Mercedes ML 63 AMG: Allesverpletterend

Met de ML 63 AMG is Mercedes´ huistuner AMG erin geslaagd om de prestaties van een sportauto te verpakken in een SUV. Zijn veel te zwaarlijvige karakter maakt de ML 63 AMG dan niet tot een sportauto, dat is allemaal bijzaak. Lees waarom en geniet.

Een 6.2 liter V8 met een vermogen van 510 pk en een koppel van 630 Nm. Een 0-100 km/h acceleratie in 5 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Dit zijn de DNA-gegevens van de Mercedes ML 63 AMG, een SUV met ongekende prestaties en een uniek karakter. Hij is groot, zwaar, stoer en robuust en tegelijkertijd supersportief. Wie het gaspedaal volledig intrapt wordt getrakteerd op een ongekende krachtsexplosie. De V8 begint te roffelen en bij welk toerental je ook besluit te willen versnellen; de ML verzorgt een alles verpletterende acceleratie. De daarbij opkomende glimlach valt niet te onderdrukken.

Waarden voor een sportauto
Het is werkelijk ongekend waartoe de heren van AMG in staat zijn. Mercedes’ huistuner staat bekend om supersnelle versies van onder meer de C-klasse, E-klasse, SLK en SL maar weet ons met de ML echt te verbazen. Een SUV koppel je niet direct aan dergelijke sportieve cijfers als bovenstaand opgesomd. Dat soort waarden zijn over het algemeen voorbehouden aan veel lichtere, meer aerodynamische en compacte modellen. Bij AMG laat men echter zien dat ook een SUV in staat is tot absolute sportiviteit.

Chique-sportief interieur
In de basis is de ML 63 AMG een ML als elke andere. Onderhuids schuilt echter die fantastische krachtbron die alle zintuigen weet te prikkelen. Bij het indrukken van de startknop komen de acht cilinders met een oorstrelende grom tot leven. We nemen even rustig de tijd om rond te kijken in het interieur waar enkele subtiele details zijn potentieel tonen. De sportstoelen zijn met hoogwaardig Nappa-leer bekleed, zijn in ontelbaar veel richtingen elektrisch verstelbaar en behalve te verwarmen ook aangenaam te koelen. Aan steun geen enkel gebrek. Van eenzelfde sportieve snit is het stuurwiel dat lekker dik aanvoelt en beschikt over flippers om op en terug te schakelen. Het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen zijn bekleed met een combinatie van leer, chroom en aluminium dat het interieur een chique-sportieve uitstraling geeft. Luxe en comfort vinden we in overvloed. Het centraal geplaatste display van het Comand-systeem herbergt de besturing van de radio, de CD/DVD-speler (en wisselaar), het navigatiesysteem en de telefoon. In ons testmodel was het optionele Harman Kardon-audiosysteem gemonteerd (meerprijs € 1.088,-) wat zeker niet ontbreken mag. De heerlijke klanken van dit systeem verwennen de oren van de muziekliefhebber. Climate control verdeeld in drie zones, een uitgebreide boordcomputer, een achteruitrijcamera en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak ontbreken evenmin. Pure verwennerij. Zoals van een SUV verwacht mag worden is er aan ruimte geen gebrek. De inzittenden beschikken zowel voor- als achterin over meer dan voldoende been- en hoofdruimte. De elektrisch te openen en te sluiten achterklep biedt de toegang tot een bagageruimte met niet minder dan 551 liter.

Niet te onderdrukken glimlach
Met het pookje aan het stuurwiel schakelen we de automaat in Drive. In een rustig tempo leggen we de eerste kilometers af. De 7G-tronic automaat staat daarbij in de stand ‘C’ (comfort) en ook het luchtgeveerde onderstel is op de meest comfortabele stand gezet. De ML 63 AMG ontpopt zich daardoor als een luxe SUV waarmee probleemloos lange afstanden af te leggen zijn. Slechts de letters AMG tussen de tellers verraden dat we hier met een absolute krachtpatser op reis zijn. Wanneer een lange recht weg zich aandoet grijpen wij onze kans schoon om kennis te maken met het allesverpletterende koppel van 630 Nm. De automaat wordt in M(anual) geschakeld en de afstemming van het onderstel op Sport. De dempers worden merkbaar harder afgesteld en met de flippers achter het stuurwiel hebben we zelf de controle over de zeven versnellingen. Met beleid worden de imposante remschijven aangesproken en wordt de ML 63 AMG tot stilstand gebracht. Een blik vooruit en in de binnenspiegel bevestigt dat de weg geheel vrij is. Het gaspedaal gaat met de volle voet richting de bodem en de acht cilinders beginnen vol enthousiasme te trappelen. Alsof de ML door een trein van achteren wordt aangereden brengen alle vier de aangedreven wielen het gevaarte in beweging. Net onder de 7.000 tpm wordt de tweede versnelling razendsnel ingeschakeld, de derde volgt, de vierde eveneens en bij het inschakelen van het vijfde verzet is de brede weg veranderd in een startbaan die onder ons doordendert. De heerlijke roffel die de motor en het uitlaatsysteem produceren zorgen er samen met de indrukwekkende acceleratie voor dat een glimlach keer op keer niet te onderdrukken valt. Een kreet van opwinding is maar moeilijk in te houden. Ook bij het aandienen van de eerste bocht blijft de ML verbazen. Een auto van 2.210 kg die relatief gemakkelijk en op hoge snelheid door de bocht te loodsen valt, dat verdient een compliment! En het na de bocht nog even terugschakelen naar de derde versnelling, vervolgens weer volop het gas in te trappen en daarna weer die glimlach op weet te, dat verdient een nog groter compliment.

20 inch vijfspaaks velgen
Wie zich achter het stuur van de ML 63 AMG begeeft zal wel de nodige aandacht moeten kunnen verwerken. Want ondanks dat onze testauto in het wit nog beschaafd en bovendien zeer chique oogt, verbergt de ML zijn sportieve inborst niet. De forse voorbumper met aluminium inzetstukken, de zwart gelakte grille en de imposante 20 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen maken veel duidelijk. Wie dan nog niet opkijkt zal worden geprikkeld door het heerlijke geluid dat de achtcilinder en het uitlaatsysteem produceren. Kijk je vervolgens achterom dan verdwijnt er een gespierde achterzijde aan de horizon waar vier uitlaatpijpen en een forse bumper duidelijk maken dat met deze SUV niet te sollen valt.

Bijzaak
Ik hoor je al denken; ‘ wat een lofzang, valt er echt niets op aan te merken?’ Ja natuurlijk wel, de ML 63 AMG is feitelijk natuurlijk geen sportauto. Zijn prestaties mogen dat dan doen vermoeden, het blijft een ruim 2.200 kg zware SUV die meer dan een halve meter hoger is dan een qua prestaties vergelijkbare SL 63 AMG. Daardoor voelt de auto veel te zwaar en veel te groot aan voor een echte sportauto. Maar dat mag de pret niet drukken. Wanneer je de acceleratie ervaart, de motor hoort brullen en bedenkt dat je je in een SUV begeeft met ruim 510 pk in het vooronder dan is al het andere bijzaak.

© Autoreview.nl | Hans Winter

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties