TEST: kan de snelle Cupra Tavascan ook qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

De Cupra Tavascan VZ is best duur. Dat betaalt-ie deels terug met veel power en pittige prestaties. Maar hoe sterk is-ie op comfortgebied? De Audi Q4 e-tron, Mercedes EQB en Mini Countryman SE geven het antwoord.

Met een prijs van 58.990 euro wil deze Cupra Tavascan VZ 4Drive bepaald geen koopje. Daar staat wel een indrukwekkend vermogen van 340 pk tegenover. Dat betekent dat de Audi Q4 45 e-tron Quattro 54 pk op z'n concernbroer moet toegeven. Maar goed, die is dan ook exact 9000 euro goedkoper. 49.990 euro.

De Mini Countryman SE All4 heeft 313 pk en is eveneens goedkoper dan de Cupra en draagt een prijskaartje van 50.157 euro. De 292 pk sterke Mercedes EQB 350 4Matic spant in deze vergelijking de kroon met z'n prijs van 70.111 euro.

Private Lease Lente Deal
De nieuwe Lancia Ypsilon tijdelijk al vanaf € 399 per maand!
De nieuwe Lancia Ypsilon tijdelijk al vanaf € 399 per maand!

•Beschikbaar als hybride en 100% elektrisch
• Private Lease tijdelijk zeer voordelig en tegen gunstige voorwaarden
• Vanaf € 399 p.m, 48 maanden, 10.000 km!

Eerder zagen we dat de Cupra verreweg de snelste van het stel is. De vraag is hoe vaak je gebruikmaakt van de imposante prestaties van de Tavascan. Van een prettig comfort profiteer je daarentegen elke rit. Hoe sterk scoort de Spanjaard op die discipline?

Audi heeft de fijnste stoelen

Wie veel lange afstanden rijdt, weet bovenal goede stoelen te waarderen. In deze test blinkt de Audi Q4 e-tron daarmee uit, maar dat is vooral te danken aan de optionele sport­stoelen.

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

Die zijn een onderdeel van het 3000 euro kostende Advanced edition-­pakket, dat ook zaken als matrix-ledkoplampen, 19-inch wielen en dynamische knipperlichten omvat. De stoelen bieden tot op schouderhoogte veel zijdelingse steun, hebben een comfortabele vulling en een uitschuifbare zitting.

De standaard sportstoelen van de Cupra komen in de buurt, maar bieden minder zijdelingse steun aan de bovenrug. Ook missen ze een verstelbare zitdiepte. Een ander minpunt: net als bij de Audi zijn de hoofdsteunen niet verstelbaar.

Peperdure sportstoelen in de Mini

Datzelfde geldt voor de voorstoelen van de Mini. Ze zijn smaller dan die in de concernbroeders van de Volkswagen Groep, maar hebben een prettiger vulling, die lange ritten aangenamer maakt. Het probleem? De optionele sportstoelen van de Mini zijn peperduur. Ze zijn onderdeel van de Favoured-uitvoering, die een meerprijs vergt van 4800 euro.

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

Wekelijks een gratis test in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Stoelen Mercedes vallen tegen ...

Met de krachtige aandrijflijn heeft de ­Mercedes EQB standaard het AMG-pakket aan boord. Dat omvat onder meer sportstoelen. Bij de lichter gemotoriseerde EQB’s moet je hiervoor het AMG Line-pakket aanvinken (4477 euro).

Toch zijn de Mercedes-stoelen niet zo comfortabel als die van de Audi en de Cupra. Ze bieden minder zijdelingse steun en de zitting drukt aan de rechterkant onprettig tegen het been van de bestuurder, vooral op lange ritten.

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

... maar het onderstel is top

Qua vering heeft de Mercedes juist een streepje voor. Met de optionele adaptieve schokdempers (1198 euro) wordt de EQB een echte snelwegcruiser. Oneffenheden filtert hij vakkundig weg, al reageert hij op sommige hobbels wel met stevige bewegingen om zijn lengteas.

Cupra Tavascan is hard op slecht wegdek

De Cupra Tavascan en Mini Countryman zijn merkbaar straffer geveerd. De Spanjaard voelt op slecht wegdek vrij hard aan en beweegt al op kleine oneffenheden meer dan de Mercedes. Met een volle belading wordt dit effect nog sterker. Op de snelweg blijft de Cupra daarentegen rustiger dan de Mini.

De volledige test inclusief alle cijfers en metingen staat in Auto Review 4/2025. Nu te koop!

Audi Q4 niet van z'n stuk te brengen

Tussen de comfortabele Mercedes en de straffe Cupra en Mini nestelt zich de Audi. Met zijn optionele adaptieve schokdempers voelt hij uitgebalanceerd aan en filtert hij oneffenheden soepel weg. Zelfs grote plotselinge hobbels brengen hem nauwelijks van zijn stuk.

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

EV’s zijn van zichzelf al vrij stil, maar er zijn wel degelijk onderlinge verschillen. Hoewel de decibelmeter iets anders vertelt, doet de Mercedes EQB het stilst aan. In de Audi en Cupra zijn vooral afrolgeluiden en geluiden uit het onderstel nadrukkelijker aanwezig.

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?

En de comfortwinnaar is ...

Al met al pakt de Audi de meeste comfortpunten. Ook achterin biedt de Audi het beste zitcomfort, ook al biedt de achterbank van de Cupra eveneens een fijne zit. Maar als we het totale comfortplaatsje bekijken, moet de Spanjaard de Mercedes EQB laten voorgaan. De Mini sluit de rijen, al zit je daar achterin net iets lekkerder dan op de achterbank van de Mercedes.

TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
TEST Cupra Tavascan: snel, maar kan-ie qua comfort op tegen Audi en Mercedes?
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties