BYD Dolphin test (2024): koopje met hitpotentie, maar ook met kleine kuren
BYD heeft Tesla ingehaald als grootste fabrikant van elektrische auto's. Wij testen het kleinste model: de BYD Dolphin, met een prijs van nog geen 30.000 euro. Daarmee jaagt hij zijn kleinere en duurdere Europese concurrenten schrik aan. Maar kijken we naar de details, dan is er ruimte voor verfijning.
Oudere lezers hebben Willem van Hanegem nog zien voetballen. Iets minder oudere lezers kennen hem als trainer van Feyenoord en de allerjongste lezers alleen als mopperende columnist van het AD. Van Hanegem loodste Feyenoord in 1993 naar de landstitel en spelers als Gaston Taument, Joszef Kiprich en Regi Blinker zorgden regelmatig voor heerlijke momenten in De Kuip. Werd Van Hanegem daarnaar gevraagd, dan zei hij altijd dat hij het “wel aardig” vond. Dat gevoel hebben we ook bij de BYD Dolphin. Alleen bedoelen wij het niet als understatement. De Dolphin doet veel dingen wel aardig, heel aardig zelfs, maar er is ruimte voor verbetering.
Rijk uitgerust
BYD heeft in ruim een jaar al vijf modellen op de markt gebracht; naast de Atto 3 en de Dolphin zijn dat de Tang, Han en Seal. Chinese merken lijken minder te geven om familiedesign. De Dolphin ziet er heel anders uit dan de frivole BYD Atto 3, en de grotere Seal is weer een compleet andere auto. De designers permitteerden zich weinig fratsen, de Dolphin oogt onopvallend en gedrongen. Maar schijn bedriegt, want de Dolphin is iets langer dan een Volkswagen ID.3. Hij deelt zijn platform met de Atto 3.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Ook het interieur is minder speels dan dat van de Atto 3, al ziet het er ondanks het harde plastic keurig uit, met vloeiende lijnen en een handig vakje voor je telefoon in de middenconsole. Het grote scherm kan gekanteld worden. Voor de neus van de bestuurder zit een Volkswagen ID.3-achtig kleiner scherm, dat met het stuur meebeweegt als je het verstelt.
BYD Dolphin prijs 2024
Alleen al met zijn prijs is de BYD Dolphin interessant voor de Nederlandse koper. Voor 29.990 euro kun je bij de Europese, Koreaanse en Japanse concurrentie niets fatsoenlijks kopen – en dan heb je ook nog recht op SEPP-subsidie van bijna 3000 euro. Bovendien krijg je voor dat geld een auto die zeer goed in z’n spullen zit. Voor een warmtepomp, bij Europese merken een sluitpost op de standaarduitrusting, hoef je niets bij te betalen. Ook adaptieve cruisecontrol, 16-inch lichtmetaal en metallic lak zijn standaard op alle versies. BYD is bovendien trots op zijn in eigen huis geproduceerde batterijen. Vanwege de lange dunne vorm noemt BYD zijn kobaltvrije batterijcellen 'blades' en dankzij de lage productiekosten hoeft de auto niet de hoofdprijs te kosten.
“Voor een warmtepomp, bij Europese merken een sluitpost, hoef je niets bij te betalen.”
BYD Dolphin snelladen
In technisch opzicht moet je concessies doen, de instap-Dolphin heeft een bescheiden elektromotor met 75 pk en een kleine batterij van 44,9 kWh (340 km). Driefaseladen kan niet, dat is pas mogelijk vanaf de 3000 euro duurdere Boost. Snelladen gaat in beide gevallen met een kabbelende 60 kW.
De prijs van een rijker uitgeruste Dolphin met de grotere batterij van 60,4 kWh (actieradius: 427 kilometer) en een elektromotor met 204 pk loopt op tot 35.490 euro, al is dat nog altijd een acceptabele prijs. Het beloofde rijbereik is nogal optimistisch: op de snelweg komt ons energieverbruik uit op 18,0 kWh/100 km, wat betekent dat de 'blades' leeg zijn na 335 kilometer. Snelladen doet deze Dolphin Comfort met 88 kW, dat is ook niet indrukwekkend. De batterij van 10 naar 80 procent opladen kost je 40 minuten. Naast de Comfort, waarmee wij rijden, is er nog één variant. Dat is de rijker uitgeruste Design (36.990 euro) met dezelfde technische specs.
Het duurt 40 minuten om de batterij van 10 naar 80 procent op te laden. Pluspunt: standaard warmtepomp.
Complimenten delen we uit voor de stoelen met genoeg zijdelingse steun en het aangename veercomfort; een elektrische auto met batterijpakket in de bodem is vaak wat stevig gedempt, maar de Dolphin overmeestert drempels soepel. Op de achterbank, zonder de middentunnel die bij benzineauto’s de beenruimte zo beperkt, kunnen twee niet al te lange volwassenen prima zitten.
Niet piepen
Snel en stil zijn alle elektrische auto’s, de sprint van 0 naar 100 km/h voltrekt zich geruisloos in slecht 7 seconden. Je kunt de mate van terugwinning voor de remenergie instellen, maar zelfs in de hoogste stand kun je niet alleen op de motor afremmen en moet je ook het rempedaal gebruiken. Op de snelweg is de voorwielaangedreven hatchback stil en comfortabel, maar sportieve rijders komen minder aan hun trekken. De besturing is wat slap en gevoelloos.
De Dolphin heeft een reeks fysieke knoppen op het dashboard. De meest linker is ook de versnellings'hendel'; door hem naar boven of beneden te draaien, wissel je tussen D, N en R. Ook voor de klimaatbeheersing en de radiobediening heeft de BYD echte knoppen, maar ze zijn wel erg gevoelig. Wij zetten de radio vaak uit, in plaats van harder of zachter.
“Alsof de Dolphin je aanspoort om een zo hoog mogelijke boete binnen te harken.”
Daarmee komen we bij de missers. Die gelden ook voor de ADAS-veiligheidssystemen, die óf overijverig zijn, óf niet helemaal wakker. Zo geeft de verkeersbordherkenning regelmatig een verkeerde snelheid aan, zodat je telkens een hinderlijke waarschuwingspiep krijgt. “Hard rijden”, staat er dan in het kleine instrumentarium voor je neus. Een grappige vertaalfout. Alsof de Dolphin je aanspoort om een zo hoog mogelijke boete binnen te harken. De botswaarschuwing is juist alert als een bezorgde moeder en voert iets te gretig een noodstop uit, terwijl je de fietser of auto op de voorrangsweg zelf echt wel hebt gezien.
De vertaalafdeling heeft meer geinige fratsen. “Geluidsbron voor voertuig prompt”, staat in een submenu, of “Reservatie opladen”. Het laatste blijkt een tijdsinstelling te zijn voor het opladen van de batterij. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat het proces pas om 23 uur begint.
Temperatuur airco komt niet overeen met gevoelstemperatuur
En dan is er een fenomeen dat zich vaker bij Chinese auto’s voordoet: de temperatuur die het display aangeeft komt niet overeen met de gevoelstemperatuur. Normaliter hebben we het behaaglijk bij 20 graden, maar in de Dolphin zijn we geneigd de rayonhoofden bij elkaar te roepen. We moeten de temperatuur op minimaal 23 graden zetten om het een beetje aangenaam te krijgen. Voor een moderne auto verloopt het ontwasemen van de ruiten bovendien niet snel genoeg. En als we dan toch zout op elke slak leggen: het geluid van de stereo-installatie is blikkerig.
Wat zou Willem van Hanegem van de Dolphin vinden? We vermoeden dat hij geen al te zuur gezicht trekt. Je krijgt bij BYD waar voor je geld met een ruime en rijk uitgeruste auto. De ontbrekende verfijning in veel kleine details kan afschrikken. Maar een welgemeend “Wel aardig” moet er zeker af kunnen.
BYD Dolphin private lease
De BYD Dolphin is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 369,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle BYD Dolphin private lease prijzen.
Conclusie
De missers van de BYD Dolphin lijken ons op te lossen zonder al te grote moeite: de veiligheidssystemen iets beter bij de les krijgen, de vertaalafdeling iets secuurder laten werken en de knoppen op de middenconsole wat fijner afstemmen. Daar draaien ze in China ongetwijfeld hun hand niet voor om. Met zijn prijs, comfort en ruimte heeft de Dolphin hoe dan ook hitpotentie.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.