Mercedes GL-klasse nu officieel veranderd in GLS

In navolging van de GLK (nu GLC geheten) en de M-klasse (voortaan GLE) heeft Mercedes' grootste SUV nu ook een facelift ondergaan. Vanaf vandaag gaat de mastodont-met-de-ster officieel door het leven als GLS.

Met de eindletters (C, E en S) wil Mercedes meer duidelijkheid scheppen over de opbouw van haar productgamma. Van klein naar groot om precies te zijn, terwijl de letters GL staan voor het type auto. In het geval van de nieuwe GLS is dat natuurlijk het SUV-segment. Het zal even wennen zijn na toch wel historische modelnamen als bijvoorbeeld de M-klasse, maar in het geval van de GLS verandert er niet zo veel. Daar komt immers enkel een S bij. Van superieur om maar even wat te noemen.

Visueel bijgepunt

De gemiddelde Mercedes-klant is niet zo van de ingrijpende facelifts en al helemaal de GL-rijder niet, en dat heeft Das Haus ter harte genomen. Bovendien, zo oud is de huidige generatie nog niet met geboortejaar 2012. De visuele vernieuwingen bestaan daarom louter uit nieuwe bumpers, een gewijzigde grille en lichtunits die zijn aangepast voor LED-technologie. Dat is het wel zo'n beetje, maar het is genoeg om Mercedes' grootste weer in de pas te laten lopen met de GLC en GLE.

Vrijstaand display
Binnenin hetzelfde verhaal van de standaard 7-zitter. Er is een nieuw stuurwiel en een vernieuwd dashboard waarbij het Comand-scherm nu geheel vrijstaat en gegroeid naar 8 inch. Daarnaast zijn de ventilatorroosters net even anders van vorm en maakt de touch-pad op de middentunnel zijn intrede.

Technische fijnslijperij

Onderhuids is er meer nieuws. Vergeleken met het prefacelift-model leveren alle motoren meer kracht terwijl sommige toch zuiniger zijn dan voorheen en ook is de auto nu verkrijgbaar met de Dynamic Select-rijprogramma's, de laatste generatie Airmatic-luchtvering en de 9-traps automaat. Verder pakt Mercedes uit met de laatste stand der techniek qua veiligheid- en assistentiesystemen en de nieuwste telematicageneratie met internettoegang.

Motorpalet

Zo kreeg de V8-biturbo van de GLS 500 4Matic er 20 pk bij waardoor 'ie nu 455 pk levert en een maximumkoppel kan afgeven van 700 Nm. De direct ingespoten V6-biturbomotor wordt toegepast in de GLS 400 4Matic en weet 333 pk en 480 Nm te ontwikkelen bij een opgegeven verbruik van 8,9 l/100 km. De gammatopper is natuurlijk de AMG. Ook die heeft standaard vierwielaandrijving en dat is geen overbodig luxe bij een vermogen van 585 pk en 760 Nm.
Dieselliefhebbers kunnen (enkel) hun hart ophalen met de GLS 350 d, goed voor 258 pk en 620 Nm. De eerder al even aangehaalde 9-traps automaat is standaard op alle motoriseringen, behalve de AMG. Die heeft een 7-traps transmissie.

Prijzen

Ook de prijzen zijn al bekend. Ze beginnen bij € 106.600,- voor de GLS 350 d. De GLS 400 is er vanaf € 108.000,- en de GLS 500 met achtcilinder wisselt van eigenaar voor € 153.400,-. Tot slot de AMG. Wil je die, dan vergt dat (ten opzichte van de GLS 500) een financiële sprong van 50 mille. Voor € 205.600,- is de bijna 600 pk sterke mastodont de uwe. Bestellen kan per direct, waarna de levering in het voorjaar op gang komt.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties