Alfa Romeo Brera, uiterlijk vertoon…
Vanuit welke hoek je de Brera ook bekijkt, hij verrast bij iedere aanblik. De nieuwe coupé van Alfa Romeo geeft je het gevoel van kracht, snelheid en Italiaanse passie. Hij is onpraktisch en mist snelheidsgevoel, maar is o zo mooi!
Als één van de grotere primeurs schitterde in 2002 de Alfa Romeo Brera op de Autosalon van Genève. In eerste instantie werd gesproken over een conceptcar die puur bedoeld was als vingeroefening voor de ontwerpers van Alfa Romeo. Al snel werd er gesproken over een gelimiteerd productieaantal. Onder de motorkap zou een V8 met ruim 400 pk komen te liggen. De Brera haalde het productiestadium, maar het model is wel minder exclusief in de markt gezet dan aanvankelijk werd gesuggereerd. De Brera is namelijk de opvolger van de GTV en met een prijskaartje dat begint bij ruim 42 mille toegankelijk voor een breder publiek.
Design by Giugiaro
Dat de Brera zijn V8 verloren heeft is jammer, maar het model heeft wel zijn schitterende vormgeving behouden. Het interieur is compleet anders dan de conceptcar, maar het exterieur is bijna één-op-één gekopieerd en productieklaar gemaakt. De voorzijde is inmiddels bekend en komt overeen met die van de 159. De zes ronde koplampen, de typische Alfa Romeo grille en de scherpe lijnen stralen agressiviteit en sportiviteit uit. De achterzijde is hoog en breed, waardoor de Brera een stoere kont heeft gekregen. De vier uitlaatpijpen doen vermoeden dat de V8 uit de conceptcar nog onder de kap ligt en dragen daardoor bij aan de sportieve beleving. In alles oogt de Brera als een Italiaanse sportauto. Zelfs als de auto stilstaat lijkt deze te bewegen. Hij staat altijd klaar om ervandoor te sprinten.
Dat de Brera zijn V8 verloren heeft is jammer, maar het model heeft wel zijn schitterende vormgeving behouden. Het interieur is compleet anders dan de conceptcar, maar het exterieur is bijna één-op-één gekopieerd en productieklaar gemaakt. De voorzijde is inmiddels bekend en komt overeen met die van de 159. De zes ronde koplampen, de typische Alfa Romeo grille en de scherpe lijnen stralen agressiviteit en sportiviteit uit. De achterzijde is hoog en breed, waardoor de Brera een stoere kont heeft gekregen. De vier uitlaatpijpen doen vermoeden dat de V8 uit de conceptcar nog onder de kap ligt en dragen daardoor bij aan de sportieve beleving. In alles oogt de Brera als een Italiaanse sportauto. Zelfs als de auto stilstaat lijkt deze te bewegen. Hij staat altijd klaar om ervandoor te sprinten.
Cockpit
Het gevoel van sportiviteit wordt ook binnenin gecreëerd. Eenmaal ingestapt krijgt je het gevoel in een cockpit te zitten. Het designthema van het exterieur wordt in het interieur doorgetrokken. De drie ronde koplampen komen terug in de vorm van ronde ventilatorroosters en de ronde olie-, brandstof- en koelvloeistoftemperatuurmeters. De opschriften olio, bensina en acqua bevestigen het Italiaanse gevoel. Prachtig om te zien zijn de met leer beklede stoelen en de daarop gestikte Alfa Romeo logo’s. Wat jarenlang zo kenmerkend is geweest voor Italiaanse auto’s is de slechte afwerking. Alfa Romeo is die tijd ver voorbij, al wordt de Brera toch nog geplaagd door wat afwerkingsfoutjes. Zo sluit niet alles mooi op elkaar aan, zijn op diverse plaatsen grote schroeven te zien en heeft de gordel veel problemen om goed op te rollen. Een rasechte Alfist zal dit voor lief nemen en het inherent vinden aan de passie die Alfa Romeo oproept. Wij vinden het jammer, want voor de rest ziet alles er schitterend uit.
Het gevoel van sportiviteit wordt ook binnenin gecreëerd. Eenmaal ingestapt krijgt je het gevoel in een cockpit te zitten. Het designthema van het exterieur wordt in het interieur doorgetrokken. De drie ronde koplampen komen terug in de vorm van ronde ventilatorroosters en de ronde olie-, brandstof- en koelvloeistoftemperatuurmeters. De opschriften olio, bensina en acqua bevestigen het Italiaanse gevoel. Prachtig om te zien zijn de met leer beklede stoelen en de daarop gestikte Alfa Romeo logo’s. Wat jarenlang zo kenmerkend is geweest voor Italiaanse auto’s is de slechte afwerking. Alfa Romeo is die tijd ver voorbij, al wordt de Brera toch nog geplaagd door wat afwerkingsfoutjes. Zo sluit niet alles mooi op elkaar aan, zijn op diverse plaatsen grote schroeven te zien en heeft de gordel veel problemen om goed op te rollen. Een rasechte Alfist zal dit voor lief nemen en het inherent vinden aan de passie die Alfa Romeo oproept. Wij vinden het jammer, want voor de rest ziet alles er schitterend uit.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Onpraktisch
Een coupé is geen gezinsauto, dat lijkt ons duidelijk, maar in de Brera is wel erg weinig ruimte beschikbaar. De paar opbergvakjes die het interieur telt zijn bovendien klein of onhandig geplaatst. De achterbank is zo krap dat er nog geen kind kan zitten. Voorin hebben de bestuurder en passagier voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte is ook beperkt. Personen boven de 1.85 m zitten met hun kruin tegen het dak. De bagageruimte valt met een inhoud van 300 liter niets tegen. Wie echter kiest voor het optionele Bose audiosysteem verliest 65 liter bagageruimte. Om bagage in te laden moet een flinke tildrempel worden overwonnen. Er is namelijk geen achterklep, maar alleen een achterruit die geopend kan worden. Binnen de kortste keren zal de achterbumper dan ook krassen oplopen bij het in- en uitladen van bagage. Geen boodschappen mee doen dus!
Een coupé is geen gezinsauto, dat lijkt ons duidelijk, maar in de Brera is wel erg weinig ruimte beschikbaar. De paar opbergvakjes die het interieur telt zijn bovendien klein of onhandig geplaatst. De achterbank is zo krap dat er nog geen kind kan zitten. Voorin hebben de bestuurder en passagier voldoende beenruimte, maar de hoofdruimte is ook beperkt. Personen boven de 1.85 m zitten met hun kruin tegen het dak. De bagageruimte valt met een inhoud van 300 liter niets tegen. Wie echter kiest voor het optionele Bose audiosysteem verliest 65 liter bagageruimte. Om bagage in te laden moet een flinke tildrempel worden overwonnen. Er is namelijk geen achterklep, maar alleen een achterruit die geopend kan worden. Binnen de kortste keren zal de achterbumper dan ook krassen oplopen bij het in- en uitladen van bagage. Geen boodschappen mee doen dus!
Gebrek aan snelheidsbeleving
Waar het een echte Alfist om draait is naast het oogverblindende uiterlijk ook de rijeigenschappen van een Alfa Romeo. Voor deze test reden wij met de Brera 3.2 V6 Q4 ‘Sky Window’. Onder de lange motorkap schuilt in dit geval een 3.2 liter zescilinder benzinemotor met een vermogen van 260 pk bij 6.200 tpm. Het maximum koppel van 322 Nm komt bij 4.500 tpm beschikbaar. De krachtbron wordt tot leven gewekt met een druk op de startknop. Een diepe brul klinkt uit de vier uitlaatpijpen. Bij het inleggen van de eerste versnelling valt op hoe kort de schakelwegen zijn. Met het op laten komen van de koppeling en het verder intrappen van het gaspedaal sprint de Brera ervandoor. De eerste versnelling is kort waardoor de Brera rap van zijn plek komt. Ook de tweede versnelling moet snel worden doorgeschakeld en inmiddels sprinten wij richting de honderd. Er zijn 6,8 seconden voor nodig om de magische 100 km/h-grens te bereiken. Op papier is dat een net gegeven, maar bij de Brera lijkt het haast te gemakkelijk te gaan. De emotie en het gevoel van snelheid ontbreken een beetje. De uitlaat doet zijn best om dat gevoel naar binnen te blazen, maar de motor is nauwelijks hoorbaar. De Brera geeft hierdoor het gevoel veel minder snel te zijn dan de cijfers aangeven. Ook de tussensprints zijn voor het gevoel minder flitsend dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Sowieso moet de motor flink op toeren worden gehouden om lekker vlot te accelereren.
Waar het een echte Alfist om draait is naast het oogverblindende uiterlijk ook de rijeigenschappen van een Alfa Romeo. Voor deze test reden wij met de Brera 3.2 V6 Q4 ‘Sky Window’. Onder de lange motorkap schuilt in dit geval een 3.2 liter zescilinder benzinemotor met een vermogen van 260 pk bij 6.200 tpm. Het maximum koppel van 322 Nm komt bij 4.500 tpm beschikbaar. De krachtbron wordt tot leven gewekt met een druk op de startknop. Een diepe brul klinkt uit de vier uitlaatpijpen. Bij het inleggen van de eerste versnelling valt op hoe kort de schakelwegen zijn. Met het op laten komen van de koppeling en het verder intrappen van het gaspedaal sprint de Brera ervandoor. De eerste versnelling is kort waardoor de Brera rap van zijn plek komt. Ook de tweede versnelling moet snel worden doorgeschakeld en inmiddels sprinten wij richting de honderd. Er zijn 6,8 seconden voor nodig om de magische 100 km/h-grens te bereiken. Op papier is dat een net gegeven, maar bij de Brera lijkt het haast te gemakkelijk te gaan. De emotie en het gevoel van snelheid ontbreken een beetje. De uitlaat doet zijn best om dat gevoel naar binnen te blazen, maar de motor is nauwelijks hoorbaar. De Brera geeft hierdoor het gevoel veel minder snel te zijn dan de cijfers aangeven. Ook de tussensprints zijn voor het gevoel minder flitsend dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Sowieso moet de motor flink op toeren worden gehouden om lekker vlot te accelereren.
Q4-vierwielaandrijving
In de bochten gedraagt de Brera zich lekker neutraal. Hij laat zich messcherp insturen en dankzij de Q4-vierwielaandrijving plakt de Italiaanse sportcoupé aan de weg. Je moet het echt gek maken wil de Brera zijn grip verliezen en voor vreemde situaties zorgen. Deze wegligging past bij deze auto als geen ander. Heerlijk is het om bochtige landweggetjes op hoge snelheid te nemen. Het onderstel is echt afgesteld op sportiviteit. Slecht wegdek en oneffenheden zijn duidelijk voelbaar. Korte oneffenheden zorgen ervoor dat je bijna zit te stuiteren in de auto.
In de bochten gedraagt de Brera zich lekker neutraal. Hij laat zich messcherp insturen en dankzij de Q4-vierwielaandrijving plakt de Italiaanse sportcoupé aan de weg. Je moet het echt gek maken wil de Brera zijn grip verliezen en voor vreemde situaties zorgen. Deze wegligging past bij deze auto als geen ander. Heerlijk is het om bochtige landweggetjes op hoge snelheid te nemen. Het onderstel is echt afgesteld op sportiviteit. Slecht wegdek en oneffenheden zijn duidelijk voelbaar. Korte oneffenheden zorgen ervoor dat je bijna zit te stuiteren in de auto.
Prijzen en uitrusting
Alfa Romeo levert de Brera vanaf € 42.370,-. U rijdt dan een Brera 2.2 JTS. De door ons gereden 3.2 V6 Q4 ‘Sky Window’ is leverbaar vanaf € 53.940,-. Vanaf het basismodel beschikt de Brera standaard over een handbediende airco, velours bekleding, cruise control, boordcomputer, 16 inch lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, parkeersensoren achter, radio/CD-speler en een startknop. De ´Sky Window´ beschikt verder over climate control, aluminium dorpellijsten, aluminium sierlijsten, MP3-afspeelmogelijkheid en audiobediening op het stuurwiel. Bovendien wordt dit model geleverd met een groot glazen dak. De veiligheidsuitrusting is met ABD + EBD, VDC (Alfa´s benaming voor ESP), front-, zij- en window-airbags zeer compleet te noemen. Bovendien monteert Alfa op elke Brera een knieairbag voor de bestuurder.
Alfa Romeo levert de Brera vanaf € 42.370,-. U rijdt dan een Brera 2.2 JTS. De door ons gereden 3.2 V6 Q4 ‘Sky Window’ is leverbaar vanaf € 53.940,-. Vanaf het basismodel beschikt de Brera standaard over een handbediende airco, velours bekleding, cruise control, boordcomputer, 16 inch lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, parkeersensoren achter, radio/CD-speler en een startknop. De ´Sky Window´ beschikt verder over climate control, aluminium dorpellijsten, aluminium sierlijsten, MP3-afspeelmogelijkheid en audiobediening op het stuurwiel. Bovendien wordt dit model geleverd met een groot glazen dak. De veiligheidsuitrusting is met ABD + EBD, VDC (Alfa´s benaming voor ESP), front-, zij- en window-airbags zeer compleet te noemen. Bovendien monteert Alfa op elke Brera een knieairbag voor de bestuurder.
Conclusie
Met de oogstrelende Brera verraste Alfa Romeo in 2002 op de Autosalon van Geneve. Ondanks het feit dat de V8 achterwege is gebleven heeft Alfa het design gelukkig zo gehouden. De Brera heeft de typische uitstraling van een Alfa Romeo. Een uitstraling die emotie oproept, snelheid uitstraalt en alleen door Italianen ontworpen had kunnen worden. Ook het interieur wordt gekenmerkt door die Italiaanse sfeer. Helaas heeft het ook z’n keerzijde als we kijken naar de afwerking. Dat is niet overal even netjes. Ruimte is zeker het sterkste punt van de Brera niet. De inzittenden hebben weinig hoofdruimte en de achterbank is onbruikbaar. De kofferbak is redelijk van formaat, maar door de hoge tildrempel slecht toegankelijk. De V6 brengt 260 pk over op het asfalt, maar is niet in staat om het gevoel van snelheid en emotie dat het design oproept in prestaties om te zetten. Het ontbreekt de Brera aan snelheidsgevoel. De uitlaat blaast een flinke toon mee, maar de motor is nauwelijks hoorbaar. Wel zorgen de sublieme wegligging en de messcherpe besturing voor het karakter dat een Alfa Romeo kenmerkt.
Met de oogstrelende Brera verraste Alfa Romeo in 2002 op de Autosalon van Geneve. Ondanks het feit dat de V8 achterwege is gebleven heeft Alfa het design gelukkig zo gehouden. De Brera heeft de typische uitstraling van een Alfa Romeo. Een uitstraling die emotie oproept, snelheid uitstraalt en alleen door Italianen ontworpen had kunnen worden. Ook het interieur wordt gekenmerkt door die Italiaanse sfeer. Helaas heeft het ook z’n keerzijde als we kijken naar de afwerking. Dat is niet overal even netjes. Ruimte is zeker het sterkste punt van de Brera niet. De inzittenden hebben weinig hoofdruimte en de achterbank is onbruikbaar. De kofferbak is redelijk van formaat, maar door de hoge tildrempel slecht toegankelijk. De V6 brengt 260 pk over op het asfalt, maar is niet in staat om het gevoel van snelheid en emotie dat het design oproept in prestaties om te zetten. Het ontbreekt de Brera aan snelheidsgevoel. De uitlaat blaast een flinke toon mee, maar de motor is nauwelijks hoorbaar. Wel zorgen de sublieme wegligging en de messcherpe besturing voor het karakter dat een Alfa Romeo kenmerkt.
Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.