De ix35 is dood, leve de Hyundai Tucson!

De Hyundai ix35 heeft een opvolger, de Tucson. Een oude naam, maar in een compleet nieuw jasje. Op de Autosalon van Genève wordt de kurk officieel geknald voor pers en publiek, om in de tweede helft van 2015 in de verkoop te gaan.

Kennelijk vond men ix35 in Seoul toch maar niets. Slechts één generatie heeft deze achterop Hyundai's compacte crossover geprijkt. Dus hup, terug naar Tucson, die hiermee veel beter aansluit bij de Santa Fe. Niet alleen qua naam overigens, maar ook qua design. De gelijkenissen tussen die twee zijn uiterst treffend. Hoe anders is dat wat betreft de maatvoering. Hoewel de Tucson ten opzichte van de ix35 is gegroeid en 3,48 meter in lengte meet, is de Santa Fe toch echt nog altijd een kop groter. In de breedte meet de nieuwe Tuscon 1,85 meter en de hoogte is vastgesteld op 1,65 meter. Ook maten die ietsje zijn toegenomen in vergelijk met zijn voorganger. Een weloverwogen keuze volgens Peter Schreyer, die eerder Kia's tekende. 'Bij Hyundai is design hoger in het vaandel komen te staan en dat willen we graag uiten met een meer gedurfde en sportieve uitstraling. Daar horen bepaalde proporties bij. Inclusief onze nieuwe zeshoekige grille, ons familiegezicht'. Noemenswaardig is ook de wielbasis van 2,67 meter. Dat is niet eens zoveel korter dan die van de Sante Fe en dat belooft veel goeds voor de binnenruimte. Het volume van de standaard bagageruimte is al wel bekend; die bedraagt 513 liter.

Snufjes

Dat Hyundai hogerop wil is ook te merken aan de slimme elektronica aan boord, hetzij optioneel aangevinkt. Zo valt de nieuwe Tucson uit te rusten met een sneller infotainmentsysteem, een handige parkeerfunctie en enkele veiligheidsverhogende dan wel blikschade voorkomende snufjes, zoals het automatisch kunnen remmen voor voetgangers, dodehoekwaarschuwing en rijstrookassistentie.

Hogerop

Met de Tucson gaat Hyundai hogerop. Voor het model komen nieuwe comfort- en veiligheidsverhogende voorzieningen beschikbaar. Zo remt de SUV automatisch voor voetgangers, geeft het een waarschuwingssignaal voor kruisend verkeer achter, detecteert het auto's in de dode hoek, waarschuwt de elektronica voor het wisselen van rijbaan zonder richting aan te geven en kan de auto zichzelf inparkeren. Met Rear Cross Traffic Alert kan de Tucson zelfs kruisend verkeer achter zich in de gaten houden en indien nodig daarop anticiperen.

Vijf motoren

Op motorisch vlak maakt Hyundai tevens een behoorlijke stap. Dat is nog niet terug te zien aan de onderkant van het motorpalet, want daar prijkt de vertrouwde 1.6 GDI met 135 pk, maar wel hogerop in het gamma. Daar is namelijk een 1.6 GDI-T met langverwachte turbo te vinden. Het moderne blok levert 176 pk en kan gekoppeld worden aan een handbak of een 7-traps automaat met dubbele koppeling.
Dieselen is mogelijk met een 1.7, goed voor 115 pk, of twee configuraties van Hyundai's 2.0 CRDI. De lichtste variant hiervan, die er enkel met handbak is, levert 136 pk en de sterkste een zelfverzekerde 184 pk. Een automaat op deze topdiesel is een optie.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties