9-traps automaat van ZF is het maximum

Versnellingsbakfabrikant ZF laat weten bijna aan haar maximum te zitten. Ondanks de verhalen over 10-traps automaten denkt de Duitse fabrikant dat een 9-traps automaat echt de limiet is.

De afgelopen jaren is de strijd om enkele procenten extra efficiëntie - en als gevolg een lagere CO2-uitstoot - onder meer ontaard in toenemende transmissieverhoudingen. Bij de handgeschakelde transmissies spant Porsche de kroon met een handbediende zevenbak voor de nieuwe 911. Bij de automaten zijn acht versnellingen zelfs al eerder regel dan uitzondering als het om de topklasse gaat. Fabrikant ZF, een gigant in z´n marktsegment, bouwt zelfs negentrapstransmissies. Maar het is daarmee nog niet gedaan; onder meer Lexus en Hyundai hebben reeds aangegeven aan een automaat met tien verzetten te werken. ZF echter, zegt nu dat de ‘natuurlijke grens’ erg dicht bij is. Het bedrijf vindt meer dan negen transmissies nutteloos.

Verfijnen
Meer versnellingsbakverhoudingen betekenen volgens ZF meer complexiteit, maar vooral ook een hoger gewicht. En dat zijn twee waarden die tegenstrijdig zijn in het streven naar een lager verbruik. Volgens ZF-topman Stefan Sommer hebben we een kantelpunt bereikt. Een achttrapsautomaat drukt het verbruik met 11% ten opzichte van een exemplaar met slechts zes verhoudingen en een negenbak doet het ongeveer 16% beter ten opzichte van hetzelfde ijkpunt. Maar voor een tientraps automaat zou dat niet evenredig toenemen. Bovendien is de efficiëntie van een normale transmissie erg hoog: ZF zit nog slechts 11% van het theoretische maximum. De fabrikant gelooft dan ook vooral in het nog verder verfijnen van de huidige transmissies in plaats van nog een verzet toevoegen.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties