Off-road met de Mercedes GLK
Met de Mercedes GLK zet Mercedes feitelijk een moderne interpretatie van de legendarische G-klasse neer. En dat schept ook de nodige verwachtingen wat betreft de offroad-kwaliteiten van de kleinste SUV van Mercedes. Wij namen de GLK dan ook mee het terrein in en werden verrast.
Waar de Audi Q5 en BMW X3 zich toeleggen op de dynamische rijder en de gebaande paden vermoedelijk nooit zullen verlaten onderscheidt de Mercedes GLK zich. De fabrikant uit Stuttgart levert de auto namelijk optioneel met tal van Offroad-mogelijkheden. Eén daarvan is het Offroad exterieurpakket. Wie daarvoor kiest krijgt een GLK-klasse die visueel duidelijk de voorkeur heeft om zich op onverharde wegen te begeven. Aan de buitenzijde is dat model herkenbaar aan de matgrijze bumperbescherming, de speciale zijskirts, grijze dakrails en bescherming onder de auto. Ook de 17 inch lichtmetalen wielen zijn specifiek voor dit model bedoeld. Wie dan ook nog kiest voor de door ons gereden zandbruine kleur kan niets anders concluderen dan dat deze auto zich prima thuis voelt in een natuurlijke omgeving. Technisch verandert er op dat moment echter nog niets. Maar wie ook voor het Offroad-techniek pakket kiest kan de GLK met veel plezier van de gebaande paden sturen. In het ontwerp van de auto is bovendien rekening gehouden met de aan- en afrijhoeken (respectievelijk 23 en 25 graden) en ook de korte overhang aan de voor- en achterzijde dragen hieraan bij. De grondspeling van 201 mm maakt het mogelijk om door modderpaden te rijden en sporen te vormen zonder daarbij vast te komen zitten.
4Matic
Het hart van de offroad-capaciteiten wordt gevormd door de 4Matic-vierwielaandrijving. Deze elektronisch geregelde vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkrachten standaard met 45% naar de voorwielen en 55% naar de achterwielen. Het centrale differentieel kan de krachten echter naar gelang dit nodig is verdelen. Het geheel wordt volledig elektronisch aangestuurd en te blokkeren differentiëlen moet de GLK dan ook missen. In de praktijk hebben wij dit echter niet gemerkt. De elektronica weet op verbluffende wijze te detecteren hoe die de aandrijfkrachten moet verdelen en maakt de genoemde differentiëlen bijna overbodig.
Elektronica
Ons testparcours bestaat uit een bosrijke omgeving waarin de nodige steile hellingen moeten worden overwonnen. Bij het betreden van het terrein dient direct een vrij steile helling aan waarbij de ondergrond bestaat uit zand, stenen en boomwortels. Het is meteen een vuurdoop voor de GLK. Op verrassend gemakkelijke wijze baant de SUV zich een weg naar boven. Zelfs op momenten dat de auto het moeilijk lijkt te krijgen is een beetje extra gas geven voldoende om uit de benauwd lijkende positie te ontsnappen. Het grote voordeel is dat er nauwelijks teveel gas kan worden gegeven. Door het inschakelen van de Off-road knop op het dashboard is de elektronica namelijk bedacht op dergelijke situaties. Wie de knop inschakelt merkt dat de 7G-tronic automaat speciale verhoudingen hanteert, dat de reactie op het gaspedaal milder wordt en dat zowel het ESP als de ABS in een off-road programma terecht komen. Datzelfde geldt voor het 4ETS. Dit systeem verdeelt de aandrijfkrachten over de afzonderlijke wielen en stuurt daarmee altijd het meeste koppel naar het wiel met het meeste grip. Na de helling te hebben beklommen en een paar honderd meter over smalle zand- en modderweggetjes te hebben gereden dient zich een obstakel aan waar het 4ETS kan worden uitgeprobeerd. Diverse kuilen en hobbels wisselen elkaar af waardoor de auto op bepaalde momenten met twee wielen los komt. Zelfs wanneer er wat extra gas wordt gegeven blijven de wielen die geen grip hebben bijna volledig stil staan. De wielen die juist wel grip hebben krijgen het maximale koppel beschikbaar. En zo weet de GLK zich gemakkelijk door deze obstakels te redden.
DSR
Mercedes heeft geen half werk gemaakt van het off-road terrein en laat ons na tal van leuke weggetjes op de volgende uitdaging stuitten. Een behoorlijk stuk weg is afgegraven en staat vol met water. Een klein beetje extra gas en de GLK worstelt zich erdoorheen. Het water spat daarbij aan weerszijden flink op en zorgt voor het nodige spektakel, maar de inzittenden blijven – zoals dat hoort – volledig droog. Na een klim over een pad met flinke stenen – die ook nog eens los liggen – bereiken we de top. Voor de vrij steile afdaling die volgt schakelen we het Downhill Speed Regulation in. Het systeem is vrij bekend in de off-road wereld en zorgt ervoor dat de auto geheel zelf op de ingestelde snelheid naar beneden rijdt. Hierbij is het niet nodig om te remmen. De GLK heeft daarbij de primeur dat DSR in dit geval variabel is in te stellen (van 4 t/m 18 km/h). Wij kiezen voor 8 km/h en sturen de GLK – zonder zelf het rempedaal aan te raken – naar beneden. Daar wacht ons een brug van boomstammen die de GLK veilig de andere kant van de geul brengt. Expeditie voltooid. En met succes.
Comand APS
Wij reden onze testsessie op een speciaal uitgezet parcours, maar wie zelf op avontuur gaat loopt het risico de weg kwijt te raken. Ook daar is rekening mee gehouden. Een speciale functie op het Comand APS-systeem houdt nauwkeurig de verreden route bij en kan je desgewenst terugleiden. Ook valt de stuuruitslag af te lezen op het systeem en maakt een digitale kompas het plaatje compleet.
Conclusie
Al in de inleiding gaven we aan verrast te zijn van de offroad-kwaliteiten van de GLK. Juist in een tijdperk waarin de SUV meer en meer voor de looks wordt gekocht (en ontwikkeld) dan voor zijn capaciteiten onderscheidt Mercedes zich. Het model is namelijk verbluffend sterk in het terrein. De 4Matic-vierwielaandrijving werkt prima samen met de elektronische systemen (ABS, ESP, 4ETS) en met ingeschakeld Off-road programma lijkt de GLK veel aan te kunnen. De genen van de G-klasse zijn in de GLK dan ook duidelijk verwerkt.
Noot: De test werd verreden op speciale terreinbanden. Dit om te voorkomen dat de normale straatbanden banden dicht slipten met modder of kapot zouden worden gereden op de scherpe stenen. Bovendien is hiermee optimaal te demonsteren hoe de GLK zich off-road kan bewijzen. Met straatbanden zou de auto minder ver zijn gekomen.
© Autoreview.nl | Hans Winter
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.