Ford Focus ST: wat een geluid!
Het geluid van een ronkende motor doet menig hart sneller kloppen. Vooral wanneer het de vijfcilinder turbomotor van de Ford Focus ST is. Want die produceert een verslavend geluid, een geluid dat vraagt naar meer!
Onderuit toeren klimt de naald van de toerenteller langzaam op. Wanneer de turbodruk is opgebouwd en het gaspedaal verder wordt gevloerd begint vanaf 3.000 tpm een waar concert. De klank van de vijfcilinder in combinatie met het fluiten van de turbo en de roffel in de uitlaat geven een gevoel van snelheid, kracht en sensatie. Wanneer het gaspedaal wordt gelift klinkt een tevreden gepruttel uit de uitlaat. In elke versnelling is het feest. De Focus ST laat van zich horen zoals het past bij deze auto. En elke keer vraagt ‘ie naar meer. Het koppel van 320 Nm is al bij 1.600 tpm volledig beschikbaar. En dat kun je voelen! In theorie is het goed mogelijk om de ST als elke andere Focus te rijden, maar de stem uit het vooronder smeekt om gas te geven en om alles uit de 2.5 liter vijfcilinder te persen!
0-100 km/h in 6,8 seconden
Wanneer we alle 225 paardenkrachten aanspreken gaat het machtige geluid gepaard met een forse duw in de rug. Heerlijk voelt het om achter in de dikke Recaro stoelen te worden gedrukt. In slechts 6,8 seconden wordt de 100 km/h grens gepasseerd. De versnellingspook kent korte slagen en de versnellingen leggen mooi in. Het dikke stuurwiel voelt vertrouwd aan en hoge snelheden worden zonder enige moeite, maar wel met een veilig gevoel bereikt.
Moeite met het vermogen
Dat Ford goede onderstellen maakt, heeft het verleden inmiddels uitgewezen. De Focus staat in zijn klasse bekend om een uitgebalanceerd onderstel dat veel sportiviteit biedt. Dat is bij de Focus ST naar een nog hoger plan getild. Overhellen is de ST vreemd en de koets blijft mooi in balans bij het snelle bochtenwerk. Wanneer de grens wordt bereikt, begint de Focus ST over zijn voorwielen weg te schuiven. Ondanks het veelal natte wegdek waar we in de testperiode mee te maken hadden ligt deze grens ver weg. De besturing is direct en voert de commando’s van de bestuurder zeer scherp op. Bij vol accelereren heeft de voorwielaangedreven Focus merkbaar moeite om alle 225 paardenkrachten op het asfalt over te brengen. Dit is duidelijk merkbaar door de zoekende voorwielen en de abrupt ingrijpende tractiecontrole. Die tractiecontrole had van ons wel wat minder abrupt in mogen grijpen en bovendien iets meer ruimte tot ‘spelen’ mogen overlaten. Ondanks de sportieve prestaties en het sportief afgestelde onderstel is de ST zeker geen oncomfortabele auto. Uiteraard worden dwarsriggels in de weg beter doorgegeven dan bij een standaard Focus en ook op slechte klinkerwegen merk je dat het een sportief model is. Maar het comfort is ruim voldoende voor dagelijks gebruik.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Echte GTI-look
Waar diverse GTI’s in de klasse van de Focus ST het laten afweten op de ‘looks’ is de Focus ST een échte GTI. Vooral in de kleur Electric Orange is de ST een opvallende verschijning. Het front kenmerkt zich door een forse voorspoiler met aluminium accenten rondom de mistlampen. Van opzij zijn het de opvallend vormgegeven 18 inch lichtmetalen wielen die de aandacht trekken. De spoiler op de achterklep en de dik uitgedoste achterbumper vragen eveneens om aandacht. De twee uitlaatpijpen die verdeeld zijn aan weerszijden van de auto ronden de sportieve look af. Het geheel straalt snelheid uit, zelfs als de ST stil staat.
Tikkeltje saai interieur
Het interieur van de Focus ST is functioneel en een tikkeltje saai. Veel zwarte materialen overheersen. Meer gebruik van kleur en aluminium accenten had zeker goed op hun plek geweest. Wat voor nog enige aankleding zorgt zijn de drie tellertjes op het dashboard. Deze geven de turbodruk, olietemperatuur en oliedruk weer. De Recaro sportstoelen zijn bekleed met leer en zien er lekker dik uit. Het stuurwiel is voorzien van aluminium accenten en het ST-logo. Voor de rest is het zwart materiaal dat overheerst. Dat materiaal is echter wel van een goede kwaliteit. Het interieur oogt hoogwaardig en de gebruikte materialen voelen over het algemeen zacht aan. Vooral het stuurwiel is bekleed met zacht leer waardoor dit prettig aanvoelt. Het optionele entertainmentsysteem dat bestaat uit onder meer een navigatiesysteem, radio, CD-speler en de bediening voor de climate control werkt prettig dankzij de touchscreen bediening. Helaas is de vormgeving puur functioneel. De geluidskwaliteit van het systeem is prima al zorgt de diepe bass voor de nodige rammeltjes in het interieur.
Rijke uitrusting
Ford levert de Focus ST met een rijke standaarduitrusting. De auto is voorzien van onder andere Recaro sportstoelen, automatisch dimmende binnenspiegel, automatische verlichting, ESP, regensensor, 18 inch lichtmetalen velgen, cruise control, follow-me-home verlichting, elektrische ramen en elektrisch verstelbare spiegels. Ons testmodel was voor nog eens 12 mille aan opties voorzien. De vanafprijs van de Focus ST ligt op € 32.900,-. Ons testmodel kostte € 44.100,-.
Conclusie
Een echte GTI hoort op te vallen. Dikke bumpers, het nodige spoilerwerk en een goede sound zijn de ingrediënten die we van een GTI mogen verwachten. Ford heeft met de Focus ST dan ook een echte GTI in het modellengamma. De looks zijn dik en het geluid dat door de motor en het uitlaatsysteem worden geproduceerd zijn verslavend. Keer op keer wil je vol op het gas gaan om de oren te strelen. Het flinke koppel van 320 Nm heeft Ford te danken aan de soepele vijfcilinder die afkomstig is van Volvo. De Focus ST stuurt direct en de auto ligt strak op de weg. Ga je te ver dan treedt onderstuur op, maar die grens ligt vrij ver weg. Zelfs op nat wegdek zijn bochten met hoge snelheid te nemen. Wel heeft de Focus ST moeite om het vermogen goed op de weg over te brengen. Zoekende voorwielen en een abrupt ingrijpende tractiecontrole laten dit merken. Ondanks zijn sportieve doelstelling is de Focus ST te rijden als elke andere Focus. Het comfort is nauwelijks ten koste gegaan van de sportieve wegligging dan we bij menig concurrent zien. Het interieur verschilt nauwelijks van een ´normale´ Focus en dat biedt daardoor alle praktische eigenschappen van de hatchback. Helaas heeft Ford het interieur weinig aangekleed. De vormgeving is functioneel en een tikkeltje saai. Maar het geluid van de vijfcilinder maakt al die kleine puntjes keer op keer goed!
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.