Fiat Grande Punto
Fiat is altijd al goed geweest in het maken van compacte hatchbacks. En dat bewijst de Italiaanse autofabrikant met de Grande Punto opnieuw. De modern maar tegelijkertijd klassiek vormgegeven Grande Punto weet zich in het segment van compacte hatchbacks als een opvallende verschijning naar voren te werpen. En met fantastische verkoopresultaten als gevolg.
Interieur
Het interieur is eenvoudig van opzet en daardoor spreekt de bediening van de verschillende functies voor zich. Het instrumentarium is duidelijk afleesbaar. De knopjes op de middenconsole zitten binnen handbereik en zijn logisch gepositioneerd. Waar het exterieur wordt gekenmerkt door een niet alledaagse vormgeving is het interieur relatief saai. Bovendien hadden de gebruikte materialen meer kwaliteitsgevoel mogen uitstralen. Er is namelijk veel hard (zwart) plastic gebruikt. Wel is de afwerking goed en sluiten alle onderdelen netjes op elkaar aan. Dat is bij de Italianen wel eens anders geweest en verdient dan ook zeker een compliment.
Ruimte
Interieurruimte is een sterk punt van de Grande Punto. Zowel voor- als achterin hebben de inzittenden voldoende hoofd- en beenruimte. Bovendien is er op diverse plaatsen ruimte om kleine spulletjes op te bergen. De bagageruimte is met een inhoud van 275 liter gemiddeld voor deze klasse. Het biedt dan ook voldoende plaats voor de bagage van vier personen. Wel jammer dat de toegang tot de kofferbak alleen kan worden verkregen met een druk op de knop (op het dashboard of op de sleutel). Erg onpraktisch naar onze mening.
Ondergemotoriseerd
Voor onze test reisden wij af naar de Zuid-Portugese Algarve. Het licht bergachtige landschap maakte het de Grande Punto niet op alle punten even gemakkelijk. Zo schiet de 1.2 liter viercilinder benzinemotor (65 pk) tekort voor wie lekker op wil schieten. In de stad kan de Grande Punto redelijk meekomen met het overige verkeer, maar een stoplichtsprintje (0-100 km/h in 14,5 sec.) resulteert in een geschaad ego van de bestuurder. Dat geldt ook voor bergachtige slingerweggetjes. De motor heeft merkbaar moeite om de auto vlot naar boven te sleuren. Veel schakelen en hoog in toeren rijden is de enige mogelijkheid om een beetje op te schieten. Nu is het schakelen dankzij de direct en prettig schakelende vijfbak geen straf, maar het hoge toerental resulteert ook in een hoog verbruik. Wie op de snelweg op de linkerbaan lekker mee wil komen moet rekening houden met een verbruik van 1 op 10. Gemiddeld genomen haalt de Grande Punto een verbruik van ongeveer 1 op 13. Op onze vlakke wegen kan dit echter wel iets gunstiger uitvallen. Wel is de motor in alle gevallen relatief stil en op de achtergrond aanwezig. De topsnelheid van 155 km/h geeft duidelijk aan dat het boven de 140 km/h al snel over is. Bovendien betekent accelereren met een snelheid van rond de 120 km/h al dat de bestuurder veel geduld moet opbrengen.
Aansprekende rij-eigenschappen
Wat rij-eigenschappen betreft voelt de Grande Punto zich op de bergweggetjes in de Algarve wel thuis. De besturing is licht, maar voldoende direct om de snel op elkaar volgende bochtjes met precisie in te kunnen sturen. Bovendien zorgt het onderstel voor voldoende comfort en tevens voldoende sportiviteit. De auto helt nauwelijks over in de bochten en de slingerende bergweggetjes vormen keer op keer een leuke uitdaging. Een heerlijke combinatie tussen comfort en sportiviteit is wat het rijgedrag van de Grande Punto kenmerkt.
Motoren en prijzen
Naast de door ons gereden basisversie (de 1.2) levert Fiat de Grande Punto ook met een 1.4 (78 pk), een 1.4 16V (95 pk) en later dit jaar met een 1.4 T-Jet (120 pk). Op dieselgebied zien we een 1.3 JTD met 75, 90 en 120 pk. De prijzen van de Grande Punto beginnen bij € 13.195,- voor de 1.2 Active. Daarmee is Grande Punto scherp geprijsd ten opzichte van de concurrentie.
Conclusie
Fiat heeft het de afgelopen jaren bijzonder zwaar gehad. De autofabrikant uit Turijn wist het de concurrentie weinig moeilijk te maken. Het enige model dat de verkoopresultaten enigszins op wist te krikken was de vorige generatie van de Punto. Maar daar is nu verandering in gekomen. Met de nieuwe (Grande) Punto weet Fiat opnieuw een goede concurrent voor onder meer de Peugeot 207, Renault Clio, Opel Corsa en Volkswagen Polo neer te zetten. De auto heeft een uitdagende vormgeving die mede dankzij de hand van Giugiaro zelfs enigszins spannend kan worden genoemd. Het interieur van de Grande Punto weet op dat vlak minder tot de verbeelding te spreken. De vormgeving is enigszins saai en de vooral zwarte kunststoffen ogen minder hoogwaardig dan het exterieur doet vermoeden. Wel is het interieur ruim, de afwerking goed en is de ergonomie dik in orde. In het licht bergachtige landschap van de Portugese Algarve stelt de 1.2 liter benzinemotor teleur. De motor moet veel toeren maken om voldoende vlot te accelereren en op de snelweg gaan tussenacceleraties gepaard met veel geduld van de bestuurder. Bovendien is daardoor het verbruik relatief hoog. Wat op de slingerachtige weggetjes wel tot de verbeelding spreekt is het onderstel. Op slechte wegen biedt de Grande Punto veel comfort en wie een sportieve rijstijl wenst heeft met de auto een heerlijke metgezel.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.