Review Hyundai Tucson (2024): lekker veel knoppen en een gemiste kans

De Hyundai Tucson (2024) kreeg een facelift en het grootste nieuws vind je op het dashboard en in de prijslijst. Wij testen de Tucson PHEV en stuiten op een verbeterpunt.

Wat is opvallend aan de Hyundai Tucson (2024)?

De voor- en achterkant van de Tucson gingen onder het mes. Het opvallende front blijft behouden, maar ondergaat wel een subtiele correctie. De verlichting zit nog steeds verwerkt in de grille die vrijwel over de hele breedte van de neus loopt, maar de vorm is bijgeschaafd. Verder doet de bumper hoekiger aan dan de oude.

De vernieuwingen aan de binnenkant zijn grootschaliger. Het dashboard vertoont nu veel gelijkenissen met dat van de Hyundai Kona. We zien twee beeldschermen die samen een licht gebogen brede strook pixels vormen. Dit zijn het instrumentarium van 12,3 inch en het infotainmentscherm dat even groot is. Apple CarPlay en Android Auto werken tegenwoordig draadloos en de software van de auto kan 'door de lucht' geüpdatet worden.

De ontwerpers hadden bovendien het geniale idee om de vele knoppen van het uitgaande model te behouden. En dus prijkt onder het centrale touchscreen een handig bedieningscluster voor de klimaatregeling met druk- en draaiknoppen. De keuzehendel van de automaat verhuisde naar de stuurkolom. Vooral bij straatjekeren is het fijn om die binnen handbereik te hebben. Het algehele resultaat is een prettige werkplek.

Wat is goed aan de nieuwe Hyundai Tucson?

De vernieuwde Tucson is wederom een comfortabele allrounder in een stoer jasje. Achter de opvallende grille en de scherpe lijnen zit een ruime cabine met aangename stoelen. In 8 van de 9 uitvoeringen zijn die zetels verwarmbaar, dus de Tucson is winterklaar. Nog een pluspunt is de stilte aan boord. En de vele fysieke knoppen maken de bediening eenvoudig. Het trucje van de Hyundai Inster waarbij je de snelheidswaarschuwing de mond snoert door de mute-knop op het stuur drie seconden ingedrukt te houden, werkt hier ook.

Review Hyundai Tucson (2024): lekker veel knoppen en een gemiste kans
Review Hyundai Tucson (2024): lekker veel knoppen en een gemiste kans

De plug-in hybride aandrijflijn is een zelfredzaam type. We navigeren naar Frankfurt en hij smeert de bak met stroom automatisch uit over de trajecten met files en wegwerkzaamheden. Dan neemt de 91 pk en 304 Nm sterke elektromotor bijna onmerkbaar het werk over van de ongeveer even krachtige viercilinder benzinemotor. Sowieso is de PHEV onderweg kwistig in de weer met energie terugwinnen bij het uitrollen en stroom opwekken tijdens het rijden. Onze gevarieerde autobahnmix van doorrijden met 140 km/h, meesukkelen met 100 km/h en kruipen langs files en wegwerkzaamheden, resulteert na 334 kilometer in een gemiddeld verbruik van 6,6 l/100 km (1 op 15,2).

In plaats van uitsmeren over een lange rit, kun je een volle batterij van 13,8 kWh ook gebruiken om een rit van 62 kilometer volledig elektrisch af te leggen. In theorie althans, bij ons gooit koud weer roet in het eten. De Tucson PHEV doet alsof we niet op de EV-knop drukken en blijft nukkig op benzine rijden. Vermoedelijk omdat de cabine verwarmen voorrang heeft. We zeiden het al: een zelfredzaam type.

Wat kan beter aan de Hyundai Tucson PHEV (2024)

Sinds Volkswagen heeft besloten om voor de stekkerkudde uit te hollen en zijn plug-in hybride-modellen een extra grote batterij te geven, staat de rest van de automarkt op achterstand. De 13,8 kWh grote batterij van de Tucson PHEV degradeert spontaan van ‘gemiddeld’ naar ‘ouderwets’. Zijn opgegeven EV-range van 62 kilometer haalt het dan ook niet bij de huidige norm van 120 kilometer.

Op het gebied van opladen gaat de Tucson ook al niet met zijn tijd mee. Steeds meer stekker-SUV’s ondersteunen snelladen, maar dat trucje heeft Hyundai hem bij de facelift niet geleerd.

Wat moet je weten over de prijs van de Hyundai Tucson (2024)

De batterij van de Tucson PHEV mag dan kleiner zijn dan die van de Volkswagen Tiguan, daar is de prijs ook naar. Vanaf 43.995 euro rij je in een Tucson met een stekker, terwijl de voordeligste Tiguan PHEV minimaal 50.990 euro moet kosten. Al kun je de Volkswagen gezien zijn luxere uitvoering beter vergelijken met de Tucson Comfort van 47.295 euro.

Met de prijs van de Tucson PHEV is nog iets aan de hand: hij is een paar honderd euro goedkóper dan een hybride Tucson zonder stekker. Dat is te danken aan de geringere CO2-uitstoot en de lagere aanschafbelasting die daaraan gekoppeld is.

Iedereen aan de plug-in hybride Tucson, dus? Wel als je van plan bent om regelmatig te stekkeren. Rijden op stroom is goedkoper (en comfortabeler) dan rijden op benzine. Daar staat tegenover dat het accupakket de auto 175 kilo zwaarder maakt, dus je gaat wat meer wegenbelasting betalen.

Onze testauto is trouwens de allerduurste uitvoering: een N Line Sky van 53.195 euro. Dat verklaart de sportieve accenten (19-inch lichtmetaal, N Line-exterieur, rode stiksels) en het panoramadak.

Wat vind ikzelf van de plug-in hybride Hyundai Tucson?

De Tucson blijft een fijne auto en houdt moedig stand in het touchscreentijdperk. De nieuwe beeldschermbalk maakt het dashboard weliswaar fraaier, maar doet geen afbreuk aan het bedieningsgemak. Je regelt het volume en de temperatuur nog gewoon met draaiknoppen en zo zie ik het graag.

Tegelijkertijd was deze facelift wat mij betreft een goed moment om Volkswagens voorbeeld te volgen en een grotere batterij te introduceren (met snellaadfunctie!), maar bij Hyundai dachten ze daar anders over …

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties