Zo smoelt de Maybach Vision 6 Cabriolet bij serieproductie
Mercedes is er nog niet over uit, maar pers en publiek zeer zeker wel: de waanzinnige Vision 6 Cabriolet – en bij sterke voorkeur ook de Coupé – moet in productie worden genomen. En zo zou 'ie er dan uit kunnen zien volgens Photoshop-illustrator Aksyonov Nikita.
'Niets meer aan doen en bouwen die beeldschone machine' was de reactie van velen toen Mercedes-Benz vorig jaar het doek trok van de Vision Maybach 6 Coupé en onlangs des te meer bij de Cabriolet. Maar zelfs wanneer Das Haus groen licht geeft gaat dat zomaar niet.
Scherpe randjes
Er zijn namelijk geschreven regels waaraan een concept-naar-productiemodel moet voldoen voor deze gehomologeerd kan worden. Het elimineren van de welbekende scherpe randjes. En dat zijn reepjes van koplampen om maar een voorbeeld te noemen, en vooralsnog ook conventionele buitenspiegels.Daarnaast, exclusiever dan exclusief of niet, Mercedes zou zichzelf niet zijn als het niet wat meer familietrekjes zou toepassen op de Vision 6 in productietrim. Dus ook het front zal ongetwijfeld lichtjes hertekend worden. Zaken die illustrator Nikita alvast voor Mercedes heeft ingevuld. Idem wat betreft een stel sierpijpen. Al zijn die eigenlijk volstrekt overbodig indien wordt vastgehouden aan de krachtige elektrische aandrijflijn.
Hersenbreker
Goed, inmiddels is wel duidelijk dat iedereen de Vision 6 Cabriolet graag in productie ziet gaan. Mogelijk doen ze dat zelfs ook al bij Mercedes-Benz, maar wordt het merk tegengehouden door het verleden. Een wijze levensles met de titel SLR McLaren Stirling Moss. Je weet wel, de moderne reïncarnatie van de legendarische 300 SLR.
75 exemplaren werden van die exoot gebouwd, tegen een prijskaartje van 1,2 miljoen euro de stuk. Maar beide getallen bleken destijds veel te hoog. Mercedes raakte de ruit-loze bolide namelijk zowaar aan de straatstenen niet kwijt. En hoewel het uiteindelijk toch nog is goed gekomen met de SLR McLaren – want inmiddels zo'n 4 miljoen euro waard – is voor te stellen dat Mercedes niet op een vergelijkbaar akkefietje zit te wachten bij de Vision 6.