De nieuwe BMW 5-serie: dit moet je weten

'De koning is dood, lang leve de koning!' BMW roept het niet hardop, maar aan alles is te merken dat het trots is op de nieuwe 5-serie, de zevende generatie al weer van 's werelds best verkochte zakensedan. En terecht.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de nieuwe 5-serie is al vanaf volgende maand te bestellen en rijden kan vanaf medio februari. Prijzen volgen in tussentijd, maar waar je al wel zeker van kan zijn hebben wij hier zo goed mogelijk proberen samen te vatten. Het is namelijk nog wat.

Meer van hetzelfde, hoewel groter

Over het design, zowel van buiten als binnen, kunnen we vrij kort zijn, mede omdat dat al op straat lag. En we blijven erbij: als je niet beter zou weten zou je de nieuwe 5-serie zomaar voor de 7-serie kunnen aanzien. Dat was eigenlijk al zo, maar is nu nog sterker aanwezig.
Dit gezegd hebbende, na een incubatietijd van pak 'm beet zes jaar (de gemiddelde cyclus van de vorige generatie BMW's) lijkt het 'Audi-syndroom' München nu definitief in z'n greep te hebben. Eerder kreeg Stuttgart het al zwaar te pakken en bij al deze merken geldt dat de sedanmodellen hier het meest vatbaar voor zijn. Een opmerkelijke, maar begrijpelijke gewaarwording. Want waarom tornen aan dat wat (goed) verkoopt?

Parkeer de nieuwe 5-serie echter naast de vorige en geheid dat de verschillen meteen duidelijk worden. Allicht het eerste dat op zal vallen is het verschil in buitenmaten. Met een lengte van net geen 5 meter is de nieuwe 5-serie namelijk bijna 4 centimeter langer dan voorheen. De breedte en hoogte blijven nagenoeg gelijk. Evenwel claimt BMW dat er meer been- en hoofdruimte op met name de achterbank is. Het standaard bagagevolume bedraagt 530 liter, tien liter meer dan voorheen. Een doorlaadsysteem is wederom optioneel leverbaar.

Elektronica spant de kroon

Deel je onze mening over het dertien-in-dozijn-design, klik nog niet weg. Op look and feel na valt de oude 5-serie namelijk niet te vergelijken met de nieuwe. Een dag en nacht verschil noemen gaat te ver, maar BMW heeft zonder enige twijfel haar stinkende best gedaan om van de nieuwe Fünfer een zakenauto van de volgende generatie te maken.
Tjok-, maar dan ook echt tjokvol elektronica zit er aan boord. Soms zicht- en merkbaar, soms pas wanneer er penibele verkeerssituaties zich voordoen of wanneer de bestuurder gewoonweg te lui is om het zelf in actie te komen. Met dat laatste duiden we bijvoorbeeld op de automatische parkeerfunctie na een druk op de contactsleutel – die tegelijk een afstandsbediening en mini-informatiecentrum over belangrijke autofuncties is. LED-verlichting is standaard en optioneel zijn adaptieve LED-koplampen inclusief grootlichtassistantie. Je herkent ze aan de bundel die tot 500 meter ver kan schijnen en aan de modernere, hexagonale 'angel-eyes' als dagrijverlichting. Ook gaaf: multifunctionele stoelen met acht verschillende massageprogramma's en een stoelverstelling via knoppen met aanraakgevoelige sensoren.

Ontelbare snufjes

Als het op snufjes aankomt neemt de BMW 5-serie veel noviteiten over van de 7-serie en gaat op sommige fronten zelfs nog iets verder. Wil je ze allemaal weten, dan verwijzen we je graag door naar de praatgrage BMW-verkoper, want het zijn er simpelweg teveel om hier op te noemen. Dan blijf je scrollen.

Enkele highlights? Het optionele Remote Parking Control en de Display Key (met ingebouwd kleuren touchscreen) noemden we zojuist al even, en ook gesture control waait over van het vlaggenschip. Echter bij de 5 zijn nog meer functies te bedienen via handgebaren. Verder kun je zoal rekenen op inductieladen van je smartphone, het Head-Up Display waarvan het projectiescherm scherper en qua grootte met 70% is toegenomen en een waslijst aan veiligheid- en assistentiesystemen. De meeste hiervan zijn bekende, zoals Lane Departure Warning en dodehoekwaarschuwing, maar er zijn ook enkele primeurs.

Nieuw is bijvoorbeeld Lane Change Assistant, een systeem dat de auto automatisch van rijstrook laat wisselen. Sensoren houden de omgeving in de gaten dat dit zonder gevaar gebeurt. Ook debuterend is Driving Assist Plus. Dit is een functie dat de bestuurder helpt om een plotseling opdoemend obstakel te ontwijken met behulp van het stabiliteitssysteem.

Tot slot wat vernuftige rijassistentie aangaat is er Steering and Lane Control Assistant, BMW's tussenstap naar autonoom rijden. Dit systeem opereert bij snelheden tussen 0 en 210 km/h en assisteert met subtiele stuurinterventies om de 5-serie in de rijstrook te houden. De jongste versie van dit systeem biedt daarnaast verbeterde herkenning van wegmarkeringen en wegwerkzaamheden.

Zurück zu Freude am Fahren

Hoewel de vorige 5-serie een voortreffelijk sturende auto was, is een veelgehoord kritiek dat de karakteristieke BMW-sportiviteit was weggeëbd. De (grote) sportsedan die de 5-serie tijdens de vroegere E34- en vooral E39-generatie was, was met de F10 verdwenen. Een gevoelige tik voor BMW en daarom is het lichtere EfficientLightweight-platform (van de 7-serie) uit de kast getrokken, zijn diverse panelen ook van een lichter materiaal en rijsystemen als Dynamic en Adaptive Drive sterk doorontwikkeld. Of het heeft geholpen, daar zullen we snel achter komen. Feit is dat de auto tot 100 lichter is dan voorheen. Ook debuteert elektromechanische bochtenstabilisatie en achterwielsturing om BMW's slogan Freude am Fahren weer eer aan te doen.

Drie benzines, drie diesels, één hybride

Wanneer op 11 februari BMW de marktlancering aftrapt zijn er vier motoren verkrijgbaar. Onder aan de lader staat de 520d, goed voor 190 diesel-pk's en een koppel van 400 Nm. Het enige model met standaard handbak accelereert in 7,7 seconden naar de honderd en als gemiddeld verbruik wordt een bescheiden 4,1 l/100 km opgegeven. De andere diesel is de 530d met 252 pk en 620 Nm, goed voor een spurt van 5,7 seconden en een verbruik van 4,5 l/100 km.

Qua benzines kun je in eerste instantie opteren voor de 530i en 540i (xDrive). De eerste is nog steeds een viercilinder, de andere een zespitter. De vermogens liggen op respectievelijk 252 pk en 350 Nm en 340 pk en 450 Nm. Een verfijnde 8-traps automaat en xDrive is op alle motorversies optioneel of standaard (bij de duurste versies).

Wie de Hybrid wenst, zal moet wachten tot na medio maart. Dan wordt de 530e iPerformance aan het palet toegevoegd. Het systeemvermogen van deze plug-in hybride bedraagt 252 pk bij een koppel van 420 Nm, gekoppeld aan een 8-traps Steptronic. Puur op stroom komt je met de 530e zo'n 45 kilometer ver en wie telkens na 100 gereden kilometer de batterijen weer volledig oplaadt (en de EV-mode gebruikt) kan een verbruik halen van 1 op 50. Ook later volgt de 520d EDE. Deze optimaal op efficiënte afgestemde diesel is qua specificaties gelijk aan de gewone 520d, maar kan nog zuiniger rijden (3,9 l/100 km).

Quasi-M5

Tot slot de voorlopige topper, een quasi-M5 die door het leven gaat als 550i. Daarin schuilt een 4.4 liter V8 met dubbele turbo's die 462 pk kan opwekken. Het koppel reikt tot 650 Nm en daarmee is het in slechts 4 tellen naar de 100 km/h spurten.
Leuk weetje: achterhalen of iemand veel of zeer veel heeft betaald voor zijn 5-serie, let op de uitlaatpijpen. Rond aan weerszijden (dus niet langer knus naast elkaar) staat voor de basis-motoriseringen, trapeziumvorming voor het middenkader en rechthoekig voor de absolute toppers.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties