Met dit schouderklopje aan zichzelf neemt Alfa Romeo afscheid van benzinemotor

Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor

Met de Alfa Romeo Tonale Tributo Italiano geeft Alfa Romeo zichzelf een schouderkopje. Het is een eerbetoon aan oude tijden, toen het merk sportieve motoren maakte om van te watertanden. Voordat Alfa zich definitief tot de elektrische auto bekeert, brengt het nog een eerbetoon aan benzine.

“De Alfa Romeo Tonale PHEV Tributo Italiano is ontworpen als eerbetoon aan de oorsprong van het merk en belichaamt de Italiaanse persoonlijkheid en de sportiviteit van Alfa Romeo”, is de ronkende aankondiging vanuit het hoofdkantoor in Milaan. Zeg dan maar eens nee tegen een testrit. 

De Tributo Italiano kun je zien als een saluut aan oude tijden, toen Alfa Romeo faam verwierf met beroemde benzinemotoren als de dubbelnokker met 102 pk. Dankzij deze motor werden de Giulia GT en GT Junior in de jaren zestig legendes. Niet alleen van de Tonale, ook van de Giulia en Stelvio kun je speciale Tributo Italiano-edities kopen. Bij beide modellen gaat het om de 280 pk sterke viercilinder turbomotor met achttraps automaat en vierwielaandrijving. 

Alfa Romeo moet zichzelf opnieuw uitvinden, in 2027 wil het alleen nog elektrische modellen aanbieden. Dat is nogal een belofte, want op dit moment heeft het merk nog geen enkele EV in de prijslijst. Daar komt eindelijk verandering in en snel ook. Nog dit jaar komt de Alfa Romeo Junior (voorheen Milano) op de markt, de eerste volledig elektrische Alfa Romeo.

Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor
Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor

Il Tricolore

Terug naar het ronkende persbericht over het nieuwe topmodel van de Tonale. Van de ‘karakteristieke sportiviteit’ moet je je niet al te veel voorstellen. De Tonale Tributo Italiano PHEV krijgt geen paardenkracht extra, het gaat alleen om uiterlijk vertoon. Niet dat dat erg is, want laat dat nu net de specialiteit zijn van Italiaanse designers. 

Je herkent het nieuwe topmodel aan het zwarte dak in combinatie met een groene, rode of witte carrosseriekeur. Dat zijn de kleuren van 'Il Tricolore', de Italiaanse vlag. In het Italiaans klinkt alles mooier, officieel heten de drie kleuren Rosso Alfa, Verde Montreal en Bianco Alfa.

Over de Junior en ander Alfa Romeo-nieuws lees je alles in onze gratis wekelijkse nieuwsbrief. Meld je nu aan!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Mocht je nog niet weten of je met een Tributo Italiano te maken hebt, dan zijn de zwarte spiegelkappen met Italiaanse vlag de andere duidelijke herkenningspunten. De bumpers zijn dan weer niet zwart, maar juist in de carrosseriekleur gespoten. Dat hebben de andere Tonale-modellen overigens ook. Verder zijn matrix led-koplampen en dubbele verchroomde uitlaatpijpen standaard.

Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor
Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor

69 elektrische kilometers

Als je een groene, witte en rode Alfa Romeo Tributo Italiano naast elkaar ziet staan, krijg je meteen keuzestress en wil je ze alle drie. Die magische aantrekkingskracht hebben maar weinig automerken. We stappen in de rode. Binnenin heeft Alfa Romeo sportstoelen gemonteerd, die standaard zijn bekleed met zwart leer met rode stiksels. Ook hier heeft de Italiaanse vlag een prominente plek gekregen, namelijk geborduurd in de hoofdsteun. Het dashboard heeft eveneens rode stiksels en is afgewerkt met carbon accenten.

De Tonale PHEV heeft een 1,3-liter benzinemotor met 180 pk en een elektromotor die 122 pk levert. In totaal staat 280 pk tot je beschikking, puur op de elektromotor kom je 69 kilometer ver. Daarmee onderscheidt de Tributo Italiano zich niet van de andere PHEV-versies van de Tonale. Alle versies hebben vierwielaandrijving, waarbij de benzinemotor de voorwielen aandrijft en de elektromotor de achterwielen.

Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor
Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor

Mart Smeets

Ondanks het sportieve imago bevalt de Tonale het best in het ‘gewone’ dagelijks verkeer. De sportstoelen zijn gemaakt voor honderden kilometers optimaal zitcomfort en de benzinemotor en elektromotor wisselen elkaar ongemerkt af. In de stad en in de file voert de elektromotor de boventoon, waarna de benzinemotor het op hogere snelheid overneemt. Hoewel het onderstel in de basis sportief is afgestemd, vallen de comfortreserves alleszins mee.

Het zal de Alfisti pijn doen, maar echt sportief wil de rijbeleving niet worden. Deels komt dat door het ingehouden motorgeluid, dat in de verste verten niet doet denken aan dat van de beroemde dubbelnokker. Maar de grootste pretbederver is het gewicht van 1810 kilo. Dat merk je vooral in een heuvelachtig landschap; bergop stoeien de motoren met al die kilo’s. Is de batterij van 15,5 kWh leeg, dan zou Mart Smeets de Tonale een rode kaart geven, want dan komt de benzinemotor in z’n eentje echt kracht tekort.

“Het zal de Alfisti pijn doen, maar echt sportief wil de rijbeleving niet worden.”

Het doet wat afbreuk aan het sportieve imago waarop de Italianen zich nog altijd laten voorstaan. Net als de lichte besturing, die bij het insturen een fractie gevoeliger had gemogen. Zelfs met de DNA-knop in D (dynamic) verandert de Tonale niet in een bochtenverslinder. De standaard adaptieve dempers kunnen het tij niet keren. Het nadeel voor sportieve rijders is juist een voordeel voor bestuurders die meer waarde hechten aan comfort; dat gaat zelfs bij de stevige afstemming in Dynamic niet in rook op.

Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor
Zo neemt Alfa Romeo afscheid van de benzinemotor

Tonale Tributo Italiano Prijs is gepeperd

De prijs van de Tonale hebben we altijd ambitieus gevonden: de 130 pk sterke basisversie met een 'gewone' hybride aandrijflijn kost al 48.500 euro. Bij de Tributo Italiano deden de Italiaanse rekenmeesters er nog een schep bovenop. Schrik niet: de prijs is 60.600 euro (België: 60.900 euro). 

Daarmee is de topversie 9000 euro duurder dan de gewone Tonale Plug-in Hybrid Sprint (51.600 euro), het basismodel. Wel krijg je rode remklauwen, dual-zone airco, stuurverwarming, geventileerde en verwarmbare voorstoelen en een Harman Kardon audiosysteem met veertien speakers en een subwoofer. Maar toch: voor een niet al te ruime SUV uit het C-segment is de Tonale beslist geen koopje.

Ook bij de andere Tributo Italiano-modellen zit je niet voor een dubbeltje op de eerste rang; de Alfa Romeo Stelvio kost 97.500 euro (België: 71.350 euro), de Giulia 80.300 euro (België: 65.050 euro).

Alfa Romeo Tonale: ons oordeel

De Tributo Italiano is zo’n versie waarbij je niet alleen rationeel beslist: je valt ervoor of niet en als je hem wilt, dan trek je graag de portemonnee. Op sportief gebied zijn verbeteringen mogelijk en de prijs is gewaagd. Maar elke keer dat je de auto hebt geparkeerd, zul je tevreden achterom kijken. Of je nu een groene, rode of witte koopt, met de Alfa Romeo Tonale Tributo Italiano heb je al snel de mooiste auto op de hele parkeerplaats.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties