Audi A6 Allroad Quattro
Echte terreincapaciteiten moeten van de Audi A6 Allroad Quattro niet worden verwacht. Maar daar tegenover staat dat de Allroad geschikt is voor een actieve levensstijl. De auto biedt een mix van comfort, sportiviteit en lichte terreinwaardigheid.
In 2000 presenteerde Audi op basis van de A6 Avant de stoere Allroad Quattro. In Nederland verkocht Audi jaarlijks slechts 125 stuks, maar over de gehele wereld gezien was de Allroad Quattro een succes. In vijf jaar tijd verkocht Audi wereldwijd bijna 100.000 exemplaren. Begin dit jaar stond de nieuwe Allroad Quattro op de Autosalon van Genève. In juli staat het model bij de dealers, maar wij maakten alvast kennis met Audi’s nieuwe telg.
Imposante chromen grille
Als we het over een crossover hebben, is de A6 Allroad Quattro misschien wel één van de beste voorbeelden. Het model leunt qua design en techniek volledig op de A6 Avant, maar heeft eveneens duidelijke trekjes van een terreinauto. De opvallende plastic onderdelen zijn misschien een beetje té, maar passen wel bij deze auto. Samen met de aluminium beschermplaten en dito dakrails geeft het de A6 Allroad Quattro een ruige maar tegelijk ook chique uitstraling. De opvallende verchroomde single frame grille is speciaal voor de Allroad aangepast. Erg fraai is de kentekenplaathouder die ervoor zorgt dat de kentekenplaat lijkt te zweven.
Zorgvuldige materiaalkeuze
Binnenin verraadt slechts de speciale vloerbekleding en enkele subtiele details dat hier een A6 Allroad Quattro wordt gereden. Het is vooral luxe dat overheerst. Het interieur is afgewerkt met een zorgvuldig en goed gekozen mix van materialen. Het echte hout, hoogwaardige leer en vele metaalaccenten stralen klasse en luxe uit. De afwerking is van een niveau waar vele concurrenten nog wat van kunnen leren.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Krachtige motoren
Passend bij het chique karakter van de Allroad Quattro is de rust en stilte tijdens het rijden. Wij reden met de 3.0 TDI, 3.2 V6 FSI en 4.2 V8 FSI. Stuk voor stuk krachtige motoren die sportieve prestaties weten te realiseren. De 3.2 V6 combineert zijn stille en soepele loop met een kenmerkend zescilinder geluid bij hoge toeren. De motor sleurt de A6 Allroad Quattro zonder tegenstribbelen de bergen op. In het Noord-Italiaanse landschap waar wij onze eerste testkilometers maakten kun je spreken van enkele steile bergwegen. Geen van de drie gereden motoriseringen toonde een centje pijn. Vooral de dieselmotor imponeert. De 3.0 V6 TDI heeft het meeste koppel van de vier leverbare motoren, en dat is te merken. Of je nu over een vlakke weg rijdt of een klim maakt, de 3.0 TDI sleurt je vooruit. Het maximum koppel van 450 Nm is beschikbaar tussen 1.400 en 3.250 tpm. De V8 is de topmotorisering in de Allroad Quattro. De nieuwe achtcilinder benzinemotor is voorzien van FSI directe brandstofinspuiting. De zware roffel die zowel uit het vooronder als uit de uitlaatpijpen klinkt streelt de oren. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h neemt slechts 6,3 seconden in beslag. Alleen wanneer tijdens het accelereren op de snelheidsmeter wordt gelet krijg je ook daadwerkelijk dat gevoel. De acceleratie verloopt zo soepel dat van een fikse duw in de rug geen sprake is. Het doet de sportieve beleving helaas wat teniet. Hoge snelheden worden moeiteloos bereikt en zelfs met ruim 200 km/h over de Autostrada te hebben gereden was de inspanning minimaal. Alleen de 3.0 TDI geeft je echt het gevoel snelheid te maken. Het indrukwekkende koppel zorgt ervoor dat je stevig in de stoelen wordt gedrukt en de dieselbrom laat horen dat er gewerkt wordt. Alle drie de motoren waren gekoppeld aan een zestraps tiptronic automaat. De soepel en snel schakelende automaat doet zijn werk zoals het hoort. Afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder kiest de automaat zijn schakelmoment. Een enkele keer had de automaat moeite met het te kiezen verzet. Geef je bij hoge toeren nog een flinke dot gas, dan schakelt de automaat nog een verzet terug. Overbodig. Zelf het heft in handen nemen kan met de flippers achter stuur.
Standaard luchtvering
Elk van de drie motoren zorgt voor een pittige acceleratie en vlotte tussensprints. Vooral in de bergen is dit prettig en draagt het bij aan een sportief rijgedrag. Standaard is elke Allroad Quattro uitgerust met luchtvering. Via het MMI-systeem is de luchtvering in diverse standen in te stellen. In de Dynamic-stand (lees: sport) wordt de luchtvering op de laagste positie gezet. De Allroad Quattro ontpopt zich dan als een heerlijke rijdersauto. Scherpe bochten kunnen op hoge snelheid worden genomen en overhellen wordt tot een minimum beperkt. De stoelen (gewone stoelen en sportstoelen) bieden veel zijdelingse steun. De besturing is snelheidsafhankelijk en lekker direct. Dankzij de standaard vierwielaandrijving is optimale grip in de bochten gegarandeerd. Al kom je vol gas een bocht uitaccelereren, de Allroad Quattro blijft grip houden.
Offroad
Schakelen we de luchtvering over op Allroad dan wordt de bodemvrijheid verhoogt tot 185 mm. Zwaar terrein rijden is aan de Allroad Quattro echter niet besteed, maar een ruig bospad of zeer slechte weg levert geen problemen op. Sowieso zorgt de luchtvering voor een hoge mate van comfort. Oneffenheden in de weg worden soepel gladgestreken, maar het gevoel met de weg blijft aanwezig.
Tussen SUV en stationwagon
Van een SUV kun je bij de Allroad Quattro niet spreken. Het model houdt het midden tussen een SUV en een stationwagon. Het interieur is qua afmetingen gelijk aan dat van de A6 Avant en de ruimte daardoor ook. Zowel voor- als achterin is hoofd- en beenruimte voldoende. De kofferbak meet 565 liter en is flexibel in te delen. Handig om losslingerende bagage te voorkomen.
Prijzen en uitrusting
In Nederland levert Audi de Allroad Quattro (2.7 TDI) vanaf € 66.190,-. De 3.0 TDI is er vanaf € 69.690,- en voor de 3.2 FSI moet minimaal € 70.090,- worden betaald. De prijzen van de V8 zijn nog niet bekend aangezien dit model pas in het najaar leverbaar wordt. Standaard wordt elke A6 Allroad Quattro geleverd met adaptive air suspension, ESP, MMI, gescheiden climate control en een radio/CD-speler. Geheel naar wens van de klant is de auto met tal van opties aan te kleden. Neem bijvoorbeeld het Bose audiosysteem, houtafwerking op het dashboard, lederen bekleding, sportstoelen, actieve bochtenverlichting en een achteruitrijcamera met parkeerhulplijnen.
Conclusie
De A6 Allroad Quattro is een uniek model en concurrenten kent deze auto niet. Het enige vergelijkbare model is de XC70 van Volvo, maar die is met 20.000 euro verschil in een andere klasse in te delen. Qua techniek en design is de auto gebaseerd op de A6 Avant en dat is duidelijk zichtbaar. Imposant is de chromen single frame grille, die speciaal voor dit model is aangepast. Het vele plastic moet bijdragen aan de offroad look, maar het kan ons niet overtuigen. De Allroad Quattro rijder geniet dankzij de standaard aanwezige luchtvering van een hoge mate van comfort. Ook de sportieve rijder kan zich in de auto vinden. Door de luchtvering in de sportieve stand te zetten kunnen bochten op hoge snelheid worden genomen. De vierwielaandrijving zorgt voor veel grip. Echt terreinrijden is aan de Allroad Quattro niet besteed, maar een bospad of slechte weg is zonder problemen te overwinnen. De motoren zijn stuk voor stuk krachtig en soepel. Aan snelheidsbeleving ontbreekt het. De acceleratie verloopt zo soepel dat binnen no-time hoogst illegale snelheden worden bereikt. Qua prijzen komt de A6 Allroad Quattro wel heel dicht in de buurt van grotere broer Q7. Die mag dan standaard geen luchtvering hebben, maar is wel een stuk groter en biedt meer terreincapaciteit. Daarmee is een concurrent voor de A6 Allroad Quattro meteen gevonden.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.