Vernieuwde Kia Optima Sportswagon PHEV meteen al te koop
Een jaar na de reguliere versies heeft Kia ook de Optima Plug-In Hybrid (PHEV) in het nieuw gestoken. Enkel de stationwagenuitvoering, maar wederom met zachtblauwe details. Bestellen kan zelfs ook al.
Voorheen was de Optima PHEV er ook als vierdeurs sedan. Maar die keert niet terug. Voortaan gaat het stekkermodel enkel als extra ruime en praktische Sportswagon door het leven. Tegen een vanafprijs van 44.395 euro. En voor dat geld rijd je de DynamicPlusLine-uitvoering die over zaken beschikt als een infotainmentsysteem met 8 inch beeldscherm, full map navigatie, voorbereiding voor Apple CarPlay en Android Auto, draadloos oplaadstation voor smartphones, Bluetooth-connectiviteit met stuurwielbediening en een Harman Kardon premium audiosysteem. Ook LED-koplampen en dito achterlichten, verwarmbare voorstoelen, een panoramisch schuif-/kanteldak en een slimme automatische achterklep zijn standaard.
Wil je nog meer luxe, dan is er nog de ExecutiveLine. Die kost op z'n minst 47.895 euro en geeft ook recht op parkeerhulp (SPAS), lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, een verwarmbare achterbank en geventileerde voorstoelen.
Verbeterde veiligheid
Afhankelijk van de uitvoering is de Kia Optima SW PHEV voorzien van een reeks rijhulpsystemen die de veiligheid naar een nog hoger niveau tillen. Denk aan autonome noodremassistentie, adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter, actieve rijbaanassistentie, vermoeidheidsherkenning en een 360 graden-camera.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
En de vernieuwingen?
Uiteraard zullen we die niet vergeten te melden. Echter ze komen sterk overeen met de begin vorig jaar al op reguliere Optima toegepaste vernieuwingen. Denk daarbij aan een hertekende voorbumper met geïntegreerde LED-mistlampen, vers 17 inch lichtmetaal en nieuwe kleuren. Speciaal voor de PHEV is er de tint Runway Red, evenals een specifieke grille en de inmiddels bekende hemelsblauwe details her en der.
62 km elektrisch
Onderhuids is er ook gesleuteld. Nog altijd bestaat de hybride-aandrijflijn uit een combinatie tussen een 2.0 liter viercilinder-benzinemotor en een elektromotor, maar die laatste is sterker geworden: van 8,9 naar 11,3 kWh. Het resultaat is een systeemvermogen dat is toegenomen tot 205 pk en een elektrische actieradius van 62 kilometer volgens de WLTP-meetmethode (en tot 120 km/h).
Zuinigheidscoach
Wie naar elke honderd kilometer de Optima PHEV trouw aan de stekker legt, kan hiermee een gemiddeld verbruik halen van slechts 1,4 l/100 km. Je krijgt hier desgewenst zelfs hulp bij via het zogenoemde ECO-DAS-systeem, een functie die op basis van de navigatieroute analyseert en de berijder informeert.
ECO-DAS bestaat uit twee onderdelen: Coasting Guide Control (CGC) en Predictive Energy Control (PEC). CGC adviseert wanneer je het beste het gaspedaal kunt liften of moet afremmen, waarmee kinetische remenergie wordt omgezet in elektrische energie voor de batterij.
PEC beïnvloedt het energieverbruik op basis van topografische veranderingen op de route. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.