Alle details van de nieuwe Mercedes C-klasse Estate

Echt geheim was hij al niet meer, maar nu is hij eindelijk officieel onthuld. We hebben het natuurlijk over de nieuwe C-klasse Estate. Lees hier alle details over Mercedes' nieuwste.

Dat de officiële voorstelling, door recente en al wat oudere lekkages, eigenlijk slechts een formaliteit is neemt niet weg dat er nog genoeg te vertellen is over de C-klasse Estate. Wat de binnenruimte ongeveer bedraagt bijvoorbeeld. Er is een uitgebreide (rij)test nodig om te oordelen hoe ruim het daadwerkelijk vertoeven is in de nieuwe C-Estate, maar de auto kan in elk geval alvast buigen over grotere buitenmaten dan zijn voorganger. En hij is flink groter ook, want de nieuwe Estate groeit met 9,6 centimeter tot een totale lengte van 4,7 meter. De wielbasis groeit effectief met acht centimeter tot 2,74 meter.
In deze betekent 'langer' echter niet 'zwaarder', want de C-klasse is door een nieuw platform 65 kilogram afgevallen. Binnenin merk je de verlenging vooral wanneer je achterin zit. Daar is volgens Mercedes namelijk een extra beenruimte van 4,5 centimeter aanwezig bij een totale groei van 4 centimeter in de breedte. En dat is erg welkom, want Stuttgart's stationmodel wordt tot dusver niet geroemd om zijn riante ruimte achterin. Extra comfort kan bovendien voorzien worden door optionele Airmatic-luchtvering, wat een primeur betekent in dit segment en al debuteerde op de C-klasse Limousine.

Ietsje meer meezeulen

Goed, meer beenruimte direct achter de voorstoelen dus, maar als je dat zoekt kan je ook voor de Limousine opteren. Is dat dan alles wat de Estate te bieden heeft? Nee, want de grotere buitenmaten hebben ook effect op de bagageruimte, hetzij een stuk minder sterk. Het totale laadvolume meet 490 liter, wat vijf liter meer is ten opzichte van zijn voorganger. Klap de achterbank neer en die ruimte wordt vergroot naar een hoeveelheid van 1.510 liter, een plus van 10 liter. Diezelfde achterbank kan overigens in 40/20/40-verhoudingen worden neergeklapt, anders dan de 60/40 verhouding van voorheen. Naast dat er ietsje meer bagagevolume is, is dat compartiment dus efficiënter in te delen. Toegang tot de laadruimte kan bovendien makkelijker worden gemaakt door een tweetal functies, te weten Easy Pack en Hands-free Access. De eerste geeft de mogelijkheid om de kofferklep elektrisch te openen en te sluiten, en met de tweede open je diezelfde kofferklep door enkel je voet onder de achterbumper te bewegen.

Connect Me

Mercedes-Benz grijpt de onthulling van de C-klasse Estate aan om een nieuwe feature te onthullen, genaamd Connect Me. Dit systeem werkt via een simkaart die zich ten alle tijde in de auto bevindt en zo continu in contact staat met de bestuurder. Op zijn beurt kan die aan de hand van zijn smartphone op afstand met de auto communiceren, bijvoorbeeld door de klimaatregeling alvast te activeren of het brandstofniveau te controleren. Elke Mercedes-Benz krijgt deze systemen binnenkort aangemeten.

Motorenpalet

Hier niets nieuws, want alle motoren uit de normale C-klasse Limousine zijn ook in het motorruim van zijn stationwagen-broer te verkrijgen. Het gamma trapt af met de C 180, een 156 pk sterke viercilinder-benzine die door zijn geringe uitstoot in de 20% bijtelling valt. Daarboven zit de C 200 met 184 pk. Dieselen kan met de C 220 CDI met 170 pk, die net als de instapper 20% bijtelling garandeert. Later zullen deze motoren vergezeld worden door een compacte 1.6 liter diesel, die zowel in 115 pk als 136 pk-uitdossing te verkrijgen zal zijn. Verder is er een C 300 BlueTec Hybrid beschikbaar, een diesel-vierpitter met 204 pk en een extra 27 pk uit een elektromotor. En ook deze motorisering is schoon genoeg om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling.
Fervente hybride-rijders kunnen in een later stadium ook opteren voor de C 350 BlueTec Hybrid. Dit model heeft een elektromotor met 68 pk, bovenop de 204 pk van de '300'-dieselmotor.
Naast hybrides zullen drie benzine-viercilinders en een zescilinder te verkrijgen zijn, met vermogens variërend van 156 tot 333 pk. Dit laatste bevestigt indirect de komst van de C 450 AMG Sport. Maar dit sportmodel zal niet de topper vormen. Dat is natuurlijk de C 63 AMG Estate, met naar verluidt tegen de 500 pk.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties