Uitleg autonoom rijden - van level 0 tot level 5
Hyundai kondigt aan dat het in Europa tests met zelfrijdende Ioniqs gaat uitvoeren. De Koreanen zijn zeker niet de enigen. Maar hoe realistisch is autonoom rijden op de korte termijn? En wat betekenen die verschillende niveaus? We lopen het na, van level 0 tot en met level 5.
Sommigen doen alsof we de zelfrijdende auto overmorgen al zullen tegenkomen. Er zijn zelfs mensen die denken dat ze nu al een zelfrijdende auto hebben die volledig autonoom kan rijden. De waarheid zit iets complexer in elkaar. Dat heeft niet alleen een autotechnische achtergrond, maar heeft ook te maken met internationale wet- en regelgeving. En last but not least: ook de staat van het wegennet, de belijning en de bebording zijn van cruciaal belang om de zelfrijdende auto tot een succes te maken.
Levels autonoom rijden
In de weg daarnaartoe bestaan er verschillende levels (niveaus) van autonoom rijden. Veel merken bieden nu al modellen die geschikt zijn voor level 4. Om de systemen verder te perfectioneren en uiteindelijk de volledig zelfrijdende auto mogelijk te maken (level 5) is nog veel veldwerk nodig. We zetten de zes levels van autonoom rijden op een rijtje:
Level 0 autonoom rijden
Level 0 is van toepassing op de auto zoals we die al decennialang kennen. Alle belangrijke systemen worden door de mens bediend. Het betekent echter niet dat er helemaal geen veiligheidstechniek aan boord is. Zo kan er een dodehoekwaarschuwing of cruisecontrol aanwezig zijn. Maar alleen de bestuurder kan door zijn ingrijpen ongevallen voorkomen.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Level 1 autonoom rijden
Bij level 1 autonoom rijden heeft de bestuurder nog steeds de touwtjes in handen. Maar er is wel minimaal één systeem aanwezig dat hem actief bijstaat. Het bekendste voorbeeld is de adaptieve cruisecontrol. Dit systeem laat de auto automatisch een minimale afstand tot de voorligger bewaren. Wordt de voorligger te dicht genaderd, dan remt het systeem af. Zodra er voldoende ruimte is, wordt de ingestelde weer aangenomen.
Level 2 autonoom rijden
Nieuwe auto's met level 2 autonoom rijden - ook wel hands-off genoemd - zijn geen uitzondering meer. De auto kan zowel accelereren, sturen als remmen. Uiteraard blijft de bestuurder verantwoordelijk. Daarom krijgt hij een waarschuwingssignaal als hij het stuur te lang loslaat. Het bijzondere van level 2 autonoom rijden, is dat de systemen de data over de snelheid en de positie van de auto combineren.
Level 3 autonoom rijden
Bij level 3 kan de bestuurder in theorie even de krant lezen. Daarom wordt level 3 ook wel eyes-off genoemd. We zeggen nadrukkelijk 'theoretisch', want de wetgever staat het niet toe. Niettemin kan een auto van niveau 3 op niet al te ingewikkelde (snelweg)trajecten langere tijd geheel zelfstandig functioneren. Doen zich onverwachte of complexe situaties voor, dan zal de auto met licht- en/of geluidssignalen de hulp van de bestuurder inroepen.
Level 4 autonoom rijden
Bij level 4 kun je in veel omstandigheden spreken van een zelfrijdende auto. Zelfs kruispunten en op- en afritten moet een level 4-auto autonoom kunnen nemen. Totdat het weer te slecht wordt. De waarneming van de gebruikte camera's en lasersystemen wordt dan te zeer vertroebeld. Daarom heeft een auto met level 4 autonoom rijden nog gewoon pedalen en een stuur. De bestuurder moet immers altijd kunnen ingrijpen.
Level 5 autonoom rijden
Uiteindelijk is level 5 het niveau waarbij we van volledig autonoom rijden kunnen spreken. Niet voor niets wordt dit level ook wel mind-off genoemd. Een stuur en pedalen zijn niet meer nodig: de auto rijdt helemaal zelf, ook in lastige omstandigheden. Het enige wat de inzittenden - van een bestuurder is geen sprake meer - nog hoeven te doen, is de systemen starten en een bestemming ingeven. Een rijbewijs zou vanaf level 5 dus niet meer nodig zijn. Technisch is dit nog ver weg en wettelijk gezien is level 5 autonoom rijden misschien nog wel complexer. Want stel dat zich toch een ongeval voordoet. Wie is dan verantwoordelijk? Toch de inzittende(n)? De autofabrikant misschien? Of krijgt de systeemontwikkelaar de schuld? Of is de wegbeheerder de klos?
Praktijktests zelfrijdende auto's
De volledig zelfrijdende auto en de wettelijke implementatie ervan zijn dus nog ver weg. Om hun auto's onder zoveel mogelijk verschillende omstandigheden uit te proberen, zijn bijna alle merken met praktijktests op de openbare weg bezig. Behalve Hyundai onderwerpt ook Mercedes zijn auto's aan internationale tests, evenals onder meer BMW, Lexus/Toyota, Volkswagen en Volvo.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.