Nette auto, nette prijs: Kia Magentis
De vorige generatie van de Magentis heeft weinig kunnen betekenen in Europa. Het model had een non-Europese uitstraling en reed weinig inspirerend. Nu Kia bijna haar hele modellengamma vernieuwd heeft, is ook de Magentis compleet vernieuwd.
Het model heeft een flinke stap voorwaarts gemaakt. Qua design is rekening gehouden met de smaak van de Europese consument. Het is geen spannend model, maar de Magentis ziet er wel zeer netjes en verzorgd uit. De grille is voorzien van chromen lamellen en de koplampen zitten achter helder glas. Kia wil met de Magentis vooral ook de zakelijke markt gaan betreden. Aangezien sedans nog steeds erg geliefd zijn bij leaserijdend Nederland, heeft Kia daarmee al een voordeel.
Een zee aan ruimte
Een sterk punt van de Magentis is de interieurruimte. Zodra je instapt valt het ruime interieur op. Voor- en achterin hebben de inzittenden een zee aan hoofd- en beenruimte. Zelfs als de voorstoelen op de achterste stand staan, hebben de achterpassagiers nog geen klagen. De optioneel gemonteerde DVD-schermpjes komen dan ook prima tot hun recht. Ook de kofferbak is met een inhoud van 420 liter niet klein uitgevallen. Om de bagageruimte te vergroten is de achterbank in twee ongelijke delen neerklapbaar. Ook vinden we in het interieur veel opbergvakjes in alle soorten en maten. Een ruim dashboardkastje, vele kleine vakjes en een grote middenarmsteun bieden plaats aan diverse kleine zaken die je op je reis meeneemt.
Comfortabel
De gemiddelde Kia-rijder koopt de auto niet om zijn sportieve weggedrag. Met die gedachte in het achterhoofd kunnen we stellen dat Kia erin geslaagd is het rijdgedrag aan te passen aan de Europese wensen. Het rijgedrag van de Magentis is vooral gericht op comfort en lange afstanden. Drempels en oneffenheden in de weg worden als het ware vlakgestreken. Van een sportief onderstel is geen sprake. De carrosserie helt stevig over in de bochten. En ook de vage en lichte besturing dragen niet bepaald bij aan een dynamisch weggedrag. De in ons testmodel gemonteerde stoelen bieden bovendien weinig steun. Kia beloofde ons echter dat er aangepaste stoelen aan zitten te komen die meer zijn afgestemd op de Europese consument.
Prijsvechter
Kia kunnen we nog steeds classificeren als een prijsvechter. Het Koreaanse merk biedt gewoon heel veel auto voor een nette prijs. Het is moeilijk om een auto te vinden die zo ruim is als de Magentis en in de prijslijsten staat vanaf € 23.995,-. Er wordt dan ook nog eens een 144 pk sterke 2.0 liter viercilinder benzinemotor gemonteerd. De Europese concurrentie kan hier niet aan tippen. Helaas is dit wel terug te zien in de afwerking van het interieur. De vormgeving is functioneel en hard plastic overheerst. Ook de loze knopjes op het stuur en het digitale klokje bovenop het dashboard maken duidelijk dat de uiteindelijke verkoopprijs een belangrijk punt was bij de ontwikkeling. Ook een paar kleine ergonomische missers zijn jammer. Zo is de bediening van de boordcomputer tussen de tellers geplaatst en moet je met je hand door het stuur om de verschillende functies aan te roepen. Eveneens onhandig is de plaatsing van het knopje om de achterruitverwarming te bedienen. Die zit links achter het stuur verborgen. Dat neemt niet weg dat Kia duidelijk haar best heeft gedaan om het interieur een nette uitstraling mee te geven.
Drie motoren
De Magentis wordt geleverd met een drietal motoren. Het basismodel is de 2.0 liter benzinemotor, goed voor 144 pk en 189 Nm koppel. Een 2.0 liter dieselmotor met een vermogen van 140 pk en een koppel van 305 Nm zal de zakelijke rijder kunnen bedienen. Het topmodel is de 2.7 liter V6 automaat waarmee wij reden. De motor is relatief stil en heeft voldoende vermogen om vlot van je plek te komen. In 9,1 seconden sprint de Magentis V6 naar 100 km/h. Om tussenacceleraties vlot te laten verlopen moet je veel gas geven waardoor de versnellingsbak een verzet terugschakelt. Vervolgens haalt de motor ver door in toeren en wordt er relatief laat geschakeld. Dit heeft een vrij onrustig rijgedrag tot gevolg. Dat de V6 vrij dorstig is concludeerden wij al toen we met de Sportage V6 reden. In de Magentis komen we niet verder dan een verbruik van 1 op 9. Kilometervreters kunnen dan ook beter voor de diesel kiezen. De 2.0 CRD neemt genoegen met 7,3 liter per 100 km, ofwel 1 op 13,7.
Uitrusting
Kia levert de Magentis in de uitvoeringen EX en EX Luxe automaat. Zoals de naam al aangeeft is de meest luxe uitvoering standaard gekoppeld aan een automaat. Voor de 2.0 liter benzine- en dieselmotor betreft dan een viertraps automaat. De V6, die enkel leverbaar is met een automaat en in de meest luxe uitvoering, moet het met een 5-traps automaat stellen. Het basismodel, 2.0 liter benzine EX, is standaard voorzien van zaken als elektrische ramen voor en achter, centrale vergrendeling op afstandsbediening, boordcomputer, airco, mistlampen vóór, lichtmetalen wielen (16 inch), lichtsensor, 12V aansluiting in de bagageruimte en in hoogte verstelbare voorstoelen. Voor net geen 24 mille een zeer complete uitrusting.
Conclusie
Een lage prijs, in combinatie met veel ruimte, luxe en een goede afwerking is natuurlijk moeilijk te realiseren. Toch heeft Kia met de Magentis laten zien in staat te zijn een hele nette auto neer te zetten, voor een nette prijs. De Magentis is zeer ruim en biedt veel comfort aan zijn inzittenden. Sportieve rijeigenschappen moet je van de Magentis niet verwachten. De auto helt fors over in de bochten en de besturing is licht en indirect. De V6 heeft voldoende vermogen om de Magentis vlot van zijn plek te krijgen. Voor tussenacceleraties moet je relatief veel gas geven en schakelt de automaat een verzet terug. Pas hoog in toeren wordt dan overgeschakeld, wat zorgt voor een wat onrustig rijgedrag en een hoog verbruik. Het basismodel van de Magentis, de 2.0 liter benzinemotor, staat voor net geen 24.000 euro in de prijslijsten en is rijkelijk uitgerust. Tel daar de enorme binnenruimte en de nette uitstraling bij op en je hebt voor een relatief laag budget een zeer nette, ruime en complete auto.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.