De nieuwe Volkswagen Passat en Passat Variant

De achtste generatie van de Volkswagen Passat staat klaar om de sleur in het D-segment te gaan breken. Met gloednieuwe technologie, een fijngeslepen design, zuinige motoren en tal van innovaties gaat Volkswagen met de Passat wederom voor succes in - met name - de zakelijke markt.

Nee, het design van de nieuwe Volkswagen Passat vormt geen verrassing. Dat had je stiekem wel gehoopt? Tegen beter weten in dan. Het is een Volkswagen en dat betekent dat elke volgende generatie een evolutie is van zijn voorganger. Geen revolutie, want daarmee wordt het ‘oude’ model ineens bejaard. En dat heeft negatieve invloed op de restwaarde en dus op de leaseprijs.

Onderhuids wel compleet nieuw

Maar ondanks dat enkel het front compleet nieuw is en de achterzijde slechts fijngeslepen hebben we bij deze achtste generatie te maken met een compleet nieuwe auto. Van a tot z. Onder het strakker gelijnde vel van de nieuwe Duitser vinden we de MQB-bouwstenen waaruit ook de Golf, A3 en Octavia zijn gebouwd. Het is compact, waardoor de Passat binnenin meer ruimte wint dan aan de buitenzijde en het is licht. In het onderstel wordt 9 kg bespaard, maar in het totaal verlaat de Passat de fabriek 85 kg lichter dan voorheen.

“We hebben bij deze achtste generatie te maken met een compleet nieuwe auto. Van a tot z.”

Krachtige, maar zuinige motoren

De motoren in de nieuwe Passat zijn niet groter dan twee liter en tellen maximaal vier cilinder. Het model wordt beschikbaar met dieselmotoren die 1.6 of 2.0 liter groot zijn en vermogens hebben van minimaal 120 en maximaal 240 pk. Die laatste diesel - een 2.0 liter TDI - doet daarvoor een beroep op twee in plaats van één turbo en zal in standaard over een DSG-automaat en vierwielaandrijving beschikken. Dankzij dat vermogen is het mogelijk in 6,1 seconde naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid neer te zetten van 240 km/h. Benzines zijn er vanaf hetzelfde startvermogen (uit een 1.4 TSI), maar die gaan nog 40 pk verder door tot liefst 280 pk.

Plug-in hybride

Een plug-in hybride staat eveneens in de startblokken. Eentje die gebruik maakt van dezelfde techniek als de Golf GTE. Dat betekent een 156 pk sterke 1.4 TSI in combinatie met een 109 pk sterke elektromotor. Gezamenlijk brengen die 211 pk op de voorwielen over wat zal resulteren in een sprint naar 100 km/h in minder dan acht seconden en een verbruik van 1,5 l/100 km. Wie met opgeladen accu’s op pad gaat zal ongeveer 50 km volledig elektrisch kunnen rijden. Niet onbelangrijk trouwens: het model komt in aanmerking voor 7% bijtelling.

“Niet onbelangrijk trouwens: het model komt in aanmerking voor 7% bijtelling.”

Forse gegroeid
Nee, niet aan de buitenzijde. De Passat is namelijk 2 mm korter en 1,4 cm lager dan zijn voorganger. Wel is 'ie 1,2 cm breder. En toch wist Volkswagen - met dank aan MQB - flink aan binnenruimte te winnen. De wielbasis is met 7,9 cm gegroeid tot 2,79 m. De bagageruimte - die al fors was - nam toe met 21 liter tot 586 liter. Voor de Passat Variant is zelfs een groei van 47 liter (nu 650 liter inhoud) gemeten.

Digitaal dashboard

De Passat zal - al dan niet van standaard - nokvol elektronica zitten. Reken in ieder geval op een automatische noodremassistent, rijstrookhulp, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, een automatische parkeerfunctie en climate control die dankzij GPS bijvoorbeeld een tunnel ziet en de recirculatie daarop inschakelt. Een andere blikvanger is de introductie van een geheel digitaal dashboard - zoals dat ook is voorgesteld voor de nieuwe Audi TT. Dat je daarvoor bij het gros van alle versies een meerprijs zal moeten neertellen, staat wel vast.

Eind 2014

De nieuwe VW Passat staat nog voor het eind van het jaar bij de dealer, maar zal eerst zijn werelddebuut beleven op de Autosalon van Parijs in oktober. De prijzen zullen in een later stadium bekend worden gemaakt.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties