Toyota Urban Cruiser
Bepaalde auto’s zijn moeilijk in een hokje te plaatsen. De Toyota Urban Cruiser is daar één van. Hij springt zelfs uit de band als je ‘em in de Toyota-showroom ziet staan. De Urban Cruiser is namelijk een uitzondering op vele regels. En een auto van tegenstrijdigheden.
De Urban Cruiser is een compacte crossover die het design van een SUV-achtig model combineert met de compactheid van een stadsauto. Een soort van stoere stadsrakker dus. Oftewel: Urban Cruiser. Het design leent de compacte Japanner van de Scion XD waar u vermoedelijk nog nooit van gehoord heeft. En dat kan. Scion is het jongerenmerk van Toyota dat alleen in de Verenigde Staten wordt vermarkt. Voor Toyota een mooie basis om een compacte, hippe crossover voor de Europese markt van te maken. En dat is de Europese designafdeling in het zuiden van Frankrijk goed gelukt. Het front oogt door de bijzondere grille een beetje eigenwijs en de kleine ramen, standaard lichtmetalen wielen en aangezette bumpers geven de Urban Cruiser en stoer uiterlijk mee. Het is zowaar een Toyota waar je spontaan voor kunt vallen. En dat zijn we van het Japanse merk niet gewend.
Hard plastic
Stappen we in, dan verdwijnt onze glimlach helaas al snel. Toyota heeft enige creativiteit gepoogd door te voeren door de bedieningselementen van de climate control in drie ronde uitstulpingen te verpakken. In de praktijk blijkt dat dit geen handige zet was. Vaak stoot je er met je rechterknie tegenaan en ook tijdens het rijden rust je rechterbeen al snel op één van de bollingen. Maar dat is niet het voornaamste. De materiaalkeuze valt in zijn algemeenheid op. Het gehele interieur wordt ‘gesierd’ door hard plastic. Zelfs bovenop het dashboard geen zacht aanvoelend materiaal. Jammer.
Ergonomie
We nemen plaats achter het stuur en stellen het stuurwiel en de stoel in. Het valt direct op dat het lang niet voor iedereen gemakkelijk zal zijn een prettige zitpositie te vinden. Stoel en stuurwiel lijken niet helemaal op elkaar afgestemd. Bovendien zijn de zittingen van de voorstoelen opvallend kort en bieden de stoelen weinig steun. De ergonomie is daarentegen dik voor elkaar. Nagenoeg alle bedieningselementen zitten op de plaats waar je het verwacht. Enkel het knopje van de boordcomputer bevindt zich tussen de klokken. Een onhandige en ook nog eens gevaarlijke plaats. Je moet namelijk door het stuurwiel heen om het knopje in te kunnen drukken. Geen aanrader tijdens het rijden.
Ruim en veelzijdig interieur
Een opvallend sterk punt van de Urban Cruiser is zijn ruimte. Want ondanks zijn compacte buitenmaten van 3.930 mm lengte, 1.725 mm breedte en een hoogte van 1.525 mm is het interieur ruim. Niet alleen voorin, maar ook op de achterbank is er voor alle ledematen voldoende ruimte. De bagageruimte is bovendien ruim genoeg voor de wekelijkse boodschappen of vakantiebagage. En wie dat wenst kan dankzij de in lengterichting verschuifbare achterbank kiezen voor extra beenruimte voor de achterpassagiers of bagageruimte. Voor meer zitcomfort is de rugleuning van de achterbank ook nog eens in te stellen en kan de bank in ongelijke delen worden neergeklapt wanneer je echt veel bagageruimte nodig hebt. Pas echter op voor je hoofd, wanneer je toetreed tot het bagagecompartiment. De achterklep kan namelijk niet ver open en dat kan voor mensen van gemiddelde lengte en daarboven voor problemen zorgen.
100 pk sterke benzinemotor
Onder de motorkap van ons testmodel ligt de enige in ons land leverbare motor voor de Urban Cruiser: de 1.3 VVTi. Dat lijkt misschien niet ruim bemeten, maar met 100 pk en 132 Nm valt dat alleszins mee. Sterker nog, Toyota weet uit een kleine cilinderinhoud knap veel vermogen te halen. En dat zonder hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een turbo. Ook in de praktijk blijkt het vermogen voldoende. Je kunt op buitenwegen en in stadsverkeer goed meekomen met het andere verkeer. Pas op de snelweg wordt duidelijk dat je slechts een beperkt vermogen tot je beschikking hebt. Helemaal wanneer je even vlot in wilt halen of op de linkerbaan wilt meerijden kom je vermogen (en vooral koppel) tekort om vlot te versnellen. Bovendien horen we de viercilinder merkbaar moeite doen. Daar staat wel tegenover dat het verbruik gering is. Wij kwamen tijdens de testperiode uit op een gemiddelde van 6,7 l/100 km zonder daarbij echt moeite te hebben gedaan om zuinig te rijden. Wie gebruik maakt van het start-/stop-systeem en zorgvuldig op de schakelindicator let kan gemakkelijk rond de 6,0 l/100 km uitkomen. Keurig.
Rij-eigenschappen
Het uiterlijk doet vermoeden een dynamisch auto aan te treffen, maar de Urban Cruiser rijdt vooral comfortabel. Het onderstel is relatief zacht, helt licht over in de bochten en de besturing is vrij ongevoelig. Dat vertaalt zich in een hoge mate van comfort, zeker ook op slechte wegen. Sportiviteit moet je niet verwachten.
Prijzig
Zijn grootste minpunt is de prijs. Voor minder geld staat er namelijk ook een Auris met dezelfde motor voor de deur. En die is van binnen een stuk luxueuzer afgewerkt. Qua ruimte doet die bovendien niet onder voor de Urban Cruiser, maar mist een Auris wel het stoere uiterlijk zoals de Urban Cruiser dat heeft. Daarnaast is de concurrentie, voor zover die er is, gunstiger geprijsd. Een Kia Soul wordt momenteel eigenlijk als enige concurrent gezien, maar kost vierduizend euro minder. Bovendien beschik je dan over een 1.6 met 26 pk meer vermogen en is de Soul ook nog eens net iets ruimer. Daar staat wel tegenover dat Toyota elke Urban Cruiser standaard zeer rijk uitrust. Elektrische ramen vóór en achter, climate control, Toyota Smart Key met startknop, radio/CD-speler en lichtmetalen wielen behoren allemaal tot de standaarduitrusting.
Conclusie
De Toyota Urban Cruiser is zoals in het begin aangehaald een auto van tegenstrijdigheden. Het is een auto waar je zomaar verliefd op kunt worden. En dat is bij een Toyota niet vaak het geval. Het interieur daarentegen is voorzien van veel hard plastic en oogt bijna inspiratieloos. Op ruimtegebied blinkt de Urban Cruiser uit. Zowel qua zit- en bagageruimte, maar ook qua flexibiliteit is het interieur dik in orde. De zitpositie kan echter beter. Het stuurwiel en de stoel lijken niet op elkaar afgestemd en de stoelen bieden beperkte steun. De motor lijkt met 100 pk onderbemeten, maar voldoet prima voor dagelijks woon-/werkverkeer. Slechts op de snelweg kom je vermogen tekort om lekker vlot op te schieten. Zetten we alles tegen elkaar weg dan moeten we concluderen dat bij de Urban Cruiser z’n prijs-/kwaliteitsverhouding enigszins zoek is. Hij ziet er weliswaar opvallend leuk uit, is comfortabel, ruim en zuinig. Maar gezien de matige interieurmaterialen en het segment ten opzichte van de prijs moet de Urban Cruiser hard vechten voor de koper.
© Autoreview.nl | Hans Winter
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.