ProMemorie: Volkswagen New Beetle RSi (2001)
We gaan terug naar het jaar 2001! Het jaar dat de eerste Wikipedia-pagina geschreven werd, mond-en-klauwzeer opduikt in Groot-Brittanië en in Nederland het eerste homohuwelijk wordt gesloten. 2001 is tevens het geboortejaar van de Volkswagen New Beetle RSi.
Probleem
Het probleem van de New Beetle was eigenlijk tweeledig. Ten eerste verloor hij door moderne technieken en een lang ontwikkelingstraject het lage prijskaartje waardoor zijn voorganger zo succesvol was geworden. Het tweede probleem zat hem in de uitstraling van het nieuwe model. Zijn ronde vormen spraken het mannelijke koperspubliek namelijk nauwelijks aan en het werd al snel een auto in de marge. Volkswagen had dit rap in de gaten en besefte dat een opgepompte uitvoering nodig was om het imago onder de clientèle op te krikken.
Snelle koets
Volkswagen Individual kreeg de opdracht om van de New Beetle een circuitwaardig monster te maken en om zich daarbij vooral niet in te houden. In 2001 waren de ingenieurs klaar en werd bij de onthulling menig wenkbrauw verbaasd opgetrokken. Met de toegevoegde RSi-badge leek deze New Beetle van een andere planeet te komen vergeleken met zijn reguliere broertje. De RSi was dankzij een nieuw koetswerk dan ook ruim 8 centimeter breder geworden. Waar je ook kijkt, deze auto ademt agressiviteit en snelheid. De grootste blikvanger is natuurlijk de enorme taartschep achterop. Maar ook de extreem brede bodykit kon bij velen op goedkeurende knikjes rekenen. Dit was de New Beetle waar elke man zich in durft te vertonen, niet in de laatste plaats vanwege diens potentieel.
VR6
Onder de motorkap was namelijk de 3.2 liter VR6-motor te vinden die eerder zijn opwachting had gemaakt in de Corrado en Passat. Voor de RSi werd het blok gekieteld tot 224 pk. Door de versnellingen roeren ging met een handmatige 6-versnellingsbak. Op z'n beurt stond deze weer in verbinding met het 4Motion-systeem dat optimale aandrijving op de vier wielen moest garanderen. Dankzij deze gespierde aandrijflijn duurde de sprint naar 100 km/h slechts 6,4 seconden en schoot de motor pas bij 225 km/h in het rood. In rijimpressies werd de RSi geroemd om zijn scherpe stuurgedrag. Daarnaast viel op dat de auto, ondanks zijn gewicht van ruim 1,5 ton, heel stabiel bleef bij het betere bochtenwerk.
(Van korte) duur
Dat de New Beetle RSi toch wel als imagobooster was neergezet bleek toen het prijskaartje werd onthuld. In Nederland moest namelijk € 107.000,- worden neergeteld waarmee de RSi duurder was dan een instap-911. Volkswagen besloot dan ook om niet meer dan 250 exemplaren van de lopende band te laten rollen. Toen in 2003 het laatste exemplaar de fabriek verliet was de gewone New Beetle inmiddels verkrijgbaar met 180 pk maar we denken nog altijd met weemoed terug aan de RSi. Volkswagen liet namelijk zien dat wanneer de regels aan de kant werden geschoven bijna niets onmogelijk is.
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.