Verkoop Mercedes met Airscarf per direct verboden

Een gevoelige dreun voor Mercedes-Benz. Het merk mag – wegens het schenden van een patent – per direct geen auto's meer verkopen met Airscarf. Je weet wel, het systeem dat een behaaglijk briesje blaast in de nek van de bestuurder en op zowat alle dakloze Mercedessen sinds 1998 wordt aangeboden.

Door het verbod, dat een Duitse federale rechtbank oplegde, moet Mercedes-Benz met onmiddellijke ingang de verkoop staken van de S-klasse Cabrio, SL, SLC, E-klasse Cabrio en C-klasse Cabrio die met Airscarf zijn uitgerust. Zelfs de handel op occasions met dit systeem is verboden. Tenminste, zolang het is ingeschakeld. Wordt het buiten werking gesteld, dan mag Mercedes de verkoop ervan voortzetten.

Naast het verkoopverbod moet Mercedes tevens ogenblikkelijk stoppen met alle reclame en andere communicatie-uitingen over Airscarf. En BMW, dat een technisch erg verwante installatie aanbiedt op de 4 Serie Cabrio, doet er alvast goed aan hetzelfde te doen.

Gestolen idee

Vanwaar deze halsoverkop actie? Wel, het verbod komt er omdat Mercedes het idee gepikt zou hebben van ene Ludwig Schatzinger. Die bedacht in 1996 namelijk een systeem dat lucht via ventilatoren in de autostoelen – voorbij verwarmingselementen – in de nek van de inzittenden blaast en besluit er prompt een patent voor aan te vragen. Mercedes commercialiseert (al dan niet toevallig) een eerste Airscarf-systeem in 1998. En daarmee start meteen een juridisch gevecht.

Daimler won daarin al twee veldslagen, maar gaat nu in de beslissende ronde toch onderuit. Het moet Schatzinger schadevergoeding betalen en mag geen enkele auto met een actief Airscarf-systeem verhandelen tot het verlopen van het patent. Gelukkig voor Mercedes verloopt dat al eind dit jaar. Klanten met Airscarf in de auto (die nu verplicht moet worden uitgeschakeld) zullen het systeem dus niet al te lang moeten missen.

Alleen in Duitsland

Een tikkeltje beschamend is het allemaal wel, want het vonnis geldt namelijk enkel in Duitsland. En hoewel Schatzinger uiteraard ook compensatie zal eisen voor auto's die buiten dat land geleverd zijn, zullen Mercedes-rijders in andere landen er wellicht nooit hinder van ondervinden. Zo snel draait de juridische molen nu eenmaal niet.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties