Is de Peugeot 307 CC een echte Coupé en Cabriolet?

De Peugeot 307 CC is een Peugeot 307 Coupé en een Peugeot 307 Cabriolet in één. Tenminste dat is de gedachte die Peugeot heeft bij de 307 CC. Maar maakt de 307 CC beide C´s op de kofferbak ook waar?

Mercedes mag dan met de SLK de eerste coupé-cabriolet op de markt hebben gebracht, Peugeot is er bekend mee geworden. De 206 CC zoals die een aantal jaren geleden is geïntroduceerd, is een waar verkoopsucces geworden. Je hebt heel duidelijk de voordelen van een dichte auto met een stalen dak, in combinatie met het plezier van een cabriolet. Je combineert daarmee het beste van twee werelden.
 
Dat het succes van de 206 CC een vervolg zou krijgen in een opvolger voor de 306 Cabriolet was wel duidelijk. Hoe die eruit zou komen te zien en hoe die zou rijden was een tweede. Dit voorjaar kwam de 307 CC op de markt. Het weer was helaas niet bepaald goed en wij hebben daarom ook afgewacht op een paar mooie zomerse dagen. Die kwamen er en dus werd het hoog tijd om eens met de 307 CC te gaan rijden.
 
307 CC als Coupé
Met gesloten dak ziet de 307 CC er uit als een echte coupé. In bijna geen enkel opzicht heb je het gevoel dat hier een cabrio voor je neus staat. Dat heb je met de 206 CC of bijvoorbeeld de eerder genoemde Mercedes SLK veel meer. Als coupé is de 307 CC een strak en sportief gelijnde auto.
 
Rijden met de 307 CC is een waar genot. Hij stuurt lekker strak en heeft een fantastische wegligging. Hij kleeft aan het asfalt en geeft geen krimp. Overhellen in de bochten kent de 307 CC niet en ook het nodige comfort is aanwezig. Een slechte weg of een verkeersdrempel wordt met gemak genomen en zelfs vlak gestreken. Dit gaat helaas zo af en toe wel gepaard met een rammeltje of kraak in de dakconstructie. Ga je echt hard dan wordt je door de perfect zittende sportstoelen prima op je plek gehouden.
 
Ondanks de perfecte rijeigenschappen waardoor de 307 CC op het onderdeel ‘coupé’ prima presteert is het niet helemaal een coupé. Tenminste niet in deze vorm. Onder de motorkap van de testauto ligt een 2.0 16V benzinemotor met een vermogen van 136 pk. Voor de overbrenging is gekozen voor een 4-traps automaat die desgewenst ook handmatig te schakelen is. Rij je echter in de stand automaat, dan heeft de motor erg veel moeite om de 1.463 kg zware 307 CC lekker snel van zijn plek te laten komen. De versnellingen zijn erg lang, de motor maakt al snel veel toeren en dat gaat gepaard met een redelijk pittig verbruik (testverbruik: 1 op 8,7 bij gemiddeld rijgedrag). Bovendien merk je heel goed dat de bak terugschakelt wanneer je afremt. Hij schokt teveel wat het comfort niet ten goede komt. Dit is erg jammer. De krachtigere 2.0 16V (177 pk) in combinatie met de handgeschakelde vijfbak moet het coupé-imago van de 307 CC wel waar kunnen maken.
 
307 CC als Cabriolet
Het is prachtig weer, de zon schijnt en de temperatuurmeter wijst 28 graden aan. Tijd om het dak open te doen. Met een druk op de knop verandert de 307 CC in 25 seconden in een cabriolet. Wanneer het dak in de kofferbak ligt is er nog best wat ruimte over. Dat is bovendien een groot pluspunt van de 307 CC want het is een ruime auto waarin voldoende opbergruimte beschikbaar is. Bovendien kun je er met vier personen comfortabel in rijden. De bestuurder en passagier moeten de stoel wel een standje naar voren zetten maar daarna kun je prima achterin zitten. Heb je geen mensen achterin zitten dan is het verstandig om het windscherm te plaatsen. Dit scheelt enorm veel wind in je nek en doet het comfort absoluut ten goede.
 
Open rijden is sowieso prima te doen, ook op snelheid. Je hebt weinig last van de wind en op de snelweg, met de ramen naar boven, kun je gerust een vrachtauto inhalen. Als cabriolet valt niet anders te concluderen dan dat de 307 CC een prima auto is die de nadelen van de combinatie motor/automaat ruimschoots goedmaakt.
 
Luxe uitstraling
Zowel van buiten als van binnen ziet de 307 CC er gelikt uit. Heldere koplampen, alles meegespoten in de kleur van de carrosserie en prachtige achterlichten die uit ledjes lijken te bestaan maken de 307 CC tot een chique auto. Met name als cabriolet, en dan in het bijzonder in deze uitvoering, doet het interieur erg luxe aan. Het witte leer en de donkere afwerking van het dashboard, in combinatie met aluminium ziet er luxe maar bovendien ook sportief uit. Eén misser in het interieur is de afleesbaarheid van de climate control. Overdag is dat slecht afleesbaar en wanneer je de kap open hebt is het zelfs helemaal niet meer zichtbaar. Hier moet nu echt wat aan gedaan worden Peugeot want het is al jaren een probleem met diverse modellen.
 
Twee voor de prijs van één
Deze testauto is voorzien van een leuk aantal opties waaronder lederen bekleding, een multifunctioneel display met navigatiesysteem en cd-wisselaar, parkeersensoren en nog wat kleine zaken. Hiermee komt de prijs op € 39.170,-. De goedkoopste 307 CC is de 1.6 16V (110 pk) die voor € 29.200,- van eigenaar wisselt. De duurste is de 2.0 16V (177 pk) welke € 36.250,- moet kosten. Deze is echter wel een stukje luxer uitgerust en bovendien zijn bepaalde opties zoals lederen bekleding en een navigatiesysteem goedkoper op de 2.0 16V (177 pk). Die bijna 40 mille is best veel geld maar daarvoor heb je dan ook twee auto’s in één. Want de 307 CC is zowel een echte coupé als een echte cabriolet (als je niet naar de motor/automaat combinatie kijkt).
 
Conclusie
Met de 307 CC heeft Peugeot weer een succesnummer in huis. Hij zal veel minder verkocht worden dan de 206 CC maar zijn klasse ligt dan ook een stuk hoger. Het is een ruime auto die sportief te rijden is maar bovendien ook comfortabel. De combinatie tussen deze automaat en de motor is helaas niet slim gekozen. De motor heeft al redelijk moeite met de zware auto en de automaat is mede door z’n viertraps karakter geen technisch hoogstandje. Het moge dus wel duidelijk zijn dat de keuze voor de 1.6 of de 2.0 (136 pk) met automaat niet aan te raden is voor wie er ook lekker snel mee wil rijden. Neem je de 2.0 (136/177 pk) in combinatie met een handbak dan maakt hij het karakter van coupé dubbel en dwars waar. Op de vraag die we in de inleiding van het artikel gesteld hebben (Maakt de 307 CC beide C´s op de kofferbak waar?) kunnen we niet volstondig ja antwoorden. De prestaties van de coupé zijn namelijk gewoon te matig. Maar bij een zwaardere motor valt niet anders te zeggen dan ´Ja, de Peugeot 307 CC is een Coupé en Cabriolet in één!  
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties