Peugeot 308 SW: ruimer, veelzijdiger, praktischer
Peugeot sloeg met de 307 een goede weg in. Met ruim drie miljoen verkochte exemplaren in zes jaar tijd, werd de 307 in alle varianten een regelrecht succesnummer. De Peugeot 308 3- en 5-deurs nam vorig jaar september het stokje van de 307 over. En met succes. Vanaf mei is het aantal modelvarianten met de 308 SW uitgebreid. Maar is de Peugeot 308 SW in staat de huidige verkoopcijfers te waarborgen?
Het design van de 308 SW is herkenbaar en typisch Peugeot. Over het uiterlijk van de voorzijde kunnen we kort zijn. Deze is exact hetzelfde als de 3- en 5-deurs variant van de Peugeot 308. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zijn er in het geval van de SW dan ook drie typen voorbumpers. Op de uitvoeringen XR en X-Line zien we de standaard bumper. Bij de XS en XT is de 308 SW voorzien van een diepliggende aluminiumkleurige grille en een sportiever front. Het topmodel Féline bevat een nog agressievere bumperpartij. De spitse neus - met extreem lage en grote voorruit - kenmerkt het familiegezicht van Peugeot. Echter deze scherpe lijnen maken het voor de bestuurder moeilijk in te schatten waar de voorzijde ophoudt en dat zorgt voor parkeerproblemen. De door ons geteste 308 SW XS met 1.6 liter HDiF-dieselmotor bevat optionele parkeersensoren achter (meerprijs € 360,-). Maar wil je zeker zijn van je parkeerkunsten? Dan raden wij de optionele parkeersensoren vóór en achter aan (meerprijs van € 550,- en standaard op de Féline). Kijken we verder naar het design dan concluderen we dat van opzij goed te zien is dat de voorruit bijna naadloos overgaat in de daklijn. Bij het aanvangen van de achterklep gaat deze circa negentig graden naar beneden. Weten wanneer je moet stoppen bij het achteruitrijden vormt dus geen probleem. Wel vraagt de achterzijde enige gewenning.
Break en SW samengevoegd
De typenaam Break is niet meer. Alle stationwagonvarianten van de 308 worden voortaan aangeduid onder de noemer SW. Verschil in types is er echter nog wel. De instapmodellen XR en X-Line beschikken namelijk niet over het glazen dak, hebben zwarte dakrails en vijf zitplaatsen. Daarmee wordt feitelijk de 307 Break vervangen. Vanaf de XS is het glazen dak standaard evenals de mogelijkheid (meerprijs) voor twee extra zitplaatsen.
Ruimtewonder
De 307 SW was zeer populair vanwege de ruimte en praktische veelzijdigheid. Peugeot is met de 308 SW nog een stapje verder gegaan. Zo is de auto met een lengte van 4.50 meter, breedte van 1.82 meter en hoogte van 1.56 meter maar liefst 7,1 cm langer en 5,3 cm breder dan zijn voorganger. Met de keuze uit vijf of zeven zitplaatsen (meerprijs van € 600,-) is de 308 SW uitstekend geschikt voor grote gezinnen. De achterbankstoelen kunnen verschoven, opgeklapt of uitgenomen worden en bieden op deze manier praktisch vernuft in veel situaties. Hiermee heeft de SW een voordeel in huis welke je niet snel aantreft in het C-segment. De 308 SW is daarmee feitelijk een stationwagon met MPV-kenmerken. Door de hoge daklijn heb je zowel voor- als achterin veel hoofdruimte. Met een bagageruimte-inhoud van 573 liter (bij neerklapte achterstoelen zelfs 1.140 liter), bewijst Peugeot dat men niet om de 308 SW heen kan wanneer je een ruime stationwagen zoekt. Diverse bagagenetten in de kofferbak zorgen ervoor dat spullen niet gaan schuiven tijdens het rijden. Tevens is het mogelijk de achterruit separaat te openen om de toegankelijkheid tot de bagageruimte te vergemakkelijken.
Groot, groter, grootst
De hoeveelheid lichtinval in het interieur is het eerste dat opvalt, als je in onze testauto stapt. Waag je een blik naar de hemel, dan tref je een immens groot panaromadak aan. Het glazen dak reikt tot voorbij de tweede zitrij en is met 1,68 m2 oppervlakte één van de grootste glazen panoramadaken die momenteel leverbaar is. Een elektrisch bedienbaar zonnescherm kan het hele dak verbergen. Een kritische blik naar het dashboard en de middenconsole concludeert ons dat de 308 SW er flink op vooruit is gegaan qua materiaalkeuze. Het design ziet er keurig verzorgd uit en het kunststof voelt degelijk aan. Het plastic overheerst echter nog altijd wel. Het kwaliteitsniveau van de Duitsers wordt dan ook niet gehaald, maar de vooruitgang is duidelijk waarneembaar.
Ergonomie
Eenmaal zittend in de stevige stoelen is het lastig je favoriete zithouding in te stellen. De voorstoelen hebben veel verstelmogelijkheden, maar het korte zitvlak biedt vooral lange mensen weinig steun. Indien je een hoge zitpositie aanneemt, zijn de tellers niet volledig afleesbaar. Een deel van de toerenteller en de snelheidmeter verdwijnen dan uit het zichtveld. Het overige instrumentarium, zoals de cruise control en de radiobedieningen zitten uitstekend binnen handbereik achter het stuurwiel. Minder mooi zijn de draaiknoppen van de klimaatinstellingen. Deze voelen wat twijfelachtig aan en het is niet altijd even duidelijk in welke stand die staat. Vergeet de asbak, deze is simpelweg van slechte kwaliteit en zeer lastig te openen. Je knokkels blijven continu haken achter de versnellingspook en het bakje schuift stroef. Handsfree bellen gaat echter wel comfortabel met de optioneel geïntegreerde Bluetooth®-carkit (meerprijs € 300,-). De luidsprekers laten helaas het stemgeluid wat flets door. Dat geldt ook een beetje voor het audiosysteem dat qua geluidskwaliteit weinig voldoening biedt. Voor liefhebbers van een goed stukje muziek adviseren wij dan ook het JBL-systeem (meerprijs € 550,-).
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Prima weggedrag
Omdat de Peugeot 308 SW een brede doelgroep moet aanspreken, zijn de rijeigenschappen ook zoveel mogelijk naar iedereen z’n tevredenheid afgestemd. De 308 SW blinkt op geen enkele punt uit, maar levert op alle terreinen goed werk af. Het onderstel is stil en stevig, maar comfortabel. Korte oneffenheden worden enigszins stevig doorgegeven, maar dit is nooit storend. Hoewel de Peugeot 308 SW een relatief zware auto is (1.382 kg), heeft de 110 pk sterke 1.6 liter HDiF-dieselmotor eenmaal op toeren geen moeite om met het verkeer mee te komen. Het maximale koppel van 240 Nm komt al bij 1.850 tpm vrij, al is daar weinig van te merken. Pas boven de 2.100 tpm komt de Peugeot goed op gang. Een snelheidswonder is het zeker niet, maar echt tekortkomen doe je eveneens niet. Voor een iets sportiever gevoel had het stuurgedrag wat scherper gemogen. Ondanks de prettige en wat zware besturing blijft het gevoel met de voorwielen onzeker.
Allemansvriend
De nieuwe Peugeot 308 SW is er flink op vooruit gegaan. De eigenschappen die de 307 Break en 307 SW zo succesvol maakten, heeft Peugeot bij de 308 SW verder uitgewerkt. De 308 SW is nog ruimer, biedt veel praktische mogelijkheden in vergelijking tot de concurrentie en zal een brede doelgroep aanspreken qua rijeigenschappen. Qua materialen kan de Peugeot niet tippen aan concurrenten als de Opel Astra Station, Ford Focus Wagon of Volkswagen Golf Variant. Maar op z’n beurt zijn deze auto’s niet zo veelzijdig als de 308 SW. En dat is juist één van de voornaamste redenen om over te gaan tot de aanschaf van een stationwagen. Dus zal de Peugeot 308 SW net zo’n succes worden als zijn voorganger? Wij denken van wel.
© Autoreview.nl | Gerben Witten
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.