Net onkruid: Subaru WRX STi S209
Eigenlijk zou de Subaru WRX STi al lang dood en begraven moeten zijn. Maar de Japanse sportsedan als afgeleide van een legendarisch rallykanon blijft maar terugkeren. Ditmaal in de vorm van de WRX STi S209.
In de meeste landen, waaronder Nederland, is de Subaru (Impreza) WRX al enige tijd uit de prijslijsten geschrapt. Enkel voor de VS en thuismarkt proberen ze het model nog in leven te houden. Iets dat niet meevalt, want de STi's die de laatste tijd als het overigens betere onkruid blijven terugkeren waren stuk voor stuk strikt gelimiteerd tot een beperkte oplage. Subaru omzeilt hiermee dat de auto een nieuwe homologatie moet ondergaan, want daar komt 'ie waarschijnlijk niet door vanwege de aangescherpte eisen. Ook van de WRX STi S209 worden er niet veel gebouwd. Slechts 200 stuks.
Wie het breed heeft…
Dat de Japanners geld en energie blijven stoppen in de WRX STi, ondanks dat z'n leven aan een zijden draadje hangt, valt enkel toe te juichen. Sterker, Subaru deed er bij de S209 zelfs een schepje bovenop. Zo werd het bestaande spoilerwerk onder de loep genomen en daar waar mogelijk verbeterd en dook het ook in de marges van de 2.5 liter boxermotor.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Het resultaat: geen 300 maar 345 pk en een snellere gasrespons (dankzij onder meer andere zuigers, injectoren, brandstofpomp en een uitlaatsysteem van titanium). Telt hierbij de verbeterde neerwaartse druk op door het breder en effectiever maken van de aerodynamica en spoorbreedte, en je kijkt hier naar de hefstigste WRX STi ooit. Maar goed, wij kunnen hier wederom alleen maar teleurgesteld om zijn, want ook de S209 gaat aan onze neus voorbij.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.