TEST Kia EV9 (2024): op zoveel durf en vernieuwing is menig Duits automerk jaloers
De Kia EV9 weegt net zoveel als drie Picanto’s en is ook in alle andere opzichten huge. Hij is zwaar en duur, maar heeft ook standaard 7 zitplaatsen en is innovatief. En dat laatste zal pijn doen bij Duitse merken zoals Volkswagen.
In de tijd dat er alleen nog benzine- en dieselmotoren door de straten ronkten, stond de Duitse auto-industrie bekend als het non plus ultra. Maar sinds de opmars van de elektrische auto, zit met name Volkswagen juist in de problemen. Vooral de merken uit Zuid-Korea komen telkens weer met vernieuwende techniek. Kia heeft in vijf jaar tijd een indrukwekkende staat van stekkerdienst opgebouwd. Eerst kwam het met de e-Niro, die relatief betaalbaar was én een grote actieradius had. In 2021 was de EV6 een indrukwekkend visitekaartje voor de elektrische auto. Je kon zijn grote batterijpakket dankzij een laadvermogen van 240 kW van 10 naar 80 procent opladen in nog geen 18 minuten. En de actieradius van 528 kilometer was ook al zo imposant.
Kia EV9 levert stroom voor 10 dagen
Nu zet Kia een volgende innovatieve stap met de EV9. Niet alleen zijn uiterlijk valt op, ook onderhuids is het merk flink aan het vernieuwen. Als het aan Kia ligt, gaat de EV9 straks een essentiële rol spelen in de stroomvoorziening. Dankzij V2G-techniek wordt de auto onderdeel van het elektriciteitsnet, want hij kan energie terugleveren. Onderschat niet om hoeveel energie het gaat. Als de batterij van 99,8 kWh is opgeladen, biedt de Kia EV9 voldoende stroom om een huishouden 5 tot 10 dagen draaiende te houden.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Specs Kia EV9 Dual Motor GT Line
- 2 elektromotoren, 384 pk, 700 Nm
- 0-100 km/h in 5,3 s, 200 km/h
- batterij 99,8 kWh (actieradius 505 km), 22,8 kWh/100 km
- L/B/H: 5010 / 1980 / 1780 mm, kofferruimte: 333 - 2318 l, 2564 kg
- prijs NL 78.895 euro, prijs BE 80.890 euro
Sterontwerper Karim Habib, die eerder bij BMW werkte, tekende de Kia EV9. Hij kwam met een gedurfd design, een enorme blokkendoos met hier en daar ronde vormen voor het contrast. Smaakgevoelig is het beslist, maar wij waarderen het lef van de Canadees wel.
Standaard 7 zitplaatsen
Niet alleen technisch is de EV9 spannend, ook met zijn ruimte heeft hij veel te bieden. En dat is in het post-mpv-tijdperk een belangrijk pluspunt, want voor automerken lijkt het de laatste jaren wel de sluitpost op de begroting. De veel minder handige SUV heeft als invasieve exoot alle MPV's naar de eeuwige jachtvelden verwezen. Wat moet je dan met kinderfeestjes, de uitwedstrijden van je voetbalteam of het vervoer van je eigen omvangrijke kroost naar de zondagse kerkdienst?
Maar dankzij Kia kunnen massatransporten nu ook elektrisch en in de overtreffende trap. De EV9 is heeft standaard zeven zitplaatsen. Hij is meer dan vijf meter lang en heeft een immense wielbasis van meer dan 3 meter. Dat betekent dat je als je niet al te lang bent zelfs helemaal achterin heel behoorlijk kunt zitten. De zeszitsversie (alleen GT-Line) heeft draaibare stoelen op de tweede zitrij die 180 graden kunnen roteren, wanneer de auto stilstaat. Deze optie kost 1000 euro. Kia zorgt goed voor zijn inzittenden. Op rij 1 en 2 zitten de passagiers op zetels die verwarmd en geventileerd kunnen worden, op alle rijen is er aparte klimaatbeheersing. De derde zitrij is automatisch neer te klappen.
Speurhond om bagage te vinden
Alles is groot aan de schaamteloze EV9. Zijn batterijpakket van 99,8 kWh bijvoorbeeld. Maar ook zijn massa van 2564 kilo mag er zijn – voor EV9-rijders is het te hopen dat de wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2025 wordt bepaald op basis van het gewicht zonder die mega-accu van 566 kilo. Minstens zo imposant is de bagageruimte van maximaal 2393 liter, je moet een speurhond inzetten om je koffers terug te vinden. En dan is er onder de motorkap ook nog een frunk van 90 liter (RWD) of 52 liter (AWD) voor nog meer meuk.
Er komen twee versies van de EV9. De ene heeft achterwielaandrijving en één elektromotor, die 204 pk levert. De sterkste EV9 heeft een extra elektromotor, vierwielaandrijving en 384 pk. Snelladen gaat met 210 kW, wat merkwaardig genoeg wat langzamer is dan de EV6. Trek je er een kwartiertje voor uit, dan krijg je er 249 kilometer bij. De batterij van 10 naar 80 procent opladen duurt 24 minuten.
Zwaar maar snel
Rijdend merk je niet zoveel van het enorme gewicht van de EV9. Dat is mede te danken aan het riante koppel van 700 Nm. Zelfs met al het overgewicht, weet de 384 pk sterke EV9 de standaardsprint nog in 5,3 seconden af te leggen. Met name de stilte maakt indruk; geluiden van de drukke stad, de banden of de wind dringen nauwelijks door tot het interieur. Luchtvering had het comfortniveau naar een nog hoger plan getild, maar daarmee is de EV9 niet leverbaar. Meestal mis je het ook niet, tenzij je een hoge verkeersdrempel tegen het lijf loopt. De verwerking had een fractie soepeler gekund. Daar staat tegenover dat de EV9 ondanks zijn weinig subtiele proporties zelfs in bochten nauwelijks overhelt.
Kia EV9 nadelen
Een XXL-auto heeft ook nadelen. Zo moet je geen hoge verwachtingen hebben van het stroomverbruik. Dat is zelfs volgens WLTP-normen al hoog, met 22,8 kWh/100 km. In de praktijk moet je flink je best doen om dat daadwerkelijk te realiseren. Voorts maak je geen goede vrienden in krappe Nederlandse binnensteden. Manoeuvreren is een oefening in het bedwingen van je zenuwen, terwijl achter je zich een rij vormt van toeterende taxichauffeurs en drieste DHL-bezorgers. De overzichtelijkheid is beroerd, de B-stijl is zo groot dat hij je het zicht op je dodehoek ontneemt. Om dat op te vangen, heeft de EV9 camera’s in de dodehoek en toont hij de beelden in het instrumentarium.
De binnenspiegel is misschien wel door Hans Klok bedacht, want hij kan een truc en heeft zowel een analoge als digitale stand. Van dat laatste zijn we normaliter geen fan, maar in de EV9 is het toch wel handig. De camera is gemonteerd aan de achterkant van de auto, waardoor je beter zicht hebt op het achteropkomende verkeer dan wanneer je door de analoge spiegel kijkt. De afstand tot de auto’s achter je is enorm, je hebt eerder het gevoel door een verrekijker te blikken.
Kia EV9 prijs: vier tientjes extra lappen
De Kia EV9 is rijk uitgerust en niet goedkoop. De basisversie EV9 Air met 204 pk kost 67.995 euro. De sterkste EV9 met 4WD en 384 pk, is er voorlopig alleen nog als Launch Edition GT-Line. De prijs loopt dan op tot 78.895 euro. Schrale troost voor de Nederlandse koper: Belgen betalen meer (80.890 euro) en dat is meestal andersom.
De feestvreugde van de aankoop wordt wat gedempt door een krenterige kant van Kia: je betaalt 40 euro extra als je je auto van 80 mille met volle batterij in ontvangst wilt nemen. Concurrenten met zoveel zitplaatsen en indrukwekkende afmetingen zijn er nauwelijks; ze zijn goedkoper en kleiner (Mercedes EQB) of veel duurder (Volvo EX90, BMW XM). Misschien is de Hongqi E-HS9 wel de belangrijkste opponent. Het luxemerk voor communistische partijbonzen is liefst 5,21 meter lang en ongeveer even duur als de EV9.
Ons oordeel
Kia maakt korte metten met het beeld dat auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken. De EV9 is niet alleen onbescheiden en gedurfd, maar heeft ook vernieuwende techniek. Hij kan stroom leveren aan het elektriciteitsnet op momenten dat de zon niet schijnt of de wind onvoldoende waait. Voor grote gezinnen is de 7-zits EV9 een riante auto, zelfs helemaal achterin zit je (relatief) vorstelijk. Maar tegelijk is de SUV zwaar, dorstig en onhandig in gebruik. En de prijs is ambitieus …
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.