze Polo of een witte Up thuis te komen. Want ook Volkswagen kent genoeg modellen die boven het maaiveld uitsteken of die anderszins bijzondere trekjes hebben. Onze zoektocht leverde vele anders-dan-andere Volkswagens op, waarvan we er hier 5 aan bod laten komen die op moment van schrijven via Marktplaats.nl worden aangeboden.
1. VOLSKWAGEN ARTEON (32.950 euro)
De Volkswagen Arteon is nu ruim een jaar op de markt. Toch zien we hem maar zelden. Als we in de verkoopcijfers duiken, snappen we waarom, want tot dusver hebben de Nederlandse dealers maar duizend Arteons aan de man gebracht. Dat vinden we jammer, want we zijn best te spreken over dit topmodel uit Wolfsburg. De Arteon is laag en breed, waardoor hij er lekker dik uitziet. Zeker als hij op 19-inch lichtmetaal staat, zoals dit exemplaar. Nog een maatje groter kan ook, maar dan wordt het weggedrag wat stoterig. Dat de Arteon zijn imposante verschijning combineert met een praktische vijfde deur en een enorme bagageruimte, is mooi meegenomen. Bovendien onderscheidt hij zich daarmee van de premium auto's waarmee hij volgens Volkswagen concurreert. De vraag is alleen hoe serieus Audi- en BMW-kopers de Arteon nemen, wanneer ze zien dat hij vanbinnen als twee druppels water op de Passat lijkt. Met de 1,5-liter instapmotor blijven de prestaties een beetje achter bij de looks, tegelijkertijd springt hij zuinig om met benzine. Nieuw kost een Arteon minimaal 41,5 mille, deze heb je voor 8500 euro minder. We zouden liever een kurkumagele met leren bekleding hebben, maar ook deze zwarte basisversie heeft led-koplampen, elektrisch verstelbare comfortstoelen en een aparte temperatuurregeling voor de achterpassagiers.
+ Vanbuiten een vette bak – Ruikt vanbinnen erg naar Passat
2. VOLKSWAGEN LUPO (5.099 euro)
Zo succesvol als de Volkswagen Up is, zo matig scoorde de Lupo twintig jaar geleden. Toch is ook de Lupo een degelijk aanvoelend, volwassen autootje. Ondanks de generatiekloof liggen de buitenafmetingen van het tweetal dicht bij elkaar. Maar vreemd genoeg heeft de Up bijna tweemaal zoveel koffer-ruimte. En stap je achter in de Lupo – of beter, als je daartoe een poging waagt – dan blijkt hij ook daar stukken krapper dan de Up. Toch kostte de Lupo GTI destijds meer dan een Up GTI nu! Niet zo vreemd dat de Lupo geen verkoopknaller was … Kijken we daarentegen naar het vermogen en de presta-ties, dan gaat 'Wolfje' aan kop. Uit zijn 1,6-liter viercilinder haalt-ie 125 pk, terwijl je het in de driecilinder turbo-Up met 115 pk moet doen. Met een honderdsprint in 8,5 seconden blijf je in de Lupo niet alleen de Up voor, maar laat je eveneens veel grotere auto's je dubbelloops uitlaat zien. Deze grijze Lupo GTI staat op - een beetje fout - tweekleurig lichtmetaal en hij heeft leren bekleding. Ook op de achterbank, ook al kan daar niemand zitten. De airco werkt helaas niet. Het xenonlicht, de stoelverwarming en het schuif-/kanteldak wel. Belangrijker vinden we dat dit Wolfje in schaapskleren elf jaar lang bij dezelfde eigenaar is gebleven.
+ Sneller en krachtiger dan een Up GTI! – Eigenlijk een tweezitter
3. VOLKSWAGEN JETTA (29.250 euro)
Van de Jetta's die tussen 2011 en 2015 in Nederland werden verkocht, had het gros een hybride aandrijflijn. Lage bijtelling, weet je wel … Een Jetta 1.4 TSI Hybrid uit 2013 koop je nu voor zo'n 11 tot 13.000 euro. Dan heb je 170 pk en bloedsnelle tussensprints onder je rechtervoet, terwijl het verbruik lekker Zeeuws blijft. Schakelen doet de Hybrid zelf. Waarom is deze uit Amerika geïmporteerde Jetta dan zo duur? Omdat het een bijzonder exemplaar is. Sterker nog, in Nederland is het de enige in zijn soort. Hij beschikt over een tweeliter TSI-motor met 211 pk en is uitgerust met de rode stijlelementen die je normaliter alleen bij de Golf GTI tegenkomt. In feite is deze Jetta dus een Golf GTI met kont. En dat is inderdaad uniek. Verder beschikt hij onder meer over zwartleren bekleding met rode stiksels, elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen, navigatie en xenonlicht. Een duidelijk voordeel ten op-zichte van de Jetta Hybrid is de veel grotere kofferbak. Met zijn vraagprijs van 29.250 euro is deze Jetta GLI ongeveer even duur als een Golf GTI uit 2016. Alleen is die Golf dan wel van een latere generatie. Dat betekent een beter rijgedrag, meer power, een moderner interieur en een veel lager ver-bruik. Dus ja, een unieke Jetta, maar de prijs is nog unieker. Ruimte voor handjeklap!
+ Vermomde Golf GTI … – … maar dan het oude model. Kortom, veel te duur
4. VOLKSWAGEN SCIROCCO (7.950 euro)
Wij vinden de moderne Scirocco een van de leukste Volkswagens van de laatste jaren. Maar smaken verschillen, zo bewezen ook de verkoopcijfers in ons land. Nederlanders liepen niet in groten getale warm voor deze driedeurs coupé en om die reden verdween hij vroegtijdig van de markt. Eerlijk is eerlijk, hij is minder praktisch dan een vergelijkbare Golf VI, terwijl de nieuwprijs hoger was. De Scirocco is dan ook een auto voor de sportieve auto-mobilist. Dat begint al voordat je een meter hebt gereden. De lage instap vergt de nodige lenigheid, en om bagage over de hoge tildrempel van de kleine kofferbak heen te krijgen, zijn sportschoolspieren vereist. Een ander nadeel ten opzichte van de Golf: de achterbank biedt plaats aan maximaal twee – niet al te grote en zéér soepel bewegende – personen. Maar voor die ongemakken krijg je wel iets terug. Dan hebben we het niet alleen over het sportie-ve, onderscheidende uiterlijk. Want een Scirocco stuurt scherper dan een Golf, heeft meer grip en het harde onderstel klééft aan de weg. Deze 160 pk sterke 1.4 TSI is lang niet de dikste Scirocco die je kunt kopen, maar het is wel de enige rode die we konden vinden. Wat ons betreft de beste kleur voor de auto. Daarvoor nemen we de stevige kilometerstand op de koop toe.
+ Niet alleen een van de betaalbaarste, maar ook de roodste Scirocco op Marktplaats.nl – Kilometerstand aan de hoge kant
5. VOLKSWAGEN GOLF (2.450 euro)
Mooie Golfjes I beginnen prijzig te worden, maar de Golf II lijkt nog niet ontdekt door speculanten met eurotekens in de ogen. Met uitzondering van de – niet bijster spannende – GTI is deze generatie dus nog heel betaalbaar. En dat terwijl het volgens insiders de degelijkste Golf ooit is. Maar goed, er zit ook niet veel op en aan dat stuk kán gaan. De lijst met opties vermeldt metallic lak, een radio, een trekhaak, een sportstuur en lichtmetalen wielen. Op de foto's zien we inderdaad keurige 15-inch Borbets, die deze Golf net boven de grijze middelmaat laten uitstijgen. Binnenin doet het leren Momo-sportstuur een duit in het zakje, evenals het chique en comfortabele velours meubilair. Volgens ons was dat niet standaard in de Golf C, maar het staat mooi en zit aangenaam. Maar we vallen vooral voor de op het oog smetteloze staat en de lage kilometerstand van het bejaarde Golfje. Hij presteert ongeveer even goed als een moderne A-segmenter, wat hem tot een ideale reisgenoot maakt voor stad en ommeland. De drietraps automaat en de stuurbekrachtiging komen daarbij goed van pas. Verder zal het je verbazen hoe degelijk zo'n Golf II aanvoelt. Als je hem netjes onderhoudt, schrijf je er niets op af. Sterker nog, we denken dat hij de potentie heeft om in prijs te stijgen.
+ Leuke, oerdegelijke youngtimer met potentie – Karig, traag en dorstig