Hier is 'ie dan: de nieuwe (6-deurs) MINI Clubman

Waarom MINI ons zo lang heeft laten wachten is onduidelijk. Het doet er ook niet meer toe want hij is er nu. Maak kennis met de nieuwe, veel grotere Clubman, waarvan ook al de prijzen bekend zijn gemaakt.

Zoals met alle nieuwe MINI's is ook nieuwe Clubman nog alles behalve mini te noemen. Sterker, het is zeer aannemelijk dat de Clubman de grootste groeispurt ten opzichte van zijn voorganger heeft gemaakt van alle MINI's. Of wil je soms beweren dat een auto met een lengte van 4,25 meter, breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,44 meter nog altijd in aanmerking komt voor het lief bedoelde koosnaampje 'onderdeurtje'? Lijkt ons niet, en dit zou zowaar een belediging zijn voor bijvoorbeeld de Skoda Fabia Combi. Die heeft op millimeters na namelijk exact hetzelfde formaat.
“Of wil je soms beweren dat een auto met een lengte van 4,25 meter, breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,44 meter nog in aanmerking komt voor het lief bedoelde koosnaampje 'onderdeurtje'?”

Ruimte verzekerd

Let op, met de laatste zin van de vorige alinea doelen we op de buitenmaten van de Fabia Combi. Want qua wielbasis schurkt de Engelsman zelfs tegen de Octavia aan. Maar liefst 2,67 meter bedraagt de afstand tussen de twee assen van de nieuwe Clubman. Ruimte is hiermee verzekerd, en anders maakt het opgegeven standaard-bagagevolume van 360 liter dit wel duidelijk. Met de leuningen van de in delen neerklapbare achterbank ontstaat er 1.250 liter aan stouwvolume, wat 100 liter meer is dan zonet al even aangehaalde Fabia Combi.
Nieuw, met een snik, zijn de vier portieren. De keus daarvoor is begrijpelijk, want de toegang tot de achterbank wordt hiermee een stuk makkelijker gemaakt. Toch missen we het karakteristieke achterdeurtje van de vorige generatie nu al. Gebleven zijn de beide achterdeurtjes helemaal achteraan.

Eigen interieurdesign
Wie zich de anderhalf jaar geleden voorgestelde Clubman Concept nog voor de geest kan halen (en anders kun je hem hier nog eens bekijken), zal snel concluderen dat MINI verder ook erg trouw aan dat studiemodel is gebleven. Tot in het interieur toe, waar het design net even anders is dan bij de 3- en 5-deurs MINI. Vooral de middenconsole en de portierkleding zijn rechtstreeks afgeleid van de conceptversie en dat geldt ook voor de klokkenwinkel direct achter het stuurwiel en de grote instrumentariumklok in het midden. Daarvan zijn er drie versies: de minder bedeelde versies hebben er eentje met twee 2,7 inch schermpjes en de rijk uitgeruste modellen één scherm met een beelddiagonaal van 6,5 of 8,8 inch (voor de topuitvoeringen).

Stapje hogerop

Luxe is de nieuwe Clubman sowieso op het lijf geschreven. De beschikbare (online) features van de hatchback-modellen, zoals de MINI Driving Modes, zijn natuurlijk ook te bestellen op de Clubman en aan de hand van een zichtbaar head-up display en veel aandacht voor sfeer(verlichting) wordt subtiel kenbaar gemaakt dat moederbedrijf BMW niet de beroerdste is om haar magazijnen beschikbaar te stellen. Dankbaar dat MINI hiervoor is wil het natuurlijk vooral aantonen dat de Clubman een paar treden op de autoladder is geklommen, zonder dit keer de fans van praktisch vernuft in de kou te laten staan overigens. In eerste instantie door het toepassen van conventionele portieren, maar daarnaast prijst MINI ook de toegenomen veelzijdigheid en handigheidjes in de vorm van meerdere opbergmogelijkheden.

Motorpalet
De nieuwe Clubman zal dit jaar nog in de showroom staan en het verkrijgbare motorpalet bestaat vanaf dat moment uit drie krachtbronnen, waarvan twee benzines en één diesel. Van de benzineversies is de reeds bekende 1.5 liter driecilinderturbo de lichtste. Die levert 136 pk en 220 Nm koppel en daarmee snelt de Clubman in 9,1 seconden naar de 100 km/h, ongeacht de transmissie; een manuele 6-bak betreft of de 8-traps automaat. Voorzien van automaat, voor het eerst op een MINI, is de Clubman telkens wel het zuinigst (en veelal ook het snelst). Zo geeft MINI voor de instapper een gemiddelde op van 5,1 l/100 km. Gekoppeld aan de handbak is dat 5,3 l/100 km.
De benzinetopper is de 192 pk sterke viercilinderturbo, goed voor een koppel van 300 Nm in overboost-modus en een acceleratie naar 100 km/h in dik 7 seconden. De top ligt op 228 km/h en wie rustig rijdt moet minstens 1 op 17 kunnen halen.
Verrassend genoeg is dieselen in eerste instantie enkel mogelijk met de 2.0 liter viercilinder en niet BMW's nieuwere 1.5 liter driecilinder (die geheid later volgt). Het blok ontwikkelt 150 pk en 330 Nm en is met 8,6 seconden prettig vlot op de sprint. Pieken doet de MINI Cooper D Clubman bij 212 km/h, terwijl tanken niet om de haverklap nodig is bij een af-fabriek gemiddelde van 4,1 l/100 km.
“MINI wil vooral aantonen dat de Clubman een paar treden op de autoladder is geklommen.”

Prijzen

Nu we al lang genoeg op de nieuwe Clubman hebben moeten wachten wil MINI Nederland er ook niet langer gras over laten groeien en maakt het meteen de prijzen bekend. En die beginnen bij € 23.995,-. Wil je per se een Cooper met benzinemotor, dan ben je minstens € 26.990,- kwijt en is alleen de snelle Cooper S goed genoeg voor je, weet dan dat de vereiste investering minimaal € 34.990,- bedraagt. Tot slot de diesel. Daarvan raak je minstens € 31.490,- armer. Niettemin is deze versie voor de zakelijke rijder het meest interessant, want goed voor 20% bijtelling. Eerst zien? Dat kan vanaf oktober bij de dealer, of een maand eerder op de IAA in Frankfurt.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties