Cupra Formentor review - nu met een echt serieuze actieradius
De Cupra Formentor was in 2020 het eerste model dat Cupra zelfstandig ontwikkelde. We zijn nu vier jaar verder en dan weet je wel hoe laat het is: tijd voor een facelift. Vooral onderhuids is er iets gebeurd, wat in het voordeel van de Cupra Formentor spreekt.
Wat is opvallend aan de Cupra Formentor?
Waar bij de facelifts van andere merken de designers alleen wat verlichting en een grille hoeven aan te passen, hadden hun collega's bij Cupra duidelijk meer werk te verzetten; de neus van de Cupra Formentor is volledig op de schop gegaan. De zogeheten 'sharknose' en de driehoekige dagrijverlichting passen veel beter bij het brutale karakter van Cupra, dat zich toch een beetje als een belhamel profileert.
Aan de achterzijde van de Cupra Formentor valt de ledverlichting over de gehele breedte van de auto op. Het Cupra-logo achterop is verlicht. En omdat Cupra graag het sportiefste merk van de Volkswagen-groep wil zijn, is de plug-in hybride uitgerust met een forse diffuser.
Allemaal leuk en aardig, maar aan de toegenomen elektrische actieradius heb je pas echt wat. Die bedraagt voortaan een comfortabele 118 kilometer (WLTP). Dat komt omdat de batterij meer inhoud heeft gekregen (19,7 kWh). De actieradius was ruim 50 kilometer, maar wie een beetje sportief reed (en dat doe je met een Cupra) hield hier nog minder van over. Snelladen kan voortaan met 50 kW, iets wat in dit segment allesbehalve gebruikelijk is.
Wat ook groter is geworden, is het multimediascherm, van 12 naar 12,9 inch (33 cm). De software is nieuw en de sliders onder het scherm zijn voortaan verlicht zodat je ze in het donker sneller vindt.
Wat is goed aan de Cupra Formentor?
Het design van de Cupra Formentor mag je gerust rebels noemen. Ja, zelfs agressief. Dat zal niet iedereen zijn smaak zijn, maar je valt in ieder geval op in het overbevolkte SUV-segment van de Formentor. De deels koperkleurige velgen (op de VZ standaard 19 inch) hoef je niet te nemen, je kunt ook voor 'veiliger' aluminiumkleurig gaan. Dan bespaar je bovendien 345 tot 1645 euro, afhankelijk van het design.
De matte carrosseriekleur staat de Formentor goed. Je kijkt nog net éven over je schouder als je uitstapt en wegloopt. Cupra vraagt wel een stevige meerprijs van 2695 euro ...
Stevig is ook het vermogen van de Cupra Formentor. De instapper heeft al 204 pk en 350 Nm. De 1,4-liter TSI-motor van de plug-in hybride aandrijflijn is vervangen door een 1.5 TSI.
We rijden echter in de sterkste versie, de VZ Performance met 272 pk en 400 Nm. Met een 0-100 in 7,0 seconden en een top van 220 km/h behoort de Formentor VZ zowel in de stad als op de snelweg tot de vlotste. De wisselwerking tussen beide motoren gaat zo soepel dat je lang niet altijd doorhebt welke de aandrijving verzorgt.
Cupra blijft trouw aan de sportieve genen uit de Seat-tijd en dat betekent dat het onderstel stevig is afgestemd en de rijeigenschappen strak zijn. Kuipstoelen zijn standaard op de VZ-versies, bij de VZ Extreme zijn ze van het gerenommeerde merk Sabelt.
De besturing is direct, de voorwielen hebben meer dan genoeg grip en in bochten blijft de Formentor lang neutraal. Maar de Spanjaarden weten hun furie te beheersen; er is voldoende ruimte voor comfort en de stoelen zitten zelfs bijzonder aangenaam. De Formentor is daarmee niet alleen leuk op slingerende wegen, maar blijkt ook een echte kilometervreter.
Wat kan beter aan de Curpra Formentor?
Met een leeggewicht van 1749 kilogram is het toch een beetje alsof een gamer die het grootste deel van de dag op zolder zit een trainingspak aantrekt. In snelle bochten kan de Formentor zijn hoge gewicht niet helemaal verhullen. En dat het een relatief hoge SUV is, helpt ook niet mee. Maar zet de Formentor in een van de twee sportiefste rijstanden (Sport en Cupra) en je kunt de auto desondanks tamelijk precies plaatsen.
Dat de sliders onder het centrale scherm voortaan verlicht zijn, scheelt ergernis in het donker, maar overdag maakt het geen mallemoer uit. We hebben liever echte knoppen, zoals op het stuur.
Cupra Formentor 2024 prijs
De Cupra Formentor heeft een vanafprijs van 44.990 euro. Dan gaat het om de basisuitvoering met 204 pk, de Essential. En inderdaad: het meest essentiële zit er wel op. Denk aan 18-inch lichtmetalen velgen, ledverlichting, parkeersensoren voor en achter, het grotere multimediascherm met Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze oplader voor je telefoon en die o zo leuke startknop op het stuurwiel, iets wat je anders alleen bij dure sportauto's tegenkomt.
De voorstoelen kun je verwarmen en ook automatische airconditioning is aanwezig. Als Business (ook 204 pk) kost de Cupra Formentor 46.190 euro en krijg je ook een achteruitrijcamera, led-sfeerverlichting, een elektrisch bedienbare achterklep en sleutelloze toegang.
De sportievere VZ-uitvoeringen (Performance en Extreme) beginnen bij 50.990 respectievelijk 56.990 euro. Dan heb je altijd de sterkste aandrijflijn, die met 272 pk en 400 Nm. Je zit in een kuipstoel (al dan niet van Sabelt) en krijgt met dynamic chassis control de genoemde rijstanden. De Extreme is ook nog eens uitgerust met een remsysteem van Brembo.
Wat vind ikzelf van de Cupra Formentor?
Toen Cupra werd losgetrokken van Seat was ik een beetje sceptisch. Ik vond het wat overdreven allemaal en vergezocht. Dat sportieve, rebelse en Spaanse lag er wel heel dik bovenop. Maar inmiddels moet ik toegeven dat Cupra zijn sportieve ambities goed weet uit te dragen. Ja, je moet ervan houden, maar je rijdt echt wat anders.
De kuipstoelen, de startknop op het stuur, de scherpe rijeigenschappen; ik word er wel enthousiast van. Ik ben geen fan van een zware SUV en zou liever lager bij de grond willen zitten, maar als ik dan toch aan de SUV moet, is de Formentor zeker het overwegen waard. Maar dan wel in een matte kleur.