Citroën C4 Picasso: ‘ouderwets’ Frans comfort

Alhoewel de belangstelling lichtjes terugloopt, zijn ruimtewagens voor de Europese automerken nog steeds big business. Het fenomeen is in Frankrijk ontstaan en daarom is het niet verwonderlijk dat Citroën met de nieuwe C4 Grand Picasso weer zo’n stap vooruitzet. En dat op diverse punten.

Citroën is bezig haar programma ruimtewagens enorm uit te breiden. Zo blijft de bestaande Xsara Picasso voorlopig in het programma, is daar nu de C4 Grand Picasso bij gekomen en hebben we aan de bovenkant de C8. Die laatste wordt wat overbodig omdat de nieuwe Picasso een 7-zitter is die qua formaat fors is gegroeid.

Blikveld
Maar Citroen is nog verder gegaan. Want behalve de 7-zits C4 Grand Picasso is er nu ook een 5-zits, die over een wat kortere carrosserie beschikt. Daarnaast is er sprake van een ruimtelijke versie op het onderstel van de C3, maar daarop zullen we nog even moeten wachten. De nieuwe Grand C4 Picasso is in ieder geval langer, breder en hoger dan zijn voorganger, de Xsara Picasso. Wat vormgeving betreft is het een Citroën van het nieuwste soort met een grille bestaande uit twee chromen spijlen met in het midden een groot logo. Daar horen vervolgens enorm grote koplampen bij, terwijl het merendeel van de koellucht naar de motor via de voorbumper naar binnen gaat. De mistlampen zitten op de hoeken. Motorkap en voorruit staan nagenoeg in elkaars verlengde en worden in een vloeiende beweging doorgetrokken tot de dakspoiler. De voorruit zelf loopt verder dan normaal in het dak door, waarmee van binnenuit gezien het blikveld wordt vergroot. In het begin is dat even wennen, maar doordat de zonnekleppen een rolhoes hebben, kan de extra grote ruit gemakkelijk worden afgeschermd tot het ‘normale’ formaat. Onze Exclusive staat op lichtmetalen 18-inchwielen van een fraai ontwerp met 215/45 rubbers. Daarmee worden de wielkasten mooi gevuld. Zaken als stootstrips, portiergrepen en buitenspiegelbehuizing hebben een laklaagje. De dakrails zijn keurig in het ontwerp opgenomen en worden qua vorm weer doorgetrokken in de achterlichtunits. Achter zien we een diep uitgesneden klep, een beetje Volvo-achtige lichten en een dubbel derde remlicht bovenin. De Citroën C4 Picasso ziet er modern uit, past goed in het huidige programma van het merk, maar toont ook enige bescheidenheid en moet in een opvallende kleur gekozen worden om nadrukkelijk ‘gezien’ te worden.

Enorme ruimte
Met de komst van de grote C6 heeft Citroën een duidelijke keuze gemaakt. Het echte Franse comfort mag weer. Zeer goed nieuws voor de liefhebbers, misschien iets minder voor mensen die van ‘sportief’ houden. Maar die laatste categorie sloeg de Citroën-dealer voorheen waarschijnlijk ook al over. Het geweldige comfort begint al meteen bij de stoelen. Die zijn fors van formaat, hebben enorm brede hoofdsteunen en een prima ondersteuning. Maar ze zijn absoluut niet hard, ze zitten als een comfortabele fauteuil uit de woonkamer. De hoofdsteunen kunnen goed tegen het hoofd afgesteld worden en met de opklapbare armleuning erbij zit je helemaal eerste rang. Dat de auto uit de C4-familie stamt is te zien aan het stuur met vast middendeel. Daarop zijn overigens wel erg veel bedieningsknoppen aangebracht. Het feitelijke instrumentarium is in het midden geplaatst en wordt volledig digitaal uitgevoerd. Omdat er nogal veel informatie wordt gegeven, is de afleesbaarheid niet optimaal. Maar het belangrijkste onderdeel vormt de snelheidsmeter en die is niet te missen. De 2,0-liter diesel is er op dit moment alleen met een gerobotiseerde zesversnellingsbak, waarvan het kleine bedieningspookjes achter het stuur is geplaatst. Daarom heeft de Picasso een behoorlijk platte middenconsole met ruimte voor een extra gekoeld opbergvak. Voor de bediening van het klimaat is gekozen voor gescheiden knoppen helemaal links en rechts van het dashboard, waarbij de bestuurder natuurlijk de meeste mogelijkheden heeft. Achterin heeft de C4 standaard drie en twee stoelen, die allemaal in de vloer kunnen worden weggeklapt met een vrijwel vlakke laadvloer als resultaat. De volumes groeien navenant mee van 208 liter als 7-zitter, via 576 liter als 5-zitter tot 1.951 liter als men alleen nog voorin wenst te zitten. De achterste stoelen zijn puur voor kinderen bedoeld, terwijl hoofd- en beenruimte op de tweede rij meer dan uitstekend is. Grappig is de uitneembare zaklamp in de zijwand van de bagageruimte. Bij uitvoeringen met pneumatische achtervering (Exclusive) kan de auto over een afstand van 14 cm omhoog of omlaag bewegen, afhankelijk van wat voor bagage ingeladen dient te worden.

Soepel karakter
In dat kader heeft deze achteras ook een positieve invloed op het comfort. De rijhoogte wordt constant gehouden en overhellen in bochten blijft zodoende binnen de perken. Voor heeft deze Picasso een ‘gewone’ McPherson ophanging die eveneens op comfort is afgestemd met voldoende lange veerwegen. Dat soepele karakter is wellicht even wennen, maar daarna begin je deze afstemming wel te waarderen. Het is juist op dit punt dat Citroën heel duidelijk voor een bepaalde richting kiest en niet een compromis sluit. Dat doen er al genoeg! Ook in de besturing is het comfort van de auto te voelen. De bekrachtiging is zeker bij lagere snelheden aanzienlijk en dat wordt door sommigen uitgelegd als vaag. En ook hier is dat een kwestie van smaak.

Dieselmotor
De 2,0-liter diesel met roetfilter is de krachtigste motor in de reeks, niet door zijn vermogen van 138 pk, maar vooral door het koppel van 270 Nm bij 2.000 tpm. En met het gewicht van 1.595 kg heeft de diesel helemaal geen probleem. De auto topt bij 195 km/h en valt wat betreft acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden iets tegen. En dat ligt vooral aan de keuze voor een gerobotiseerde versnellingsbak. Gelukkig is er op het gebied van het schakelkarakter de laatste jaren veel veranderd, maar wie het gas erop houdt, zal merken dat de bak nadrukkelijk tijd nodig heeft. Het is beter om op het moment dat men normaal gesproken zou overschakelen even het gas te lichten, waardoor het schakelen veel soepeler verloopt. Ook een kwestie van wennen. Fijn is dat deze koppeling in de file of voor een stoplicht helemaal ontkoppelt en de auto dus niet kruipt. Het gemiddelde brandstofverbruik van de grote diesel ligt op 1 op 12,5 km.

Prijs
De 2.0 HDiF Exclusive is de duurste uit de reeks voor 39.100 euro. De Ambiance-uitvoering is er voor 35.600 euro. Daaronder neemt men de stap naar de 1.6 HDiF met 110 pk. Die begint in de basis Séduction-uitgave voor 29.650 euro en benzine rijden kan vanaf 25.850 euro.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties