TEST compacte suv's: dankzij dit trucje van Honda bespaar jij geld aan de pomp
In de volgende test nemen de Audi Q3, de Citroën C5 Aircross en de Honda ZR-V het tegen elkaar op. Respectievelijk een benzineauto, een plug-in hybride auto en een hybride auto zonder stekker. Welke compacte suv verbruikt de minste benzine?
Onder de motorkap van de Honda ZR-V ligt een tweeliter viercilinder met directe benzine-inspuiting. Die werkt volgens het Atkinson-principe. Met dit trucje worden de inlaatkleppen later gesloten dan bij een conventionele benzinemotor. Hierdoor wordt het mengsel van brandstof en lucht deels in het inlaatspruitstuk geperst. Op die manier is de vulling van de cilinders kleiner, maar wordt de expansie van het brandstof-luchtmengsel groter, waardoor het rendement verbetert.
Een ander trucje is dat de benzinemotor van de Honda ZR-V een generator aandrijft die de stroom opwekt waarop een synchrone elektromotor met permanente magneet draait. Via een directe, vaste overbrenging drijft deze elektromotor vervolgens de voorwielen aan.
Uiterst soepel
Als je om meer vermogen vraagt, slaat de benzinemotor de handen ineen met de elektromotor. Daarvan merk je als bestuurder helemaal niets. De gehele aandrijflijn werkt uiterst soepel, terwijl de veranderingen in toerental en de gesimuleerde schakelmomenten de indruk wekken dat je in een auto met een conventionele aandrijflijn onderweg bent. Met een gecombineerd vermogen van 184 pk, doet de Honda op de 100-sprint nauwelijks onder voor de Audi Q3 40 quattro uit deze test (7,4 versus 7,3 seconden).
Ook het verbruik van andere nieuwe auto's weten? Je vindt het in onze gratis wekelijkse nieuwsbrief!
Honda ZR-V veruit het zuinigste
Wanneer de Audi Q3 en de Citroën C5 Aircross de benzinepomp moeten opzoeken, kan de bestuurder van de Honda ZR-V zijn tankstop nog even uitstellen. Met een gemiddeld testverbruik van 5,8 l/100 km (1 op 17,2) is de Honda ZR-V veruit het zuinigste. Op een volle accu haalt de Citroën C5 Aircross een maximale afstand van 39 kilometer.
De aandrijflijn maakt een kwieke indruk, de 1,6-liter viercilinder turbomotor is welgemanierd. Maar het hogere gewicht van de C5 Aircross (1793 kilo) drukt zijn stempel op het verbruik. Wij noteerden een gemiddelde van 6,3 l/100 km (1 op 15,9), bij een stroomverbruik van 5,65 kWh/100 km.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Hoog testverbruik
De 190 pk sterke viercilinder TSI-motor van de
Audi moet het stellen zonder verbruiksdrukkende hybridetechniek. Pas bij hogere
toerentallen komt hij echt tot leven. Met als resultaat een verhoudingsgewijs
hoog testverbruik van 8,0 l/100 km (1 op 12,5). Er is ook een plug-in hybride
variant van de Q3, met een vermogen van 245 pk.
Lees de volledige test van de Audi Q3 40 quattro, de Citroën C5 Aircross en de Honda ZR-V in Auto Review 01/2024.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.