BMW i3: alle details
De BMW i3 hebben we al zo vaak omschreven dat dit moment, waarop hij officieel gepresenteerd wordt, bijna een deceptie vormt. Want wat moeten we eigenlijk nog over BMW’s volledig elektrische auto vertellen? Niets inderdaad. En eigenlijk ook alles, want alle puzzelstukjes vallen vandaag eindelijk op hun plek. Dit is de BMW i3. Inclusief alle ins en outs.
Het blijft wennen
Ondanks dat BMW ons al zoveel oog in oog heeft laten staan met de i3 blijft het design de nodige verbazing opwekken. Want dat embleem tussen de twee kenmerkende BMW-nieren in blijft andere verwachtingen oproepen. De pretenties van sportiviteit, passie en rijplezier. En al zal de i3 nog zo lekker rijden, als je hem ziet staan krijg je nu niet bepaald het gevoel te maken te hebben met een familielid van auto’s als de 3-serie, M5 en Z4. Wij in ieder geval niet.
CFRP
Mede door de relatief zware techniek van de batterijen heeft BMW zich opgeworpen als pionier van CFRP, het zeer lichte maar supersterke plastic dat versterkt wordt met carbon fiber. Het gehele passagierscompartiment is eruit vervaardigd. BMW wist hierdoor het gewicht beperkt te houden tot 1.195 kg (1.315 met Range Extender). Bovendien was het relatief eenvoudig om de B-pilaar te laten vervallen. In combinatie met de suïcide-deuren en de volledig vlakke wagenvloer geeft dit een bijzonder ruimtelijk gevoel.
Suïcide-deuren
Wie zich toegang tot het interieur van de i3 verschaft zal afhankelijk van de gekozen uitvoering (Loft, Lodge of Suite) worden getrakteerd op een mix van natuurlijke materialen als leer, hout, wol en diverse andere recyclebare materialen. De stoelen, twee voor- en twee achterin, zijn zo dun mogelijk vormgegeven om zoveel mogelijk interieurruimte te bieden. Extreem groot is de i3 overigens niet. Binnen de lengte van 3.999 mm, de breedte van 1.775 mm en de hoogte van 1.578 mm is er plaats voor vier passagiers en 260 liter bagage. Maar luxe voorzieningen zijn er dan weer in overvloed. Zowel het instrumentarium alsook de (audio)enterainment worden weergegeven op een tweetal losse schermen. Verder zien we iDrive, een Bluetooht-carkit, climate control, LED-koplampen, een groot glazen schuifdak alsook BMW’s ConnectedDrive voor uitgebreide online connectiviteit.
Elektromotor
Allemaal interessant, maar de belangrijkste noviteit van de i3 is nog altijd onderhuids te vinden. De aandrijving van de i3 bestaat uit een achterin gemonteerde elektromotor met 170 pk en 250 Nm. Mede dankzij deze constructie en de aandrijving op de achterwielen is er een perfecte gewichtsverdeling van 50/50 gerealiseerd. De elektromotor zelf weegt slechts 50 kg en weet de i3 in een vlotte 7,2 seconden (7,9 seconden met Range Extender) naar de 100 km/h te doen accelereren. Over de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h wordt 5 seconden gedaan en ook dat zal zich uiterst geleidelijk voltrekken, want BMW heeft de vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen lineair afgestemd. De overbrenging geschiedt via een eentraps-transmissie die uiteindelijk bij 150 km/h ophoudt als doorgeefluik.
Stadsrakker
De i3 is ideaal voor stedelingen, claimt BMW. De directe stuurrespons en een kleine draaicirkel van slechts 9,86 meter maken de auto makkelijk te manoeuvreren tussen druk verkeer. De specifiek ontworpen wielen met smalle 155 mm-banden hebben een minimale rolweerstand en dat draagt weer bij aan een hogere actieradius. Op een volle accu moet de i3 een afstand van 130 tot 160 kilometer kunnen afleggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ is dit 40 kilometer.
Bij het rijden in de stad is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (single-pedal control concept). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de zogenoemde coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.
i3 met Range Extender
Als antwoord op klanten die graag willen beschikken over een groter rijbereik zal de i3 ook verkrijgbaar zijn met een Range Extender. Deze 650 cc 2-cilinder-benzinemotor met 34 pk, die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n 300 kilometer en is uitsluitend bedoeld om de batterijen tijdens het rijden bij te laden. Hij drijft de wielen dus niet aan! Overigens heeft de verbrandingsmotor geen invloed op de bagageruimte en de 9 liter grote brandstoftank ervan bevindt zich voorin de i3.
Normaliter verloopt het opladen van de batterijen, waarop een garantietermijn van 100.000 kilometer rust, via een conventioneel stopcontact of via de BMW i Wallbox die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het 30 minuten om de batterij voor 80 procent op te laden.
Vanaf november leverbaar
Vanaf november zal de BMW i3 leverbaar worden. Een aantal geselecteerde BMW i-agenten zullen zich hiermee bezig gaan houden, maar BMW zal ook een groot gedeelte van de verkoop via internet plaats willen laten weten. Nogmaals een reden die het unieke karakter van de auto aangeeft. De prijslijst zal beginnen bij € 35.500,- voor het basismodel. Instappen in een i3 met Range Extender betekent minimaal € 39.990,- aftikken. BMW zelf geeft een leaseprijs op van € 599,- per maand (exclusief BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 km per jaar.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.