MINI One 55 kW
‘MINI’s zijn duur, exclusief en niet bepaald economisch’. “Niet waar!”, zegt de importeur. “Er is al een MINI voor onder de 20 mille!” Klopt, maar deze negatieve beeldvorming over MINI blijft aanhouden in de perceptie van autokopers. Met de MINI One 55 kW wordt een poging gewaagd dit imago een andere wending te geven.
“MINI’s worden veelal rijkelijk verkocht, omdat men iets unieks wil”, verklaart een woordvoerder van de MINI-importeur. “En daarom leeft het imago dat MINI’s duur in aanschaf zijn”. Hoewel er weldegelijk begrip vanuit de importeur is, moet het beeld toch veranderen. Maar hoe kan dit? Door een model te lanceren die kaler en dus goedkoper is, zonder daarbij aan merkwaarden te verliezen.
Behoud van…
Laten we het eerst hebben over hetgeen wat gebleven is zonder dat dit invloed heeft gehad op de prijsstelling. Instappen in de One 55 kW gaat nog steeds met het vertrouwende MINI-gevoel. Een glimlach ontstaat als we het dashboard aanschouwen. De prominent aanwezige centrale klok, de prachtige tuimelschakelaars, het driespaaks stuurwiel en de materialen verschillen geenszins van die van duurdere modellen. De stoelen zijn weliswaar niet van het type Cooper S en de stof is wat duf, maar het voldoet. De bestuurdersstoel is trouwens in hoogte en diepte te verstellen, net als het stuurwiel. Tot dusver merken we niets van die ‘korting’. Wanneer we de airco hoger willen zetten missen we de digitale temperatuurweergave die een automatische klimaatregeling wel bevat. Gevonden, een bezuinigingspuntje! De prijslijst bewijst echter anders. Op iedere One moet voor (handbediende) airco bijbetaald worden, € 1.282,- om precies te zijn. Automatische klimaatregeling kost nog eens € 500,- meer. Ai, daar gaan we al. Airconditioning is een optie die we niet kunnen en willen missen op een auto. Al was het alleen maar om de toekomstige inruilwaarde te optimaliseren. Verder rondkijkend concluderen we dat, op de airco na, we niets vinden wat leidt tot daadwerkelijke hiaten.
Vergelijking in eigen huis
Of het nu uit de lengte of de breedte komt, MINI heeft ergens op moeten bezuinigen om de One 55 kW een prijskaartje van € 17.885,- mee te kunnen geven. Het ontbreken van een set aantrekkelijke lichtmetalen wielen, een gelakt stripje hier of een chroomrandje daar misschien? Niets van dit alles duidt op bezuinigingstaferelen. Het prijsverschil tussen het op één na goedkoopste model in de MINI-prijslijst is geheel op het conto van de 1.4 liter van de One 55 kW te schrijven. De vierpitter ligt in iedere MINI One. Echter, levert ‘ie in de One 55 kW een vermogen van 75 pk (55 kW) ten opzichte van de 95 pk in de € 19.445,- kostende One. De trekkracht bedraagt 120 Nm, twintig Newtonmeters minder dan z’n duurdere broer. Accelereren naar 100 km/h gaat in 13,2 seconden en de topsnelheid bedraagt bergafwaarts 175 km/h. De sterkere One doet hetzelfde traject aanzienlijk sneller met een tijd van 10,9 seconden. En ook z’n top ligt fors hoger, namelijk op 195 km/h.
Gratis
De lagere aanschafprijs van de One 55 kW is gelukkig niet ten koste gegaan van de geweldige rij-eigenschappen. De auto ligt uiterst solide op de weg, stuurt messcherp en is binnen de bebouwde kom en net daarbuiten nog best kwiek te noemen. Op hoge snelheden moet de motor toch aan kracht inboeten. Begrijpelijk met een beperkte ‘longinhoud’. Maar ondanks het bescheiden vermogen komt er nog een aardig sportief geluid uit de sierloze eindpijp.
Het vermelden waard
Gevoelsmatig staat een MINI bij de consument niet meteen als economisch te boek. De importeur verdedigt: “Kolder, want de One 55 kW noteert een gemiddeld brandstofverbruik van 5,3 l/100 km. Daarmee behoort de One 55 kW tot de zuinigste auto’s in z’n klasse”. En dat mag de wereld weten, want opzichtig wordt het zuinige fabrieksverbruik op de flanken van de auto getoond. Wij realiseerden een gemiddeld Euro95-verbruik van 6,3l/100 km. Echter wie echter de Gear Shift Indicator nauwlettend in acht neemt en de Auto Start-Stop-functie altijd zijn werk laat doen komt in de praktijk behoorlijk in de buurt van de fabrieksopgave.
Significant
Scoren doet de goedkoopste MINI ook op het onderdeel milieuvriendelijkheid. De auto is namelijk goed voor een notering in de bijtellingcategorie van 20% dankzij de CO2-uitstoot van 128 g/km. En dat scoort een B-label. Voornamelijk zakelijke rijders zullen zich door de gevolgen hiervan (kostenbesparing) aangetrokken voelen. En daar is het MINI nu precies om te doen. Opmerkelijk is dat de economische specificaties van de 20 pk sterkere One identiek zijn aan die van de 75 pk-versie, en dit terwijl de prestaties significant hoger zijn.
Niet doen!
En dat brengt onze meteen bij de rijzende vraag waarom MINI verwacht dat de One 55 kW wel de betreffende perceptie kan doorbreken. Misschien is dat het voor de One 55 kW exclusief verkrijgbare Earl Grey pakket (€ 456,-) dat bestaat uit de lak Dark Silver Metallic, pinstriping, 15 inch lichtmetalen wielen en witte knipperlichten. Hoogst onwaarschijnlijk, denken wij. De prijsstelling is ten opzichte van z’n concurrenten (Alfa Romeo Mito, Volkswagen Polo) weliswaar een stuk scherper. Maar voor echt interessante zaken als airconditioning en/of een leuke set wielen moet nog altijd worden bijbetaald. En dat drijft de prijs behoorlijk op. Voor wie een zuinige, schone en betaalbare MINI wil rijden hebben wij slechts één advies. Spaar even door (€ 1.560,- extra), neem de extra wegenbelasting (1035 kg vs. 1060 kg) voor lief en ga voor de 95 pk sterke MINI One: betere prestaties en identieke positieve kenmerken (20% bijtelling, zuinig verbruik). En tot slot, die extra investering wordt bij inruil wel terugverdiend.
© Autoreview.nl | Gerben Witten
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.