Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper werd

De Ford Kuga is de bestverkochte plug-in hybride van Europa, maar bij ons staat-ie op plek 2. Dat moet anders, vindt Ford. Samen met de facelift gaat er 4000 euro van de prijs af.

Wat valt op aan de Ford Kuga PHEV (2024)?

Voor de facelift van de Ford Kuga hoef je een keer niet je leesbril aan een touwtje mee te nemen. Door de nieuwe koplampen, de led-strip boven de aangepaste grille en de gewijzigde luchtinlaten ziet de vernieuwde Kuga er stukken frisser, scherper en minder kaal uit. Well done. Net als bij de Puma, kreeg het beroemde logo een plek in de grille in plaats van erboven. Led-verlichting rondom is nu standaard.

Aan de achterkant was de creativiteit van de designers op. Een nieuwe diffusor kon er nog af, verder werden de achterlichten iets gewijzigd en verdween de handgreep van de achterklep. Maar daarna werd het pennetje erbij neergegooid. In het interieur valt vooral het grotere scherm in het midden op, het is liefst 13,2 inch groot. In tegenstelling tot bij de Mustang Mach-E, is het 'gewoon' horizontaal geplaatst.

De vernieuwde Volkswagen T-Cross
De vernieuwde Volkswagen T-Cross

Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie. En dat voor een vriendenprijs!

Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden

We rijden met de Kuga Active X, die een iets robuustere uitstraling kreeg dan de instapper Titanium en de wat sportieve ST Line. Je herkent hem aan het sierpaneel en de beschermplaat op de onderste grille en aan de zilverkleurige onderste deurlijsten. De buitenspiegels van de Active X zijn altijd zwart en de grondspeling is voor 1 centimeter groter en achter 0,5 centimeter.

Volgens Ford resulteert dat 'in extra bodemvrijheid om verder buiten de gebaande paden te gaan'. Dat lijkt ons wel erg optimistisch. Zeker omdat de X in de naam vierwielaandrijving suggereert. Maar alle Nederlandse Kuga's hebben gewoon voorwielaandrijving. De elektrische actieradius is met 69 kilometer (oude model: 66 km) niet meer dan gemiddeld. Een concurrent als de Skoda Kodiaq haalt makkelijk 100 kilometer.

Wat is goed aan de vernieuwde Ford Kuga?

Het systeemvermogen van de elektromotor en de 2,5-liter viercilinder is verhoogd van 225 pk naar 243 pk. Dat lijkt niet heel spannend, maar de uitwerking is magischer dan je verwacht. Toen we met de afzwaaiende Kuga reden, vonden we hem nogal log. Dankzij extra vermogen en een andere afstemming van de traploze transmissie, gaat de sprint van 0 naar 100 km/h sneller dan in de oude Kuga. Het duurt nu 7,3 seconden, terwijl het pre-faceliftmodel meer dan 9 seconden nodig had.

De samenwerking tussen beide motoren en de automaat is vlekkeloos. Let je niet goed op, dan merk je nauwelijks iets van de rolverdeling. Stil is het altijd aan boord, ook als de viercilinder de aandrijving in z'n eentje voor zijn rekening neemt.

Een belangrijk pluspunt van de vernieuwde Ford Kuga is het verhoogde aanhangergewicht. Eerst mocht hij 1500 kilo trekken, nu is het 2100 kilo.

Wil jij elke week een gratis autotest lezen? Dan moet je onze nieuwsbrief hebben!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.


Wat kan beter aan de Ford Kuga?

Met zijn elektrische actieradius van 69 kilometer zal de Kuga de komende tijd steeds verder achterop gaan lopen bij zijn PHEV-concurrenten; 100 kilometer is tegenwoordig wel de norm.

Kwalijker is de onderstelafstemming. We rijden door België en we zijn nog mild als we de kwaliteit van het asfalt 'beroerd' noemen. Van een hoge auto die vooral comfortabel wil zijn, verwacht je dat de ergste klappen worden gefilterd. Maar dat gebeurt niet, de afstemming van het onderstel is echt wat te stevig. Elke oneffenheid - en dat zijn er vele in alle soorten en maten - wordt doorgegeven zonder al te intensief filter. De comfortstoelen beperken de schade gelukkig. En in Nederland speelt het probleem minder - na ons bezoek aan de zuiderburen snappen we weer waarom we zoveel wegenbelasting betalen.

Wat is de prijs van de Ford Kuga facelift 2024?

Ford heeft een missie in Nederland. Al jaren is de Kuga PHEV de bestverkochte plug-in hybride van Europa, maar in Nederland wil het maar niet lukken om op 1 te komen. De XC60 PHEV is populairder.

Om toch op 1 te komen, is grof geschut nodig in de vorm van een prijsverlaging. En dus krijg je korting als je nu een Kuga bestelt. 4000 euro om precies te zijn, net als bij de Ford Puma die we eerder bespraken. Daarmee duikt de basisuitvoering Titanium met zijn prijs van 39.350 euro onder de magische 40 mille-grens. Dikke kans dat deze aanbieding tot de jaarwisseling geldt, zodat Ford slaagt in zijn missie.

Wat vind ikzelf van de Ford Kuga plug-in hybride?

De oude Kuga PHEV voelde wat log aan, maar dat is dankzij verbeteringen in de aandrijflijn veel minder het geval. Het blijft een aantrekkelijk geprijsde, fijne reiswagen. Zolang het wegdek netjes onderhouden is tenminste …

Ford Kuga private lease

De Ford Kuga is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 499,00 per maand met een looptijd van 60 maanden en 12.000 km per jaar. Bekijk alle Ford Kuga private lease prijzen.

Tip
Besparen op je autoverzekering?
Besparen op je autoverzekering?

Een scherpe premie, afgestemd op wat jij verzekert.
Verzeker je auto via Rabobank.

Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Ford Kuga facelift (2024) review: waarom hij plotseling 4000 euro goedkoper is geworden
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties