Een kleine ingreep bij de Volkswagen ID. Buzz Cargo (2024) heeft grote gevolgen (en dat zit zo)

Waarom de ID. Buzz Cargo harder werkt. Voor iets meer geld

De elektrische Volkswagen ID. Buzz Cargo heeft extra pit gekregen. Het accupakket groeide met 2 kWh naar 79 kWh, maar toch doet dat wonderen voor de actieradius en de laadtijd. En ja, ook voor de prijs, al valt de schade mee. Update oktober 2024: er is nu ook een versie met 59 kWh-accu met een vanafprijs van € 39.990.

Ondernemers die de vernieuwde Volkswagen ID. Buzz Cargo (2024) overwegen, zullen blij met zijn nieuwe batterij. Zo groeide de actieradius van 422 naar 459 kilometer (WLTP). Niet bijzonder veel, maar belangrijker is dat het nieuwe model sneller bij te laden is aan de snellader omdat de stekker hier nu maximaal 185 kW doorgeeft, in plaats van 170 kW. Dit betekent dat de accu in zo’n half uur van 10 naar 80 procent op te laden is.

Laadvermogen ID. Buzz Cargo naar 750 kilogram

En dat zijn nog niet eens alle gewijzigde cijfers. Zo steeg het vermogen van 204 pk naar maar liefst 286 pk. Sta je nog eerder bij de klant voor de deur en ook nog met meer spullen aan boord. Want ook het laadvermogen steeg van 647 kilogram naar 750 kilogram en het maximale aanhangergewicht doet er 200 kilogram bovenop en groeit naar 1200 kilogram.

Prijs Volkswagen ID. Buzz Cargo facelift (2024)

Tijdelijk zijn er twee actiemodellen. Dat begint met de iets minder uitgeruste Economy Business (o.a. geen verwarmbare voorstoel, regensensor en in kleur gespoten bumpers), in de prijslijst vanaf 43.500 euro. Bijzonder is dat het andere actiemodel, de Bulli Edition, beter in zijn spullen zit en toch goedkoper is dan de 'gewone' Cargo: vanaf 49.990 euro. De Cargo kost 50.300 euro, 950 euro meer dan de vorige versie. De Economy Business en Bulli Edition zijn er slechts tijdelijk. Daarna blijft alleen de Cargo op de prijslijst staan. 

Update oktober 2024: ID. Buzz met kleinere accu en kleinere prijs

Een dikke maand na het persbericht over de facelift van de 79 kWh-versie plofte een nieuw persbericht op de mat, met daarin de melding dat er ook een 59 kWh-accuversie beschikbaar is. Deze levert 170 pk, heeft een rijbereik tot 334 km (WLTP) en is er vaanf € 39.990.

Waarom de ID. Buzz Cargo harder werkt. Voor iets meer geld

Om het verhaal af te ronden, heeft Volkswagen een nieuw infotainmentsysteem geplaatst met 33 cm groot touchscreen. Lane Assist rijstrookmonitoring, verkeerstekenherkenning en zelfs de voorbereiding op een alcoholslot horen tot de standaarduitrusting.

Waarom de ID. Buzz Cargo harder werkt. Voor iets meer geld
Waarom de ID. Buzz Cargo harder werkt. Voor iets meer geld
Waarom de ID. Buzz Cargo harder werkt. Voor iets meer geld
Waarom de ID. Buzz Cargo harder werkt. Voor iets meer geld
Mark Litjens
Door Mark Litjens

Werkt al sinds 1995 in de auto-industrie. Eerst als autojournalist, nu als bedrijfsautojournalist en altijd als fervent motorrijder. Als er maar wielen onder zitten, is hij gelukkig. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Bedrijfswagen-nieuws in je mailbox?

  • ✓ Het belangrijkste nieuws over bedrijfswagens
  • ✓ Exclusieve tests
  • ✓ Speciale kortingen en acties