Op het moment dat uit een studie van een gerenommeerd automotive onderzoeksbureau is gebleken dat de downsizing-drang van autofabrikanten meer kwaad dan goed doet, maakt Opel meer bekend over hun nieuwe 1.0 liter driecilinder. De Adam krijgt de eer hem als eerste te ontvangen.
Ondanks de tegengeluiden moet de 1.0 liter EcoTec driecilinder voor Opel juist een nieuw tijdperk inluiden. Het inleveren van een cilinder op de gebruikelijk ingezette motoren wordt opgevangen door het toevoegen van een turbo, wat het nieuwe blokje sterker bij lage toeren maakt dan Opel’s 1.6 liter viercilinder. Opel volgt hiermee enkele andere fabrikanten op die al hebben aangetoond grote successen te kunnen boeken met driecilinderturbo's, met als
klinkend voorbeeld natuurlijk de 1.0 liter EcoBoost van Ford. Dit merk heeft
verschillende prijzen gewonnen met die destijds revolutionaire motor. In
navolging van de Amerikanen hebben Europese automerken hun researchteams om de
tafel geroepen en eveneens goede resultaten geboekt. Kijk bijvoorbeeld naar de
0.9 liter TCe die Renault in de Clio heeft geïnstalleerd en straks ook in
de nieuwe Twingo gaat proppen, alsook de kakelverse
1.2 liter VTi van Peugeot die onlangs is aangekondigd voor de 108.
Adam
Om de Adam met frisse moed te laten concurreren met onder andere diezelfde 108 introduceert Opel haar nieuwste technische hoogstandje in dat model. En daarin doet de 1.0 liter EcoTec het niet onverdienstelijk met een gemiddelde uitstoot van
slechts 99 g/km waarmee de Opel Adam met driecilinder een plaatsje in de 20% bijtellingscategorie verdient. En dat zet
hem op gelijke tred met zijn Franse concurrenten.
Techniek
De geheel uit aluminium
vervaardigde driecilinder levert twee vermogenswaardes, met 90 en 115 pk. De lichtste variant zal naar verwachting het meest worden gekozen in Nederland en dat heeft vooral met het bijtellingsverhaal te maken en diens lage verbruik van 4,3 l/100 km. Wat de verbruiksprestaties van de sterkere éénliter zijn heeft opel nog niet bekendgemaakt. Beide versies van de driecilinder
leveren echter wel 166 Nm koppel bij slechts 1.800 toeren per minuut, wat de
volle verdienste is van de turbo. Dat koppel is overigens los te laten via een eveneens nieuwe handgeschakelde zesbak. Deze
37 kilogram wegende bak kenmerkt zich volgens Opel door korte, soepele
schakelwegen.
Stilte
Wat ook soepel schijnt te
zijn is de motor tijdens het rijden. Opel zegt namelijk dat het maatregelen
getroffen heeft om het geluids- en trillingsniveau van haar nieuwe driecilinder
zo ver mogelijk te beperken. Hierbij wordt opnieuw verwezen naar het geluidsniveau
van de oude 1.6 liter, een vergelijking die Opel graag aanhaalt
om te benadrukken dat ze een verbeterd blok gebouwd hebben.