Directievervoer: Mercedes S-klasse
Mercedes heeft werkelijk alles in het werk gesteld om van de nieuwe S-klasse een fantastische auto te maken. De topklasse limousine uit Stuttgart biedt een overdaad aan luxe en comfort. Vooral wanneer er voor de verlengde uitvoering met alle denkbare opties wordt gekozen. Wij kropen achter het stuur en namen plaats achterin in de S500.
Al decennia lang is de Mercedes S-klasse het populairste model in zijn segment. De hoge mate van comfort en zijn ijzersterke imago zorgen keer op keer voor goede verkoopresultaten. In 2005 presenteerde Mercedes deze compleet nieuwe S-klasse. De auto borduurt voort op het succes van zijn voorgangers en heeft zelfs wat weg van de Maybach.
Dynamisch
Ten opzichte van het vorige model is de S-klasse met 3,3 cm in de lengte en 1,6 cm in de breedte gegroeid. De wielbasis nam met 7,0 cm toe tot 3,04 m. Ondanks zijn enorme buitenmaten lijkt de nieuwe S-klasse compacter en dynamischer. De brede spatborden, opgelegde achterklep en schuiner lopende daklijn geven de S-klasse een compactere uitstraling dan zijn voorganger.
Rolgordijntjes
Openen we het portier dan zien we dat de verlengde versie, die maar liefst 5,21 m in lengte meet, een geweldige binnenruimte biedt. We nemen plaats achterin en stellen de elektrisch instelbare, verwarmbare en ventilerende stoel in naar wens. Met een druk op de knop kan de stoel van de voorpassagier naar voren worden geschoven. Er komt zoveel beenruimte beschikbaar dat je zonder enige moeite met je benen over elkaar kunt zitten. Waar eveneens slechts een druk op de knop voor nodig is, is het verblinden van de achterste zijruiten en achterruit. De rolgordijntjes zorgen voor een aangename sfeer en houden nieuwsgierige blikken buiten. Nog even de temperatuur van de in vier zones gescheiden climate control instellen en een ideale omgeving om rustig te werken of de krant te lezen is gecreëerd.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Luchtvering
Al na de eerste kilometers ontpopt de S-klasse zich als een directieauto van een zeer hoog niveau. De standaard gemonteerde luchtvering zorgt voor een perfect comfort. Drempels, klinkerwegen en oneffenheden zijn niet of nauwelijks voelbaar. Het ABC zorgt er bovendien voor dat je in de bocht minimaal last hebt van een overhellende carrosserie. Het geluidsniveau is zo laag dat je zelfs bij 200 km/h nog maar minimaal wind- en bandengeruis hoort. De motor is alleen hoorbaar wanneer er vol wordt geaccelereerd. Hierdoor is de snelheidsbeleving zeer laag, maar het comfort des te hoger.
Comfort
Comfort is bij Mercedes een belangrijk handelsmerk. In de topklasse waarin de S-klasse, en vooral de verlengde versie zich mag scharen is het een belangrijk aankoopbesluit. In het verleden is dat echter vaak ten koste gegaan van de dynamiek. Dat het toch anders kan ondervinden we als de royale zitplaats achterin wordt verruild voor de voorstoelen. De nieuwe S-klasse heeft qua dynamische rij-eigenschappen duidelijk een sprong voorwaarts gemaakt. De besturing is minder direct dan bij een Audi of BMW, maar biedt voldoende gevoel met de voorwielen. En wanneer je op snelheid de bochten neemt, blijkt de S-klasse gewillig te volgen. Natuurlijk is het geen sportauto en staat het comfort voorop, maar dynamiek biedt de S-klasse voldoende.
Achtcilinder
Snelheid is maar relatief als we de S-klasse vol de sporen geven. De 5.5 liter V8 onder de lange en imposante motorkap is goed voor 388 pk. Gekoppeld aan een 7-traps automaat zoeft de S 500 in 5,4 seconden naar 100 km/h. Slechts 12 seconden later wordt de 200 km/h zonder enige moeite bereikt. Doordat de motor op de achtergrond blijft, het wind en bandengeruis nog steeds minimaal is en de zeventraps automaat zijdezacht opschakelt, gaat het voor je gevoel nog lang niet snel genoeg. De typische duw in de rug ontbreekt niet wanneer er vol gas wordt gegeven, maar toch verloopt de acceleratie in stijl en rust.
Sfeervolle verlichting
Bij het vallen van de avond verrast de S-klasse opnieuw. Overdag is het interieur al een ware lust voor het oog. Grote delen van het interieur zijn met zacht leder bekleed en het dashboard is afgewerkt met een mix van echt hout en chroom. Een schitterend stylingdetail is het chique analoge klokje op het dashboard. Eenmaal rijdend in een donkere wereld valt de sfeerverlichting aan boord van de S-klasse op. Over het gehele dashboard en de deurpanelen loopt een strook met kleine zacht verlichte ledjes. En ook de verlichting van de knopjes geeft een aangenaam gevoel van warmte en huiselijkheid.
Van alle gemakken voorzien
De S500 Lang in Prestige Plus uitvoering zoals wij die reden is voorzien van alle denkbare luxe. Neem alleen al het entertainment-systeem dat bedienbaar is via de Command-controller, een iDrive-achtige draaiknop. In het systeem heeft Mercedes een prachtig navigatiesysteem, superieur klinkend audiosysteem van Harman Kardon, een (Bluetooth) carkit en diverse instellingen verwerkt. De bediening is simpel en doeltreffend en beperkt het aantal knopjes op het dashboard. Wanneer met de pook aan het stuur voor de achteruit wordt gekozen, schakelt de achteruitrijcamera in. Een aantal hulplijnen geven aan de hand van de huidige stuurpositie aan waar de auto komt te staan. Hierdoor kun je de ruim 5 meter lange limousine zonder enige moeite inparkeren.
Pre Safe
Al jaren staat de Mercedes S-klasse niet alleen bekend om zijn overweldigende mate van comfort, maar ook op veiligheidsgebied is de auto een absoluut topmodel. De actieve veiligheid wordt in een grote mate bepaald door het ABC dat overhellen in de bochten en duiken bij het remmen tegengaat. En ook de enorme schijfremmen die vóór geperforeerd zijn zorgen ervoor dat je te allen tijde zeer veel remkracht tot je beschikking hebt. Geheel nieuw voor Mercedes is de Night View Assist, ook wel nachtzichtassistent genoemd. ’s Avonds kan met een druk op de knop de digitale snelheidsmeter worden veranderd in een display. Op het display wordt het beeld voor de auto getoond. Met infraroodcamera’s wordt de weg voor de auto gescreend en weergegeven op het display. Deze ‘assistent’ toont veel eerder een fietser of voetganger die langs een donkere weg loopt. Ook het probleem van verblinding door een tegenligger wordt hiermee voorkomen. Het systeem moet even wennen, maar draagt uiteindelijk veel bij aan de actieve veiligheid. Datzelfde geldt voor de Xenon-koplampen met actieve bochtenverlichting. Mocht er onverhoops iets fout gaan dan grijpen diverse systemen in. Pre Safe ‘ziet’ een ongeluk aankomen en neemt voorzorgsmaatregelen in de vorm van het sluiten van ramen en open dak, het aanspannen van de gordels en het in de juiste positie zetten van de stoelen. Hierdoor kan optimaal gebruik worden gemaakt van de aanwezig airbags die in grote getalen aanwezig zijn.
Conclusie
Mercedes legt de lat in de topklasse wederom hoger. De ontwerpers van het merk met de ster zijn erin geslaagd een mix van stijl, klasse en dynamiek te combineren in het ontwerp van de S-klasse. Binnenin overtuigt een stijlvolle mix van leer, hout en chroom. Het analoge klokje en de verchroomde knopjes stralen absolute topklasse uit. In de ruim 5 meter lange S 500 L ontbreekt het de inzittenden aan niets. De ruimte op de elektrisch verstelbare achterstoelen is enorm. De S 500 L is dan ook uitermate geschikt als directievervoer. De in vier zones gescheiden climate control, de rolgordijntjes voor de zijruiten en het hoge comfort dat de standaardluchtvering biedt bevestigen dit. Ook de stilte in het interieur dragen bij aan het zeer comfortabele karakter van de auto. Voor wie liever zelf rijdt gelden deze waarden eveneens. Daar komt nog bij dat de 5.5 liter V8 moeiteloos zorgt voor een indrukwekkende acceleratie.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.