9-traps automaat van ZF is het maximum
Versnellingsbakfabrikant ZF laat weten bijna aan haar maximum te zitten. Ondanks de verhalen over 10-traps automaten denkt de Duitse fabrikant dat een 9-traps automaat echt de limiet is.
Verfijnen
Meer versnellingsbakverhoudingen betekenen volgens ZF meer complexiteit, maar vooral ook een hoger gewicht. En dat zijn twee waarden die tegenstrijdig zijn in het streven naar een lager verbruik. Volgens ZF-topman Stefan Sommer hebben we een kantelpunt bereikt. Een achttrapsautomaat drukt het verbruik met 11% ten opzichte van een exemplaar met slechts zes verhoudingen en een negenbak doet het ongeveer 16% beter ten opzichte van hetzelfde ijkpunt. Maar voor een tientraps automaat zou dat niet evenredig toenemen. Bovendien is de efficiëntie van een normale transmissie erg hoog: ZF zit nog slechts 11% van het theoretische maximum. De fabrikant gelooft dan ook vooral in het nog verder verfijnen van de huidige transmissies in plaats van nog een verzet toevoegen.