TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR

TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR

Vorige keer belichtten we de pluspunten van de nieuwe Toyota C-HR. Ditmaal draaien we de rollen om: op deze drie vlakken kan hij niet opboksen tegen de Volkswagen T-Roc en de Mazda CX-30.

De minpunten die je hieronder leest, komen uit onze uitgebreide vergelijkende test in Auto Review 6. Je koopt het magazine in onze webshop.

TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR

1. Derde keus voor sportieve rijders

De afstelling van de Toyota is op comfort gericht en dat is minder fijn voor de sportieve bestuurder. Stuurbewegingen en remacties leiden tot veel meer uitgesproken rol- en duikbewegingen dan bij de concurrentie. De besturing doet wel zijn best om er een sportief uitje van te maken, door de stuurbekrachtiging merkbaar af te zwakken in de sportstand. Hierdoor gaat echter veel feedback verloren. Bovendien heeft de Toyota de neiging om over zijn voorwielen naar de buitenbocht te schuiven.

De Volkswagen T-Roc laat zien hoe het wel moet. In snelle bochten brengt zijn elektronische sperdifferentieel het vermogen aanzienlijk beter op de weg. De T-Roc heeft ook de fijnste besturing, al reageert de CX-30 bijna even spontaan van rijrichting.

TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR
TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR

2. De C-HR Hybrid 140 is niet bepaald snel

Met een sprinttijd van 10,1 seconden is de C-HR Hybrid 140 niet bepaald snel. Dat kan een reden zijn om te upgraden naar de twee seconden snellere en 2000 euro duurdere Hybrid 200. Qua rijprestaties zit de Mazda CX-30 duidelijk boven de Toyota en op de hielen van de Volkswagen. De T-Roc is namelijk de snelste sprinter (8,7 s.) en klokt de hoogste topsnelheid (207 km/h).

Blijf op de hoogte van het laatste Toyota-nieuws! Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

De C-HR laat ook punten liggen met zijn middelmatige remprestaties: een noodstop op 100 km/h met een koud remsysteem resulteert in een 2 meter langere remweg.

TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR
TEST: 3 redenen om twee keer na te denken over de Toyota C-HR

3. Vakantiegangers met een caravan opgelet

Alle versies van de C-HR (ook de krachtiger uitvoeringen), mogen maar 725 kilo trekken. En dat terwijl de geteste Mazda CX-30 tot 1300 kilo gaat en de Volkswagen T-Roc 1.5 TSI pas bij 1500 kilo aan zijn bovengrens zit.

En terwijl je in de Mazda en de Volkswagen na het omklappen van de achterbank over een bijna vlakke laadvloer beschikt, moet de Toyota-rijder zijn bagage over een hinderlijke drempel tillen. Het is sowieso een gedoe om grote voorwerpen een plekje te geven, want de schuine achterruit beperkt het maximale bagagevolume tot 1155 liter. Mazda laat zien hoe het beter kan met een kofferbak van maximaal 1406 liter.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Conclusie

De nieuwe Toyota C-HR is comfortabel en zuinig, maar de rijprestaties zijn matig en de remwegen relatief lang. Bovendien mag hij maar 725 kilo trekken en de kofferbak blinkt niet uit in praktisch gemak. Dat zijn goede redenen om twee keer na te denken over de nieuwe Toyota C-HR.

Je leest de volledige vergelijkende test in Auto Review 6. Je koopt het magazine in onze webshop.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties