Renault Mégane Estate

Alhoewel de nieuwe Mégane-familie bij Renault nog niet helemaal compleet is, zijn de ‘hardlopers’ qua verkopen inmiddels wel verschenen. Eén daarvan is beslist de nieuwe Mégane Estate die het met name op de Nederlandse markt goed zal gaan doen. Nederlanders willen immers de mogelijkheid hebben veel mee te nemen.

Bij de huidige Mégane spreken we over de derde generatie. Een auto die vorig jaar als vijfdeurs hatchback op de markt kwam, maar in vergelijking met zijn voorganger weinig spannend is vormgegeven. Dat was ook de opdracht van de directie aan de ontwerpers: een auto maken die niet extreem oogt en meteen door een brede kopersgroep wordt gedragen. Valt de vijfdeurs wellicht wat tegen, de driedeurs coupé is veel spannender en ook deze Estate krijgt de handen meer op elkaar.

In balans
Extra zijruitje, dak verlengen en klaar is de stationwagon. Toch neemt Renault zijn taak serieus en verlengt zelfs de wielbasis tot een serieuze 2,70 meter. Tot en met de voorportieren is de auto gelijk aan de hatchback, maar de overhang achter valt natuurlijk ook groter uit. Dat brengt de totale lengte van de Mégane Estate (Renault heeft de naam Grand Tour helaas laten vallen) op 4,56 meter, een getal dat begin jaren tachtig nog voor de topklasse stond. Opvallend is om te zien dat het front en de achterkant bij de Estate veel beter in balans zijn dan bij de vijfdeurs. Bijzonder zijn de enorme achterlichten die een soort van sierraden op de achtersteven vormen.

Ruimte
Op het moment dat het praktisch nut om de hoek komt kijken, gooit Renault haar expertise op dit gebied in de strijd. Dat begint al meteen bij het openen van de achterklep. Die is ver naar beneden doorgetrokken met een comfortabel lage tildrempel tot gevolg. Onder de vloer is een handig vak gemaakt waarin de opgerolde afdekhoes kan worden opgeborgen. Er zit verder een aantal sjorogen in de vloer en de achterbank klapt in twee delen neer tot een vlakke laadvloer. Dan groeit het bagagevolume van een al vorstelijke 524 liter naar maar liefst 1.600 liter. Ook dan is de Mégane nog niet door z’n mogelijkheden heen. De rugleuning van de passagiersstoel kan namelijk voorover geklapt worden en daarmee kunnen voorwerpen tot een lengte van 2,55 meter achter de gesloten klep worden vervoerd. De koek is dan nog niet op. Renault voorziet de Mégane namelijk van talloze bergvakken, zelfs onder de vloer. Aan ruimte geen enkel gebrek, het wordt eerder een probleem als je niet meer weet waar je iets gelaten hebt. Het dashboardkastje kan keurig door de airco worden gekoeld en ook tussen de stoelen in is er nog opbergruimte gecreëerd. Het meubilair in de Mégane zal door sommigen iets te zacht worden gevonden, maar de ondersteuning blijft vooral ook op langere ritten uitstekend. De hoofdsteunen kunnen voldoende hoog en dicht bij het hoofd worden afgesteld. Uiteraard biedt de Mégane zes airbags standaard. De langere wielbasis vinden we vooral terug in de beenruimte op de achterbank die ook is toegenomen. Daarnaast zorgt de verder doorgetrokken daklijn voor meer hoofdruimte, zodat twee tot drie volwassenen goed achterin kunnen zitten.

Kwaliteit
Renault heeft begin deze eeuw te kampen gehad met kwaliteitsproblemen. Daar is de afgelopen jaren hard aan gewerkt en de nieuwste betrouwbaarheidsstatistieken, onder meer van de Duitse ADAC, tonen aan dat het merk inmiddels in de top 3 van verschillende segmenten is doorgedrongen. Die verbeterde kwaliteit is bij de Mégane onder meer af te lezen aan de materialen. Zo is het dashboard van een prettig zachte kunststof en is er ook zichtbaar zorg besteed aan de passing van de verschillende elementen. De omlijsting van het navigatiescherm detoneert enigszins omdat daar nog een harde, goedkoper ogende kunststof voor is gebruikt. Renault biedt daarbij overigens de keuze uit het reeds bestaande DVD-systeem gekoppeld aan Bluetooth en een duurdere audio, of een vertrouwde TomTom die af-fabriek wordt ingebouwd. Het instrumentenpaneel is fantasievol met in het midden een digitale unit met onder meer de snelheid in grote getallen en links de analoge toerenteller. Een wonderlijke mix, maar wie eenmaal met de Mégane op stap gaat, merkt dat je in één oogopslag direct weet hoe hard je rijdt. Handig bij de veelvuldig voorkomende snelheidscontrole met bescheiden marge!

Motor en automaat
Onder de motorkap treffen we een bijzondere combinatie aan, die pas zeer recent bij Renault zijn opwachting maakte. Het betreft een 2.0 liter 16V benzinemotor van Nissan die wordt gekoppeld aan een CVT. Het is de enige automaat in de Mégane Estate. De Japanse combinatie zorgt voor een vermogen van 140 pk en koppel van 195 Nm. Meer dan voldoende bij een wagengewicht van 1.310 kg. De prestaties zijn dan ook voldoende vlot met een top van 195 km/h en acceleratie van 0 tot 100 in 10,6 seconden. Renault vertelde bij de lancering van deze Mégane dat er veel aandacht is besteed aan de geluidsisolatie. Daarvan waren we niet direct overtuigd, maar bij deze 2.0 liter met CVT komen ze beslist hun belofte na. Alleen als vol het gaspedaal wordt ingetrapt, loopt volgens ouderwetse CVT-beginselen het motortoerental in sneltreinvaart op om pas bij constante snelheid weer op het normale niveau terug te komen. Wie rustiger gas geeft zal deze plotselinge verhoging van het toerental als natuurlijker ervaren. Eén van de voordelen van een CVT is dat er geen of zelfs een extra gunstige invloed is op het gemiddelde brandstofverbruik. Renault geeft zelf 1 op 13,5 op, maar dat is zoals gebruikelijk aan de lage kant, 1 op 11,5 blijkt in de praktijk prima haalbaar en dat is niet slecht voor een 2.0 liter met automaat.

Rijden
De huidige Mégane heeft een aantal verbeteringen ondergaan ten opzichte van het vorige model als het gaat om wielophanging en besturing. Immers dé kritiekpunten tot nu toe. Uitgaande van de bestaande configuratie zijn zowel voor- als achterwielophanging stijver van constructie geworden en dat draagt bij tot een betere wegligging en hoger comfort. En of de langere wielbasis in positieve zin voelbaar is of niet, over het geheel genomen is de Mégane een comfortabele gezinsauto, maar dan op een moderne manier zonder duiken bij remmen en overhellen in bochten. Het is goed te merken dat er nadrukkelijk is gekeken naar het terugdringen van afrolgeluiden en het opvangen van trillingen. Extra stijve verbindingen tussen subframe en wielophanging dragen hier mede aan bij.

Prijzen
De Mégane Estate is langer dan de vijfdeurs en dat betekent dat sommige uitvoeringen gunstiger uitkomen qua energielabel. Renault berekent dat meteen door in de consumentenprijzen met als gevolg dat de Estate in meerdere uitvoeringen goedkoper is dan de hatchback. Niet moeilijk om te raden welke Mégane in ons land het meest verkocht wordt. De reeks begint bij de 100 pk 1.6 Authentique voor € 18.900,-. De 2.0 liter motor met CVT start in de Expression-uitvoering bij € 23.900,- en komt als completere Dynamique op € 24.900,-. Een aanrader is de nieuwe 1.4 TCe turbo die verkrijgbaar is vanaf € 22.400,-. Zakelijke rijders hebben een flinke keuze uit dieselmotoren van 1.5 en 1.9 liter inhoud. De 1.5 liter komt in beide vermogensvarianten in aanmerking voor 20 procent bijtelling en dragen een A-label. De 1.6 en 1.4 benzine krijgen een B-label en de 2.0 CVT scoort ook nog steeds groen met een C-label.

Conclusie
Renault heeft met de Estate een van de meest geslaagde varianten van de nieuwe Mégane gelanceerd. Een auto die een forse binnenruimte biedt voor zowel passagiers als bagage. De 2.0 liter motor met CVT is geen verkeerde combinatie, terwijl de afstemming van het onderstel vooral voor veel comfort zorgt, terwijl tegelijk de dynamiek van afvering en besturing aanzienlijk is verbeterd.
Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties