Mercedes-Benz ML 320 CDI: Nomadenvervoer
Een week zon, sneeuw en activiteiten. Dat stond ons te wachten, en een kleine duizend kilometer die afgelegd diende te worden om onze bestemming te bereiken. Comfort en rijplezier tijdens de rit waren zoal een aantal wenselijkheden. Bovendien moest de betreffende auto in staat zijn om de hellingshoeken aldaar te kunnen bestijgen. Mercedes-Benz zag hierin genoeg uitdaging en stelde ons de onlangs vernieuwde M-klasse ter beschikking, een ML 320 CDI om precies te zijn.
De bestemming? Het wintersportdorpje Alpbach, nabij Innsbruck in de Oostenrijkse deelstaat Tirol. De afstand? Zo’n 950 kilometer vanuit het oosten van Nederland gemeten. Een prachtige (test)route over snelwegen, B-wegen en kronkelige en heuvelachtige weggetjes. De Mercedes-Benz ML 320 CDI - compleet opgetooid met diverse wintersportaccessoires uit de Mercedes-Benz Winter Collection - zou letterlijk de meest uiteenlopende ondergronden voor z’n kiezen krijgen. Inclusief de knerpende witte substantie dat in grote mate was neergestreken in de omgeving rondom ons verblijf.
Twee keer kijken
Voordat we onze reis beginnen bekijken we de nieuwe generatie ML-klasse eens rustig van alle kanten. Na een aantal keren rondom de ML 320 CDI te hebben gelopen komen we tot de conclusie dat Mercedes zich in heeft gehouden wat betreft uiterlijke vernieuwingen. De voorbumper is iets anders van vorm en de grille is voortaan groter uitgevoerd. De drie lamellen zijn een tikkeltje breder geworden en lopen voortaan verder door naar beneden. Op gelijke hoogte met de verder naar buiten geplaatste mistlampen. Bovendien is de grille bij ons testmodel afgewerkt met chromen sierstrips. Een verfraaiing dat onderdeel uitmaakt van het Sportpakket. Dit exterieurpakket is tegen een meerprijs van € 1.829,- verkrijgbaar en bevat onder meer veel chromen accenten, dakrails in aluminiumlook, rechthoekige uitlaatpijpen en 19 inch lichtmetalen wielen (niet op de foto’s zichtbaar in verband met winterbanden en -velgen). Meest opvallend zijn de gewijzigde koplampen. Door de onderzijde van de units te voorzien van een hoeklijn kijkt de M-klasse wat vriendelijker de wereld in. De bodemplaatbescherming werd daarentegen zowel vóór als achter robuuster en breder uitgevoerd, zodat het stoere karakter van de SUV niet verloren gaat. Tot slot merken we de donker getinte achterlichten en de geïntegreerde reflectoren in de achterbumper op. En wanneer we vervolgens de brochure er nog op naslaan blijken de dakrails voortaan standaard te zijn.
Missers
Hoe stoer Mercedes de M-klasse ook wil neerzetten, de SUV is met name een chique verschijning. Helemaal in vergelijking met de BMW X5. Deze heeft juist een enorm mannelijk voorkomen met zijn ophalende neus- en brede schouderpartij. Die andere concurrent, de Audi Q7, kan in de juiste carrosseriekleur ook chique zijn, maar komt door zijn uitgestrekte buitenmaten toch wat plomp over. Nee, de ML weet het beste van beide werelden neer te zetten. Wanneer er gekozen is voor een donkere carrosseriekleur in combinatie met een bruine interieurtint, zoals bij ons testexemplaar, komt de elegantie het beste tot z’n recht. Ook binnenin wordt deze sterke kant van de M-klasse doorgetrokken. Een rechte en licht krommende lijnvoering is bepalend voor de kalme en overzichtelijke sfeer binnenin. Dat brengt ons meteen bij het enige minpunt van het interieur. Van een auto die in de basis € 77.360,- kost mag men verwachten dat de afzonderlijke delen symmetrisch en erg fraai op elkaar aansluiten. De ML 320 CDI waarmee wij reden liet op dit gebied een aantal steken vallen. Zonde, want de verbeterde materialen ademen verder niets dan kwaliteit en duurzaamheid uit.
Verbrande billen
We zijn van plan aan het einde van de dag in Alpbach te arriveren, dus het wordt tijd om de motor te starten. De dageraad heeft ons nog niet bereikt wanneer we dat doen en het koude weer zou wel eens voor vertraging onderweg kunnen zorgen. Inpakken en wegwezen dus. We nemen plaats op de optionele Comfortstoelen (€ 1.121,-) en zetten de stoelverwarming - die drie standen kent - op de laagste stand. Ze zijn in alle standen elektrisch te positioneren en samen met de elektrisch te verstellen stuurkolom is een ideale zitpositie snel gevonden (meerprijs € 1.511,-). De zetels zitten voortreffelijk en enkele minuten later branden we al onze billen. Gauw overschakelen naar de ventilatiefunctie dan maar. Je moet wel enorm koudbloedig zijn om de hoogste stand van de stoelverwarming als comfortabel aan te merken. In ieder geval aan zitcomfort geen gebrek.
De investering waard
Het is nu echt tijd om vaart te maken. Wanneer het contact wordt ingeschakeld worden de aanwezige functies opgestart en het grote display van het COMMAND APS Multimediasysteem licht op. Deze heeft een meerprijs van € 4.547,- en is deze extra investering meer dan waard. Met slechts enkele handelingen en bijna kinderlijk eenvoudig zijn alle navigatie-, multimedia- en entertainmentfuncties te bedienen en in te stellen. Ondertussen hebben we de 6 CD-wisselaar gevuld met onze favoriete muziek CD´s en genieten we reeds tientallen kilometers van de meest sprankelende klanken. Indien gewenst levert Mercedes het optionele Harman Kardon Logic7 Surround Sound System tegen € 1.256,-. Hoewel deze nog iets beter klinkt, vinden wij het een overbodige luxe. Het standaard systeem is meer dan goed.
Zweven
Een uur of zes en ruim 600 kilometer later rijden we op de A9 richting München. Met verschillende snelheden lijkt de Benz te zweven over het asfalt. En dat terwijl de ML 320 CDI niet eens is voorzien van het luchtgeveerde AIRMATIC veringsysteem. De standaard demping is al overduidelijk afgestemd op een hoge mate van comfortabel rijden. Dit maakt de ML tot een heerlijke reisauto voor de lange afstanden. Oneffenheden zijn nauwelijks merkbaar en van afrolgeluiden, ondanks het grovere profiel van de winterbanden, is geen sprake. Het enige wat optreedt zijn de bulderende windgeluiden wanneer we de naald van snelheidsmeter boven de 150 km/h sturen. Wanneer we een blik door het glas van het schuif/kanteldak (€ 1.749,-) wagen weten we dat de oorzaak ligt bij de skibox (€ 637,-) op het dak. Logisch dus, want hierdoor wordt de stroomlijn van de M-klasse flink omlaag gehaald. Desondanks lag het gemiddelde verbruik tijdens onze testrit op 10,9 l/100 km. Keurig gezien de zwaarte van de auto, de dikke zescilinderdiesel en de variatie van het afgelegde traject.
Dieselsound
Op enkele omgevingsgeluiden na heerst er kalmte binnenin. Op de achtergrond doet de 3.0 liter V6 CDI-diesel dienst. Bijna geruisloos worden de 224 pk´s aangesproken wanneer daar subtiel om wordt gevraagd. Wie het koppel van 510 Nm ineens aanspreekt krijgt een lekkere dieselsound ten gehore. Hoezo kan een diesel niet mooi klinken, denken we op dat moment. Echt wel! De ML 320 CDI weet in 8,6 seconden naar de 100 km/h te sprinten en z’n topsnelheid bedraagt 215 km/h. Rekeninghoudend met het wagengewicht van 2.085 kg kunnen we niets anders zeggen dan dat dit nette cijfers zijn.
Zonder moeite
Voordat we het doorhebben zien we een bord met daarop Brixlegg, een klein dorpje slechts enkele kilometers van een Alpbach. De witte bergtoppen zijn al enige tijd in zicht, maar inspannen voor een echte klim hoefde de ML nog niet. Daar komt spoedig verandering in. Omdat de zon nog hoog aan de hemel schijnt besluiten we eerst een aantal foto’s te nemen op een locatie waar we even tot rust kunnen komen en het uitzicht schitterend moet zijn. De voet van een redelijk stijl weggedeelte in Reith im Alpbachtal, een pittoresk gehucht tussen Brixlegg en Alpbach, trekt ons de aandacht. De ML moet eraan geloven. De hellingshoek verandert ineens en de 7G-TRONIC automaat weet dat er meer van hem wordt gevergd en schakelt snel terug. Eenmaal in het juiste verzet sleurt de motor de zware SUV zonder enige moeite richting de bergtoppen. Ook wanneer het tempo omhoog gaat en de ondergrond van ruw asfalt gepaard gaande met bevroren delen ijs wordt afgewisseld door tientallen centimeters sneeuw geven de auto en het vierwielaangedreven 4MATIC systeem geen krimp. We komen regelmatig auto’s voorzien van sneeuwkettingen tegen, maar wij denderen vrolijk verder zonder deze hulpmiddelen. De M-klasse staat dus ook z’n mannetje in minder begaanbaar terrein. We stoppen hier en daar even om wat digitale platen te schieten en genieten van het uitzicht. Oogverblindend!
Ondergeschikt
Wanneer de zon z’n daling inzet doen wij dat ook. Ook hier geen problemen voor de ML op het onderdeel terreinprestaties. Het elektronische tractiesysteem 4ETS verdeeld de aandrijfkrachten over die wielen die nog grip hebben en remt de andere af die doelloos ronddraaien. Er is dus altijd wel vastigheid onder de banden aanwezig. We rijden Reith uit. Op het volgende bord moet Alpbach staan. Dan hebben we onze eindbestemming bereikt. Voordat het zover is staat ons nog een bochtig traject te wachten. Het weggedeelte is redelijk droog, waardoor de snelheid omhoog kan. De weg kronkelt richting Alpbach en wisselt langzame en snellere bochten af. Dan blijkt dat de automatische transmissie af en toe moeite heeft het juiste verzet vast te houden. Na een moment van twijfel wordt dan een lagere versnelling ingeschakeld. Dat zorgt voor een enigszins nerveus rijgedrag. Tegelijkertijd komen we erachter dat de sportieve aspiraties van de SUV ondergeschikt zijn aan zijn comfortabele karakter. Om in de wintersportsferen te blijven: De ML is geen wedstrijdskiër die wulps de vlaggetjes paseert, maar meer een schansspringer die grote afstand kan overbruggen en altijd een zachte landing garandeerd.
Biertje?!
Overal zien we mensen lopen met blitse zonnebrillen, felgekleurde skischoenen en verschillende lengtes en breedtes aan skilatten. De Oostenrijkse sneeuw heeft zich sinds de afrit Kramsach op de A12 steeds meer opgestapeld en de natuurlijke omgeving is maagdelijk wit geworden. Er heest een relaxte sfeer in Alpbach. We zijn gearriveerd. Sinds ons vertrek lieten we een kleine duizend kilometer achter ons. In de verte zien we een verlicht tentachtig gebouw waar een mensenmassa in opgeblazen skipakken de sfeer bepaalt. We kijken elkaar aan en roepen glimlachend: “Biertje?!” Nu de eigenschappen van de ML 320 CDI ons nog vers in het geheugen zit, maken we onze conclusie op. Wat krijgt de koper van een M-klasse zoal? Vooral een heleboel waar(de) voor z’n geld. Waar diverse modellen in z’n soort het loodje leggen wanneer de samenstelling en de hoogte van de aarde verandert, brengt de ML z’n inzittenden daar waar ze moeten zijn. De auto is het meest in z’n element wanneer er kilometers asfalt wordt versleten. Waar je ook naartoe reist, alles gebeurt in alle rust. Omgeven door een hoge mate aan comfort. Zowel wat rijgedrag als de voorzieningen betreft. Heeft de M-klasse dan helemaal geen minder sterke kanten? Heuswel, maar die zijn in het grote geheel genomen te verwaarlozen. De eerdergenoemde rivalen zijn inderdaad sportiever (X5) of bieden een hoogwaardigere afwerking (Q7). Maar wie bereidt is deze eigenschappen voor lief te nemen, heeft aan de Mercedes-Benz geen betere. Nomadenvervoer noemen wij de M-klasse.
© Autoreview.nl | Gerben Witten
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.