Nissan Micra C+C: ´Tweeëntwintig seconden´
Nissan gaat met de Micra C+C zijn geluk beproeven in het coupé-cabriolet segment. De trend van de CC´s werd jaren geleden ingezet en blijkt nog steeds hot.
Al in 2002 werd op de autoshow van Parijs een studiemodel getoond van een dergelijke cabriolet. Haast is er blijkbaar niet geweest, want na de vele positieve reacties op het concept, heeft de definitieve productieversie nog een kleine drie jaar op zich laten wachten.
Eind 2005 starte de verkoop van de Micra C+C in het voor Nissan geheel nieuwe segment. Het grote voordeel van een coupé-cabriolet is natuurlijk de combinatie van twee versies in één model. Dat is allemaal leuk en aardig, maar om de constructie en het dak een plaats te bieden, zijn er meestal typische designkenmerken te spotten. Zo ook bij de Micra C+C. Het dak bestaat namelijk uit twee aparte elementen, die achterin het compartiment opgevouwen worden. Een langgerekte achtersteven is hiervan het resultaat. En profil lijkt de auto niet in balans te zijn. Met het dak ingeklapt valt het allemaal wel mee, maar in gesloten toestand –voor Nederland de meest gebruikte configuratie- kloppen de proporties gewoonweg niet.
Glazen dak
De samenwerking van Renault met Nissan is iedereen onderhand wel bekend. Daarom hebben ook de Japanners gekozen om in zee te gaan met cabriolet specialist Karmann, die onder meer verantwoordelijk is voor de Renault Mégane coupé-cabriolet. In tegenstelling tot de gebruikelijke werkwijze van Karmann, levert dit bedrijf werknemers aan de fabriek in Sunderland, waar de Micra C+C van de band rolt. De dakconstructie wordt terplekke in mekaar geschroefd en gemonteerd in de auto, waarna de gehele auto van de gewenste laklaag wordt voorzien en er zodoende geen kleurverschillen ontstaan tussen dak en carrosserie. Als enige in dit compacte segment heeft de auto een glazendak. Een coating zorgt voor de breking van UV-stralen en een zonnescherm weet de laatste zonnestralen eventueel te filteren. Binnen 22 seconden kan de Micra veranderen in een coupé of cabriolet. Het gehele proces werkt met een druk op de knop en kan tot een snelheid van 5 km/u, wat overigens wel erg laag is, want stationair in de eerste versnelling wordt deze grens al bijna overschreden. In de praktijk zet je de auto dus even aan de kant.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Typische vrouwenauto
Uit onderzoek blijkt dat het aandeel vrouwen de overhand heeft in deze categorie auto’s. Maar liefst 65 % heeft een vrouwelijke bestuurder. Voor de Micra C+C is dit verschil waarschijnlijk nóg groter. De vormgeving is hier debet aan met vloeiende lijnen en het ontbreken van agressieve ‘looks’. De toevoeging C+C roept bij ons enige twijfel op. Men doelt hier op een 2+2-zitter, oftewel het interieur moet vier personen plaats bieden. Dit is alleen mogelijk wanneer de achterpassagiers over de atletische eigenschappen van een ‘slangenmens’ beschikken. Voorin daarentegen is er relatief meer ruimte. Maar personen die langer zijn dan pakweg 1 meter 90 kunnen moeilijk een goede zitpositie instellen, omdat de stoel simpelweg niet ver genoeg naar achteren kan. Daarnaast is het stuur alleen in hoogte verstelbaar. Het dashboard is strak vormgegeven met zilverkleurige afwerking op de middenconsole en instrumentenpaneel. Opbergmogelijkheden vinden we natuurlijk in de bagageruimte, die qua inhoud varieert van 255 liter tot 457 liter met gesloten kap. Een waarde waar menig zakensedan jaloers op is. Verder is er nog een ‘geheim’ opbergvak (10 liter) onder de bijrijderstoel aanwezig, dat tegelijk met de centrale portiervergrendeling sluit.
Pittige 1.6
De Micra C+C is leverbaar met een keuze uit twee verschillende motoren. We reden de sterkste 1.6 motor en kunnen niet anders concluderen dat dit een prima combinatie vormt met de Micra C+C. Deze krachtbron levert een vermogen van 110 pk en is in staat om de coupé-cabriolet in 10,6 tellen de 100 km/u grens te laten passeren. De topsnelheid bedraagt 191 km/u. Het is natuurlijk geen snelheidsduivel, maar in elke versnelling is ´ie goed bij de les, ook in de lagere toerenregionen. Standaard is de motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak; een viertraps automaat is optioneel te verkrijgen. De instapper moet het doen met een 88 pk sterke 1.4 liter motor. Hiermee is hij ruim twee seconden langzamer op de bekende sprint en bij 174 km/u is de top bereikt. In principe is de Micra C+C geschikt voor een dieselmotor, want de voorzijde is immers nagenoeg identiek aan de hatchback. Toch is er gekozen om voorlopig geen zelfontbrander te gaan leveren. Nederland leent er zich absoluut niet voor, maar ook in andere landen is er veel te weinig animo voor een diesel in deze klasse.
Tekna
Behalve de twee motoren is de keuze in uitrustingniveaus van hetzelfde laken een pak. De 1.4 is standaard alleen in Tekna trim te bestellen voor € 20.950,-. Dan krijgt u onder meer 15-inch wielen met wieldoppen, mistlampen vóór, een met leer bekleed stuurwiel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer en een radio cd-speler. De enige twee opties zijn volautomatische airco en lichtmetalen 15-inchwielen. Voor de 1.6 is er naast de Tekna nog een Tekna + versie met grotere lichtmetalen 16-inchwielen, volautomatische airco, intelligent key en lederen bekleding. De is 1.6 Tekna is er vanaf € 21.850,- en voor de Tekna + dient € 24.650,- afgerekend te worden.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.