De 'nieuwe' Ford Ka: plussen en minnen
Er is een nieuwe Ford Ka. Hij krijgt de benaming Ka+ en dat plusje zit hem met name in de afmetingen. De Ka+ is groter dan de vorige generatie, heeft twee portieren extra en is volgens Ford op vele maatvoeringen het beste jongetje van de klas. Hij mist echter wel de uitstraling van zijn voorganger.
Design slaat de plank mis
Met de OneFord-strategie kreeg Ford de kans het over te doen. Maar of dat een goede zet is? Als je het ons vraagt slaan ze qua design de plank mis. Waar Ford juist meer upmarket wil (en gaat), daar is deze Ka+ weer een stap achteruit. Het voelt meer aan als een budget-Aziaat dan een volwassen Europees gestylede auto. En dat klopt ook wel. Deze Ka+ zag al eerder het levenslicht in opkomende markten in Zuid-Amerika.Ruimste jongetje van de klas
Het design spreekt niet tot de verbeelding, maar qua prijs/kwaliteit moet de Ka+ het meer gaan maken. De auto is gebouwd op het platform van de Fiesta en deelt bovendien tal van componenten met dat model. Hij is verrassend genoeg dan ook bijna even lang als een Fiesta. Wel is hij 3 cm smaller. Volgens Ford geen probleem, het interieur is optimaal ingedeeld waardoor qua hoofd- en beenruimte de beste waarden in zijn klasse worden behaald. Dat kunnen we nu (nog) niet controleren, maar de bagageruimte van 270 liter en de 21 door het interieur verspreidde opbergvakjes geven wel blijk van de controleerbare ruimte.Viercilinder zonder turbo
Motorisch is de keuze beperkt tot een 70 en 85 pk sterke variant van de 1.2 liter Duratec benzinemotor; een viercilinder zonder turbo. Best opmerkelijk in een segment waar driecilinders de dienst uitmaken. Een handgeschakelde vijfbak is de enige leverbare transmissie waardoor het gamma behoorlijk overzichtelijk is.13 mille
De 'nieuwe' Ford Ka is vanaf deze maand al te bestellen, de levering komt later dit jaar op gang. De prijzen beginnen bij € 12.995,-.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.