Review: Hyundai Inster (2024) legt lat torenhoog voor goedkope EV's

In deze review lees je hoe de Hyundai Inster (2024) het leven van andere goedkope elektrische auto’s zuur gaat maken. Van de prijs en de luxe, tot het comfort en de binnenruimte.

Wat is opvallend aan de Hyundai Inster (2024)?

Het lijkt wel een goocheltruc: vier volwassenen zitten comfortabel in dit compacte autootje. Van de buitenkant lijkt de Hyundai Inster op een stadsauto uit het A-segment, maar zodra je instapt transformeert hij tot een B-segmenter. Hoe dit werkt, ontrafelen we tijdens onze testrit met een gecamoufleerd prototype in de omgeving van Frankfurt.

Dat je voorin zoveel ruimte hebt, is te danken aan het hoge dak en de rechtopstaande voorruit die ver van je afstaat. De verschuifbare achterbank verklaart de riante beenruimte op de tweede zitrij. Met de bank helemaal naar achteren blijft er logischerwijs weinig bagageruimte over (280 liter). Gezien de smalle cabine is het maar goed dat de Inster een 4-zitter is. We zijn verbaasd dat Hyundai zegt te werken aan een versie met vijf zitplaatsen …

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Ook opvallend is de riante uitrusting. Waar je in de basisversies van de Dacia Spring en de elektrische Citroën C3 overal de gevolgen ziet en voelt van het lage prijskaartje, wordt de goedkoopste Inster gewoon geleverd met een navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control. Bovendien kijk je – net als in de duurdere uitvoeringen – naar een digitaal instrumentarium en een riant touchscreen. Bovendien heb je de keuze uit twee batterijen: 42 kWh (327 km) en 49 kWh (370 km). Keurige waardes in deze prijsklasse.

Wat is goed aan de Hyundai Inster (2024)?

De Inster biedt niet alleen de binnenruimte van een grote auto, hij rijdt ook zo. Van de vier inzittenden hoeft niemand zijn of haar stem te verheffen wanneer we tijdens onze kennismaking met 130 km/h over de autobahn zoeven. Er zijn geen hinderlijke wind- of bandengeluiden die de kop opsteken. Ook ligt hij stevig op de weg en heeft het onderstel een hoog incasseringsvermogen. De enige keren dat de achteras switcht van fileren naar deinen, is op hoge drempels en venijnige kinderkopjes.

Ons prototype heeft de instapmotor met 97 pk. Dat lijkt weinig vermogen en de sprinttijd van 11,7 seconden vermoedt niet veel goeds, maar zelfs met vier inzittenden is het precies genoeg vermogen. Dankzij de soepele manier waarop een elektromotor zijn kracht opbouwt, versnel je moeiteloos mee met de rest van het verkeer. Maar daar houdt het ook op, je zult niemand het snot voor de ogen rijden. Insters met de grote batterij zijn iets sterker (115 pk) en iets sneller (10,6 sec.).

Review: Hyundai Inster (2024) legt lat torenhoog voor goedkope elektrische auto’s
Review: Hyundai Inster (2024) legt lat torenhoog voor goedkope elektrische auto’s

Tijdens onze testrit denken we aan iets wat nota bene een ontwerper van de elektrische Renault 5 zei: “Je herinnert niet zozeer een auto in zijn geheel, maar bepaalde typische eigenschappen of uiterlijkheden”. Misschien vinden we de Hyundai Inster daarom zo charmant; hij heeft er een heleboel. Zoals hoe de zittingen van de voorstoelen in elkaar overlopen, hoe je alle rugleuningen kan neerklappen voor maximale ruimte, en hoe de hoedenplank oprolbaar is zodat-ie werkt met de verschuifbare achterbank.

En dan heeft het ruimtewonder ook nog een weldaad aan fysieke knoppen én flippers achter het stuur voor de regeneratie. Inclusief een stand voor one pedal drive. In ons prototype is een groot deel van het menu afgeschermd, maar Hyundai kennende wordt het stroomverbruik keurig uitsplitst per systeem en dat maakt EV-nerds blij. In tegenstelling tot andere (lees: duurdere) elektrische Hyundai’s is de Inster geen snellaadkanon. Hij slentert in 39 minuten van 10 tot 80 procent. Thuis of in de wijk opladen is dankzij de boordlader van 11 kW zo gepiept: 4 tot 5 uur afhankelijk van de batterij.

Wat kan beter aan de Hyundai Inster (2024)?

Als je het ons vraagt, had de besturing best iets zwaarder en directer gemogen. Maar een lichte besturing is nu eenmaal van deze tijd. Net als de piepjes van rijhulpsystemen. We zijn blij dat je de grootste boosdoener – de snelheidswaarschuwing – het zwijgen kunt opleggen door de mute-knop op het stuur drie seconden ingedrukt te houden.

De weldaad aan fysieke knoppen maakt ons blij, maar het resultaat is een soort apenrots van knoppen. Bij een eventuele facelift van het model zouden we daar beginnen.

Een ergernis voor lange bestuurders is de korte armsteun in het deurpaneel. Als je lang bent, zit je te ver naar achteren om je linker elleboog erop te laten rusten. Hier botsen de kleine buitenkant en de grote binnenkant.

Wat moet je weten over de prijs van de Hyundai Inster (2024)?

De basisprijs van 24.295 euro is al schappelijk, maar als je snel toehapt verdubbelt Hyundai de subsidie en ben je voor 18.395 euro spekkoper. De Inster zit dus in de club van goedkope EV’s, samen met de Dacia Spring, de Citroën e-C3 en de Leapmotor T03.

Wij zouden upgraden naar de Pulse-uitvoering (meerprijs: 3000 euro). Niet alleen krijg je de grote batterij van 49 kWh, maar ook 15-inch lichtmetaal (de E-Motion heeft wieldoppen), de in twee delen verschuifbare achterbank en een draadloze telefoonoplader.

De belangrijkste reden om minimaal de Pulse te kiezen, is het optionele Winter Pack van 995 euro. Daarmee voorzie je het autootje van stoel- en stuurwarming én een warmtepomp. Fijn dat Hyundai deze essentiële EV-systemen bundelt in een betaalbaar pakket.

Wat vind ikzelf van de Hyundai Inster (2024)?

Ik ben een fan van de Hyundai Inster. Het is de eerste goedkope elektrische auto waarbij je de lage prijs niet als excuus hoeft te gebruiken om je aanschaf te verdedigen. Je kunt een oogje hebben op de Inster omdat het een leuk, luxe, ruim en volwassen autootje is, om vervolgens pas tot de fijne ontdekking te komen dat hij voor EV-begrippen heel betaalbaar is. Andere automerken moeten zwaar aan de bak.

Hyundai Inster private lease

De Hyundai Inster is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 309,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Hyundai Inster private lease prijzen.


Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties