Laat, maar goed: Audi Q7
Het heeft even geduurd, maar Audi presenteerde kortgeleden eindelijk een SUV. De Q7 heeft een stoere uitstraling, een ruim en veelzijdig interieur en is leverbaar met twee krachtige motoren. Is de Q7 het wachten waard geweest?
Op een besneeuwde helling in Oostenrijk werd ruim 25 jaar geleden voor het eerst een prototype met Quattro-aandrijving getest. De helling had een stijgingspercentage van 33% en diende als proefterrein om de hoge heren van Audi te overtuigen. De techneuten waren overtuigd van hun uitvinding en lieten dat vol trots zien. Met zomerbanden reed de testauto probleemloos de besneeuwde berg op. Het was het begin van de Quattro-aandrijving dat inmiddels wereldwijd een begrip is geworden.
25 jaar Quattro
Vorig jaar vierde Audi uitbundig het 25-jarige bestaan van hun Quattro-aandrijving. De presentatie van de Q7 op de IAA in Frankfurt was het toppunt van het jubileumjaar. De komst van deze grote SUV was een logische stap voor het merk uit Ingolstadt. Concurrenten Mercedes en BMW verkopen al vele jaren met succes een auto in deze klasse. Bovendien is het segment van de SUV nog steeds enorm groeiende. Reden genoeg voor Audi om een SUV in de markt te zetten.
Dik en stoer
De Q7 sluit duidelijk aan bij de huidige modellijn van het merk. De single-frame grille is op de Q7 nog veel indrukwekkender dan op elke andere Audi. Voorliggers gaan op de snelweg vlot naar de rechterbaan om plaats te maken voor de Q7. Maar niet alleen de grille oogt imposant. Ook de rest van de auto oogt stoer, dik en tegelijk ook een tikje sportief. De koplampen kijken je wat gemeen aan en de uitgeklopte wielkasten onderstrepen de stoere look.
Prachtige afwerking
Aan boord van de Q7 is het goed vertoeven. Alle denkbare luxe is aanwezig of als optie leverbaar. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, de achterklep opent en sluit met een druk op de knop en de links en rechts gescheiden climate control zorgt voor een aangename temperatuur. Het entertainmentsysteem dat onder de naam MMI wordt geleverd bestaat uit onder andere een audiosysteem, navigatiesysteem en herbergt bovendien diverse voertuiginstellingen. De geluidskwaliteit van het audiosysteem is van een hoog niveau en de weergave van het TFT-scherm is uiterst gedetailleerd en de menu’s zijn mooi vormgegeven. De bediening van het MMI-systeem is eenvoudig en zorgt ervoor dat het aantal knopjes in het interieur beperkt is. De afwerking en gebruikte materialen is zoals we dat van Audi kennen eveneens van een hoog niveau.
Ruim interieur
De lengte van ruim 5 meter en de breedte van bijna 2 meter zorgen voor een ruim interieur. Zowel voorin als op de achterbank is geen enkel gebrek aan ruimte. Standaard wordt de Q7 geleverd als vijfpersoons model. Daarbij moet worden gezegd dat de derde zitplaats achterin vrij hard is en niet geschikt voor lange afstanden. Achterin kan de rugleuning worden versteld en bovendien is de gehele bank in de lengte te verschuiven. Dat is vooral handig wanneer voor de 5+2 uitvoering wordt gekozen. Audi monteert dan namelijk ook nog twee zitplaatsen op de derde rij. Deze kunnen geheel in de vloer worden weggeklapt als ze niet worden gebruikt. Toegang tot de derde zitrij krijg je door de rugleuning van de bank ervoor voorover te klappen en de bank tegelijk naar voren te schuiven. De instap is niet groot maar voldoende ruim voor kinderen en de zitplaatsen achterin zijn voor personen tot 1.60 m goed toegankelijk. Personen langer dan 1.60 meter zullen het er – ook wanneer de bank ervoor naar voren wordt geschoven - echter niet lang uithouden. De beenruimte is net voldoende maar de hoofdruimte is simpelweg niet genoeg.
Enorme kofferruimte
Wanneer de achterste zitrij wordt neergeklapt is er een indrukwekkende laadruimte van 775 liter beschikbaar. Met alle zeven zitplaatsen in gebruik is er nog steeds 330 liter over. Optioneel kunnen speciale rails en onderdelen worden besteld om de bagage in de kofferbak vast te zetten om hierdoor los slingeren te voorkomen. Voor losse spullen is in de Q7 sowieso veel ruimte. In alle vier de portieren zijn flessenhouders (1,5 liter) opgenomen. Diverse opbergvakjes voorin, onder de passagiersstoel en een zonnebrilhouder bieden genoeg ruimte aan losse spulletjes.
Groot en onoverzichtelijk
Buiten de stad voel je je in de Q7 heer en meester. De hoge zit biedt een mooi overzicht over de rest van het verkeer. Helaas belemmeren de hoofdsteunen van de derde zitrij het zicht in de binnenspiegel. De forse buitenmaten hebben ook hun keerzijde. De Q7 blijkt in het stadsverkeer en vooral op parkeerplaatsen echt groot en onoverzichtelijk. De parkeersensoren voor- en achter zijn om parkeerschade te voorkomen geen overbodige luxe.
3.0 V6 TDI
Ons testmodel werd aangedreven door een 3.0 liter zescilinder dieselmotor. De 3.0 TDI beschikt over commonrail techniek en levert een vermogen van 233 pk. Het koppel van 500 Nm is indrukwekkend. Accelereren betekent dan ook een fikse duw in de rug. In iets meer dan 9 seconden sprint de Q7 vanuit stilstand naar 100 km/h. Tot 120 km/h blijft het koppel goed voelbaar. Daarboven begint het gewicht (2.295 kg) mee te spelen en is de echte kracht verdwenen. Te allen tijde laat de motor duidelijk van zich horen. Het klinkt erg stoer, maar komt het geluidsniveau in het interieur niet ten goede. Het verbruik lag tijdens onze testperiode gemiddeld op 11,2 liter per 100 km (1 op 9).
Dynamisch rijgedrag
Het gewicht schept de verwachting dat de Q7 ‘lomp’ overkomt tijdens het rijden. Het tegendeel is waar. De Q7 ontpopt zich als een dynamische SUV die minimaal overhelt, strak stuurt en lekker door de bochten kan worden gedirigeerd. De besturing is snelheidsafhankelijk en daardoor op snelheid lekker direct, maar bij het inparkeren licht. Alleen bij het remmen wordt duidelijk dat er flink wat kilo’s tot stilstand moeten worden gebracht. De Quattro-vierwielaandrijving zorgt voor veel grip in de bochten. Vol gas accelereren of een bocht uitaccelereren is geen enkel probleem. Wanneer een wiel grip dreigt te verliezen wordt de aandrijfkracht automatisch verdeeld. Gevolg van deze dynamische eigenschappen is dat het onderstel op slecht wegdek vrij hard en soms stuiterig aanvoelt. Wij zouden dan ook voor de optionele adaptieve luchtvering kiezen.
Prijs en uitrusting
De Q7 wordt standaard geleverd met links en rechts gescheiden climate control, parkeersensoren, licht- en regensensor, audiosysteem met CD-speler en MMI-bediening en een met leer bekleed multifunctioneel stuurwiel. Het basismodel wordt aangedreven door de 3.0 TDI en kost € 70.100,-. Kiest u voor de 4.2 V8 FSI benzinemotor dan kost het basismodel € 89.800,-. Diverse optiepakketten en een uitgebreide optielijst maken het mogelijk om de Q7 van alle denkbare luxe te voorzien. Ons testmodel was voorzien van onder andere lederen bekleding, Xenon koplampen, een elektrisch bedienbare achterklep, uitgebreid MMI-systeem met navigatie en tal van andere opties en kostte net geen 100.000 euro.
Conclusie
Audi is laat met de komst van een SUV, maar heeft dan ook duidelijk goed gekeken naar de concurrentie en de ontwikkelingen in het SUV-segment. De Q7 is een enorm ruime auto die plaats kan bieden aan zeven personen. De derde zitrij is gemakkelijk op te klappen en de achterbank is in lengte te verschuiven. De ruimte in het interieur is enorm en de bagageruimte indrukwekkend. Ondanks zijn forse gewicht rijdt de Q7 dynamisch. De besturing is direct en de carrosserie helt nauwelijks over. Daar staat tegenover dat de vering vrij hard aanvoelt op slecht wegdek. Voor meer comfort adviseren wij dan ook de luchtvering. De 3.0 TDI presteert goed en het koppel van 500 Nm zorgt voor lekker veel trekkracht. Helaas is de motor nadrukkelijk aanwezig. De forse buitenmaten hebben hun keerzijde in stadsverkeer en tijdens het parkeren maar dat zal de Q7-koper er niet van weerhouden voor deze dynamische, ruime en luxueuze SUV te kiezen. Om terug te komen op de openingsvraag of de Q7 het wachten waard is geweest kunnen we volmondig ‘Ja’ antwoorden. De dynamische rij-eigenschappen, het ruimte interieur en de prachtige afwerking maken de Q7 tot een zeer sterke SUV.