Peugeot 207 CC
De Peugeot 207 CC moet als opvolger van de 206 CC een zware taak volbrengen. Het succes van zijn voorganger moet in de 207 CC verder worden doorgezet. En dat lukt blijkt na een week sturen met de 207 CC 1.6 THP.
Toenemende concurrentie
Peugeot was in de tijd een absolute trendsetter. Natuurlijk had Mercedes jaren daarvoor al een coupé-cabriolet op de markt gezet, maar Peugeot wist het concept betaalbaar te maken. De slimme dakconstructie maakte het mogelijk om zomer en winter comfortabel met een cabriolet te rijden. Het zal dan ook niemand verbazen dat de 206 CC een enorm succes is geworden. Maar ook de concurrentie zag dit en stond op. De afgelopen jaren is de markt dan ook overspoeld met nieuwe coupé-cabriolets (en 206 CC-concurrenten) zoals de Opel Tigra TwinTop, Mitsubishi Colt CZC en Nissan Micra C+C. En daarmee raakte de 206 CC zijn unieke marktpositie kwijt. Maar met de komst van de nieuwe 207 kon Peugeot ook de CC verder verbeteren.
Sportiever en volwassener
Aan de 207 CC de zware taak om het succes van zijn voorganger voort te zetten. In het steeds voller wordende segment van kleine CC-modellen weet de 207 CC zich dan ook te onderscheiden. Het is namelijk met afstand de meest sportieve CC (in zijn klasse). Het stoere front met de kenmerkende ‘leeuwenbek’, de scherp gelijnde koplampen en de sportieve lichtmetalen wielen maken de 207 CC tot een dynamische verschijning. Vooral ook in vergelijking met zijn voorganger heeft het model een meer aansprekende en volwassen uitstraling gekregen.
Heerlijk onderstel
En dat geldt niet alleen voor zijn uitstraling. Ook onderhuids weet de 207 CC zich van een sportieve kant te tonen. Het onderstel is – zoals we van Peugeot gewend zijn – een heerlijke mix tussen comfort en sportiviteit. Op slecht wegdek weet het onderstel de oneffenheden mooi te filteren, maar op een sportief bochtig landweggetje toont de 207 CC zich van een heel andere kant. Bochten kunnen met hoge snelheid genomen worden zonder dat de 207 CC zich van de wijs laat brengen. De besturing is daarmee voldoende direct, maar wel te licht. Ook de remmen hadden meer bijtkracht mogen tonen.
1.6 THP-motor
De door ons gereden 207 CC werd aangedreven door de nieuwe 1.6 THP-motor. De motor is ontwikkeld in samenwerking met BMW/Mini en wordt geassisteerd door een turbo. De viercilinder weet daardoor een vermogen van 150 pk en een koppel van 240 Nm op het asfalt over te brengen. De 0-100 sprint weet de 207 CC met deze motor dan ook in slechts 8,1 seconden te volbrengen en een topsnelheid van 210 km/h te behalen. Op papier veelbelovende cijfers die zich in de praktijk echter niet als dusdanig doen aanvoelen. Het relatief hoge gewicht van net geen 1.400 kg speelt de 207 CC parten. De motor komt in deze auto simpelweg niet helemaal tot zijn recht. Bovendien voelt de handgeschakelde vijfbak niet trefzeker aan en leggen de versnellingen niet altijd soepel in. Daarbij komt het feit dat de versnellingsbak op de snelweg een versnelling lijkt te missen. Een relatief hoog toerental maakt rijden op de snelweg enigszins vermoeiend en bovendien doet het het verbruik geen goed. Een gemiddeld testverbruik van 1 op 10 is het resultaat.
Verzorgd interieur
Wie plaats neemt achter het stuur kijkt uit op een verzorgd dashboard. In ons testmodel zijn bovendien de prettig zittende stoelen en het dashboard bekleed met rood leer. Wel jammer dat Peugeot zoveel harde kunststoffen heeft gebruikt en dat de verschillende onderdelen in de middenconsole matig op elkaar aansluiten. Dat doet afbreuk aan de algehele kwaliteitsbeleving. Aan ruimte hebben de beide voorpassagiers geen gebrek. De achterbank had echter wel achterwege kunnen blijven. Hier kan nog geen kind zitten en kan dan ook enkel dienen voor wat bagage. De kofferruimte biedt met het dak gesloten plaats aan 370 liter bagage, en dat is keurig. Met het dak geopend blijft er nog maar minimale ruimte over voor een paar tassen.
Open rijden = genieten
Open rijden is met de Peugeot 207 CC absoluut een plezier. De kap opent en sluit met een druk op de knop. In een 25 seconden durend schouwspel vouwt het dak zich geheel automatisch op achter de inzittenden. Wie dat wenst kan met de ramen omhoog en het windscherm in positie lekker uit de wind zitten. Wie het echte cabriogevoel wenst kan de ramen omlaag doen en het windscherm uitnemen. Vooral op kleine binnendoorweggetjes is het dan volop genieten van de voordelen die een cabrio biedt.
Conclusie
De Peugeot 207 CC heeft de zware taak het succes van de 206 CC een vervolg te geven. Ondanks de toegestroomde concurrenten weet Peugeot opnieuw een prima coupé-cabriolet neer te zetten. De meer sportieve en volwassen uitstraling doet het model zeker goed. Bovendien ziet het interieur er op wat afwerkingsmissers na verzorgd uit. Het onderstel biedt een heerlijke mix tussen comfort en sportiviteit. Dankzij de achterbank en de kofferbak is er voldoende plaats voor de bagage en ook diverse kleine vakjes bieden voldoende ruimte voor losse spulletjes. De 1.6 THP-motor komt in de 207 CC helaas niet helemaal tot zijn recht en ook het relatief hoge verbruik is jammer. Open rijden is een sterk punt van de auto. Met de ramen en het windscherm omhoog kan uit de wind worden gezeten, maar wie dat wenst kan volop genieten van alle voordelen die een kleine cabrio als deze biedt.
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.